pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Strategiczna dezorientacja

Autor książki:

Andrzej Zalewski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Instytut Kultury
Oprawa: miękka
Ilość stron: 234 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788385323716
ISBN: 83-85323-71-6
Data: 2004-01-06
Cena wydawcy: 14.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Praca Andrzeja Zalewskiego jest ciekawym studium kina postmodernistycznego. Autor podjął próbę opisu kina postmodernistycznego w kategoriach "przedpostmodernistycznych". Najważniejszą tezą pracy Zalewskiego jest uznanie dezorientacji (na różnych polach filmu) za najważniejszą technikę i zarazem wyróżnik kina postmodernistycznego. Owe techniki dezorientacji można podzielić na: przedmiotową (obiekt), nieprzedmiotową (sposób pokazania obiektu), a ostatnia z nich dzieli się na techniki demonstracyjne i narracyjne.

Książka "Strategiczna dezorientacja" - Andrzej Zalewski - oprawa miękka - Wydawnictwo Instytut Kultury.

Spis treści:

Wstęp

1. Strategia i technika
2. Kino i postmodernizm
3. Słowo o metodzie

Rozdział pierwszy

1. Ogólny podział technik dezorientacji
2. Przedmiotowe techniki dezorientacji
3. Czy można mówić o nieprzedmiotowej demonstracji?
4. Demonstracyjne techniki dezorientacji
5. Narracyjne techniki dezorientacji

Rozdział drugi

1. Dezorientacja jako możliwy sens
2. Typy dezorientacji ze względu na stosunek do praktyk ideistycznych
3. Pojęcie zmiany dewiacyjnej

Rozdział trzeci

l Jedności znaczące i konkretyzacje
2. Motywacja przyczynowa
2.1. Przyczynowość jako gest przyczynowości
2.2. Przyczynowość jako meta-przyczynowość
3. Motywacja sekwencyjna
3.1. Motywacja sekwencyjna-skutki i konsekwencje
3.2. Motywacja sekwencyjna - iteracje
3.3. Motywacja sekwencyjna w zakończeniach utworów
4. Motywacja estetyczna
4.1. Motywacja estetyczna a motywacja artystyczna
5. Motywacja ramowa
5.1. Pojęcia ramy i operatory ramowe
6. Kontynualności, przeskoki, przełączenia, konkretyzacje
6.1. Kontynualności
6.2. Przeskoki
6.3. Przełączenia
6.4. Miejsce zdarzeń fabularnych w układzie jedności ciągłych
6.5. Konkretyzacje
6.6. Hierarchia konkretyzacji
7. Tradycyjne motywacje w kinie

Rozdział czwarty

1. Prawidłowy dysonans
2. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - uwagi wstępne
3. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - schematy praktyk dewiacyjnych
4. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - objaśnienia schematów
5. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - dysfunkcje
5.1. Dysfunkcja przyczynowa
5.2. Dysfunkcja estetyczna
5.3. Dysfunkcja sekwencyjna

Rozdział piąty

1. Tetyczne i neutralne miejsca diegezy a "studium" i "punctum"
2. Przypadek do analizy - Subway Luca Bessona

Rozdział szósty

1. "Falowanie tetyczności"
2. Performatyw a demonstracja
3. Performatyw vs demonstracja a konflikt dwóch performatywów
3.1. Globalny performatyw utworu narracyjnego
3.2. Kino gatunków jako performatyw
3.3. Performatyw, akomodacja, demonstracja
4. Performatyw vs demonstracja a performatyw vs illokucja
4.1. O pewnej kontrowersji wokół Austina
4.2. Czy opozycja illokucja - performatyw ma zastosowanie do naszego przypadku?
5. Performatyw vs demonstracja a niefortunność performatywu
6. Performatyw vs demonstracja a motywacja ujemna

Zakończenie
Przypisy
Spis ilustracji
Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
Indeks filmów