pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Wyprzedaż na koniec roku
Tytuł książki:

Stróż brata swego. Zasada odpowiedzialności w liryce Zbigniewa Herberta

Autor książki:

Józef M. Ruszar

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Rok wyd.: 2004
Oprawa: miękka
Ilość stron: 230 s.
Wymiar: 150x240 mm
EAN: 9788322723067
ISBN: 83-227-2306-7
Data: 2004-11-04
Cena wydawcy: 32.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Jakie archetypy zostały przywołane w poezji Herberta, by został określony zakres odpowiedzialności jakie emocje są wyzwalane, by odkryć źródła odpowiedzialności i uzasadnić bezwzględność apelu o jej urzeczywistnienie Jakie postawy i wzorce podaje poeta, by przekonać do swojej postawy Jakie cechy charakteru, zdolności i postawy należy w sobie rozwijać, by móc sprostać wezwaniu Odpowiedzialność nie jest - oczywiście - jedyną zasadą obecną w poezji Herberta. W porządku logicznym nie jest też zasadą pierwotną, skoro troska o człowieka wypływa ze współczucia dla jego kruchości, przemijalności i niepewnej egzystencji. W świecie poezji Herberta zasada odpowiedzialności porządkuje relacje między pojedynczymi ludźmi oraz między jednostką a społecznością. Przy czym człowiek-jednostka jest zawsze (czy też prawie zawsze) w tej poezji obywatelem, a wzorem społeczności są: starożytne polis i res publica.

Książka "Stróż brata swego. Zasada odpowiedzialności w liryce Zbigniewa Herberta" - Józef M. Ruszar - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Książka posiada 230 stron i została wydana w 2004 r.

Spis treści:

Wstęp. Zasada odpowiedzialności

Siła apelu poezji Herberta
Etyka, czy poetyka
Zasada odpowiedzialności
Porządek rozważań

Część I. Stróż brata swego

Pan Cogito o potrzebie ścisłości

Rozdział l. Etyka chroni przed historią
Archetyp wszelkiej odpowiedzialności
Stróż brata swego (l)
Świętych obcowanie
Polis jako wspólnota losu
Dawid, książę bez ziemi

Rozdział 2. Dlaczego klasycy
Tablice wartości po katastrofie
Dzielność etyczna
Filozoficzny rodowód Pana Cogito
> Maski i rzeczywistość
Język jako most lub granica

Część II. Racje Fortynbrasa, racje Hamleta

Tren Fortynbrasa

Wprowadzenie. Zmiana pokoleń odbiorców

Rozdział l. Dzieje nieporozumień
Konteksty literackie
Rozchwiany ład tragedii
Antagonizm postaw
Monolog na trzy głosy
Potęga autorytetu
Krytyka ideowa
Silnoręki wprowadzi ład
Gra w żołnierza
Sprzeciw moralny
Polityczna niezgoda
Z dziejów politycznego nadużycia
Nieporozumienia, nonszalancje i nauki ścisłe
Szaleństwa biografistyki
Ziarno rozsądku
Sequel jako zasada interpretacyjna
Na marginesie: Powrót prokonsula
Imputowane apokryfy
Metapoetycko kodowane treści

Rozdział 2. Cięższy rapier
Podstawowe pytania
Czas i miejsce sporu
Literacki bohater jak żywy
Węzłowe słowa
Autodemaskacja bohaterów
Dialog i teatralność
Poeta daje znak

Rozdział 3. W ogrójcu zdrady
Z perspektywy mrówki
Nietzscheański duch na cichej wydmie
Ostatni węzeł
Ukryte starcie
Strategia apostazji
Podróżująca monada
Milczenie jest klęską
Aneks. Solidarność z Galilejczykiem
Najgorsze pojednania. Bóg Herberta
Zbędny absolut
Życie bez obietnicy
Odrzucony Władca
Dramat Galilejczyka
Stróż brata swego (2)
Łzy nawrócenia
Milczenie Boga. Bóg Jonasa
Religia urazów. Bóg Miłosza
Kłopoty pucułowatego kustosza
Od kabały do dziecięcej naiwności
Bojaźń i drżenie polskiej poezji
Człowiek przymierza. Bóg Jana Pawła II
Człowiek - miejsce spotkania
Między Stworzeniem a Sądem
Historia ojca wiary
Dwie drogi

apb Józef Życiński
Metafizyka zamiast amnezji (Posłowie)

Bibliografia
Indeks nazwisk