Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Papieska Akademia Teologiczna |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 394 s. |
Wymiar: | 160x230 mm |
EAN: | 9788387681708 |
ISBN: | 83-87681-70-9 |
Data: | 2006-11-21 |
Opis książki:
Wstęp
To już trzeci tom poświęcony zagadnieniom pedagogiczno-katechet)1anym jaki został opublikowany na przestrzeni ostatnich sześciu lat.
To~ pierwszy ukazał się w 1994 roku i nosił tytuł Katecheta w szkole. Tom drugi pt. Pedagogika w katechezie został wydany w 1998 roku i pomimo drugiej edycji, pod koniec 1999 roku zniknął z półek księgarskich. Wychodząc naprzeciw tak szerokim zainteresowa Diom Czytelników, postanowiliśmy wydać kolejny tom, adresując go zarówno do studentów jak i czynnych nauczycieli religii, a także do ogółu pedagogów. Zawarte w tym opracowaniu treści, aczkolwiek kierowane do katechetów, posiadają szeroki zakres uniwersalizmu pedagogicznego.
Nowa reforma naszej oświaty rzuca szczególne wyzwania wszystkim nauczycielom, w tym także i katechetom. Niniejsze opracowanie stanowi zbiór artykułów napisanych głównie przez pracowników Akademii Pedagogicznej w Krakowie, ale i Papieskiej Akademii Teologicznej oraz Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej "Ignatianum". Stawia ono sobie za zadanie dalsze doskonalenie nauczycieli w zakresie sztuki nauczania i wychowania, unowocześniania ich warsztatu pedagogicznego, wzbogacania umiejętności praktycznych. Publikacja ta ma także pobudzić nauczycieli do innowacyjności, wyzwolić kreatywność dydaktyczno-wychowawczą i metodologiczną.
Zamierzeniem Autorów jest zatem przybliżenie Czytelnikom nieraz trudnych i złożonych problemów z zakresu nauczania i wychowania, a także z zakresu badań naukowych, których poznanie może pomóc w efektywnym i aktywizującym realizowaniu treści programowych. Dyrektorium ogólne o katechizacji podkreśla z całą mocą potrzebę takiego nauczania religii, które będzie skutecznie kształtować osobowoŚĆ człowieka wierzącego, stając się przez to prawdziwą i właściwą szkołą pedagogii chrześcijańskiej. Dlatego też nauczanie religii w szkole winno być oparte na takiej samej systematyczności i organizacji, jak innych przedmiotów. Powinno ono ukazywać orędzie i wydarzenia chrześcijańskie z taką samą powagą i głębią, z jaką przedstawiają swoje treści inne przedmioty. Z drugiej strony nauczanie religii w szkole nie sytuuje się obok tych przedmiotów jako coś dodatkowego, ale jako element koniecznego dialogu interdyscyplinarnego. Nauczanie religii w szkole za pośrednictwem tego dialogu daje podstawy działaniu wychowawczemu szkoły, umacnia je i rozwija.
W niniejszej publikacji zarówno specjaliści z zakresu katechetyki (ks. pror. dr hab. Władysław Kubik, S. dr hab. Czesława Margarita Sondej, ks. dr Janusz Mastalski) jak i z zakresu pedagogiki (dr Maria Chymuk, dr Danuta Topa, dr Bożena Muchacka, dr Barbara Oszustowicz, dr Jolanta Baran, dr Lech Jarząbek, dr Jolanta Rybska-Klapa, dr Wojciech Klapa, dr Waldemar Gierat, dr Emil Szewczyk oraz mgr Małgorzata Mądry-Kupiec, mgr Beata Sura, mgr Teresa Żurek i piszący niniejsze słowa), prezentują swoje rozważania ubogacone nie tylko własnym, wieloletnim doświadczeniem lecz także aktualną wiedzą teoretyczną i najnowszymi badaniami empirycznymi.
Żywię głębokie przekonanie, iż w wyniku przestudiowania całości niniejszej publikacji oraz ich własnych przemyśleń katecheza ma szansę stać się żYWą pedagogią wpisaną w dialog zbawienia między Bogiem i człowiekiem, ma szansę stać się pedagogią symboli i znaków, gdzie spotkają się czyny i słowa, nauczanie i doświadczenie, teoria i praktyka.
Marian Śnieżyński
Książka "Struktury pedagogiczne w katechezie" - Marian Śnieżyński - oprawa miękka - Wydawnictwo Papieska Akademia Teologiczna.
Spis treści:
KI. Władysław Kubik SJ , Godność osoby i znaczenie posłannictwa katechety S. Czesława Margarita Sondej OS u
Osobowość katechety
Małgorzata Mądry-Kupiec Komunikacja interpersonalna. Rozumienie i bycie rozumianym przez drugiego człowieka
Beata Sufa Utrudnienia w procesie komunikowania się jednostek Lech Jarząbek Kompetencje pedagogiczno-osobowościowe katechetów wich ocenie oraz w opinii uczniów
Rozdział II Wybrane zagadnienia wychowania dzieci i młodzieży
Wojciech Klapa Wychowanie na przełomie wieków i jego uwarunkowania
Ks. Janusz Mastalski
Trudności wychowawcze: diagnoza i terapia
Jolanta Rybska-Klapa
Trudności w uczeniu się - diagnoza i terapia
Maria Chymuk Rola katechez ekologicznych w kształtowaniu postaw uczniów
Waldemar Gierat
Turystyka a wychowanie - wskazówki metodyczne
Marian Śnieżyński
Dialog edukacyjny a reforma polski.ej oświaty
Danuta Topa
Strategie kształcenia
Ks. Władysław Kubik SJ
Percepcja prawdy o Bogu Trójjedynym
BoŻena Muchacka Cechy tworzenia się reprezentacji świata u dziecka w wieku przedszkolnym
Rozdział IV Nauczanie i wychowanie dzieci niepełnosprawnych
Barbara Oszustowicz
Edukacja integracyjna - podstawowe problemy
Jolanta Baran Specyficzne problemy kształtowania zachowań moralnych
uczniów z niektórymi rodzajami niepełnosprawności
Teresa Żurek Wspomagające sposoby porozumiewania się dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
Rozdział V Badania naukowe w szkole
Emil Szewczyk Metodologiczne uwarunkowania pedagogicznych badań empirycznych w szkole