pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Format: pdf
Ilość stron: 259 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788375876994
Data: 2025-03-26
38.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Prezentowana publikacja to efekt zamiłowania poznawczego wielu pedagogów, szczególnie pedagogów specjalnych. Dyskusja teoretyczna połączona z pracami o charakterze praktycznym na temat istoty twórczości osób niepełnosprawnych umożliwiła wyodrębnienie pewnych obszarów tematycznych. W niniejszej pracy stanowią one dwa odrębne rozdziały.

W pierwszym rozdziale refleksja teoretyczna zainspirowana konkretną aktywnością twórczą osób niepełnosprawnych pozwoliła na odkrycie nowego wymiaru twórczości. Przykładem są artykuły A. Rakowskiej, B. Szczepankowskiego i A. Korzon, które wprowadzają czytelnika w tę problematykę. Autorzy kolejnych artykułów próbują odpowiedzieć na pytania, czym jest twórczość i czy rzeczywiście ma charakter wielowymiarowy…
W drugiej części autorzy zwracają uwagę na potrzebę wykorzystywania nowych metod pomocy i rehabilitacji w rozwoju potencjału twórczego uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Analiza naukowa podjęta przez autorów koncentruje się wokół metod waloryzacyjnych, a także bardziej tradycyjnych metod: teatroterapii i muzykoterapii. Polecamy w tym miejscu książkę Impulsu „Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi” z płytą DVD.

Książka adresowana jest do wszystkich osób, które interesują się wspomaganiem potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, czyli pedagogów, terapeutów, rodziców, psychologów, rehabilitantów, studentów, a także do środowiska twórców otwartych na oryginalne przeżycia.

Warto odwołać się do maksymy Marii Grzegorzewskiej, wg której “nie ma kresu twórczości”. Twórczyni polskiej pedagogiki specjalnej jest wyrazicielką jakże aktualnego dyskursu paradygmatycznego, o którym powinni pamiętać przyszli arteterapeuci, aby lepiej rozumieć i stymulować twórcze bytowanie każdej osoby niepełnosprawnej już od najwcześniejszych lat. Dzięki efektywnemu wsparciu niepełnosprawni będą stawali się podmiotami decydującymi o sobie, swoim samorozwoju i nieograniczonej samokreacji.

E. Lubińska-Kościółek
K. Plutecka

E-book „Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 38.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Część I
Wielowymiarowość i złożoność twórczości osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi
redaktor naukowy Elżbieta Lubińska-Kościółek

Ewelina Jutrzyna
Rozważania nad rozwojem potencjału twórczego osób niepełnosprawnych; 13

Alicja Rakowska
Zasoby twórczej aktywności osób niepełnosprawnych; 27

Bogdan Szczepankowski
Franciszek Ksawery Prek – pierwszy głuchoniemy literat; 39

Aniela Korzon
Wartość twórczości osób niesłyszących dla wychowania przez sztukę dzieci i młodzieży z wadą słuchu; 51

Katarzyna Plutecka
Twórczy charakter zdolności kierunkowych uczniów niesłyszących; 61

Ditta Baczała
Twórczość niepełnosprawna intelektualnie; 81

Dorota Podgórska-Jachnik
Refleksje o teatrze osób niepełnosprawnych w kontekście ich edukacji, samorealizacji i terapii; 93

Hanna Kubiak
Rozwijanie twórczego potencjału dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym; 121

Marta Wójcik
Kreatywny charakter twórczości osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 141

Anna Grzebinoga
Uczestnictwo osób niesłyszących w kulturze; 151

Część II
Wielostronne spojrzenie na praktyczne rozwiązania służące rozwijaniu potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi
redaktor naukowy Katarzyna Plutecka

Jolanta Baran
Warsztaty autokreacji jako forma przygotowania uczniów z niepełnosprawnością do działań transgresyjnych inspirowanych zorganizowaną aktywnością pozalekcyjną; 165

Joanna Pawlikowska, Jolanta Zielińska
Metody waloryzacyjne jako sposób stymulujący twórczy potencjał dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym; 173

Urszula Bartnikowska
Teatroterapia jako forma rehabilitacji osób z głębszą i wieloraką niepełnosprawnością. Rehabilitacja w życiu niepełnosprawnych; 183

Elżbieta Lubińska-Kościółek
Aktorzy z niepełnosprawnością intelektualną; 197