Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Instytut Kultury |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 234 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788385323716 |
ISBN: | 83-85323-71-6 |
Data: | 2004-01-06 |
Cena wydawcy: 14.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Praca Andrzeja Zalewskiego jest ciekawym studium kina postmodernistycznego. Autor podjął próbę opisu kina postmodernistycznego w kategoriach "przedpostmodernistycznych". Najważniejszą tezą pracy Zalewskiego jest uznanie dezorientacji (na różnych polach filmu) za najważniejszą technikę i zarazem wyróżnik kina postmodernistycznego. Owe techniki dezorientacji można podzielić na: przedmiotową (obiekt), nieprzedmiotową (sposób pokazania obiektu), a ostatnia z nich dzieli się na techniki demonstracyjne i narracyjne.
Książka "Strategiczna dezorientacja" - Andrzej Zalewski - oprawa miękka - Wydawnictwo Instytut Kultury.
Spis treści:
Wstęp
1. Strategia i technika
2. Kino i postmodernizm
3. Słowo o metodzie
Rozdział pierwszy
1. Ogólny podział technik dezorientacji
2. Przedmiotowe techniki dezorientacji
3. Czy można mówić o nieprzedmiotowej demonstracji?
4. Demonstracyjne techniki dezorientacji
5. Narracyjne techniki dezorientacji
Rozdział drugi
1. Dezorientacja jako możliwy sens
2. Typy dezorientacji ze względu na stosunek do praktyk ideistycznych
3. Pojęcie zmiany dewiacyjnej
Rozdział trzeci
l Jedności znaczące i konkretyzacje
2. Motywacja przyczynowa
2.1. Przyczynowość jako gest przyczynowości
2.2. Przyczynowość jako meta-przyczynowość
3. Motywacja sekwencyjna
3.1. Motywacja sekwencyjna-skutki i konsekwencje
3.2. Motywacja sekwencyjna - iteracje
3.3. Motywacja sekwencyjna w zakończeniach utworów
4. Motywacja estetyczna
4.1. Motywacja estetyczna a motywacja artystyczna
5. Motywacja ramowa
5.1. Pojęcia ramy i operatory ramowe
6. Kontynualności, przeskoki, przełączenia, konkretyzacje
6.1. Kontynualności
6.2. Przeskoki
6.3. Przełączenia
6.4. Miejsce zdarzeń fabularnych w układzie jedności ciągłych
6.5. Konkretyzacje
6.6. Hierarchia konkretyzacji
7. Tradycyjne motywacje w kinie
Rozdział czwarty
1. Prawidłowy dysonans
2. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - uwagi wstępne
3. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - schematy praktyk dewiacyjnych
4. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - objaśnienia schematów
5. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - dysfunkcje
5.1. Dysfunkcja przyczynowa
5.2. Dysfunkcja estetyczna
5.3. Dysfunkcja sekwencyjna
Rozdział piąty
1. Tetyczne i neutralne miejsca diegezy a "studium" i "punctum"
2. Przypadek do analizy - Subway Luca Bessona
Rozdział szósty
1. "Falowanie tetyczności"
2. Performatyw a demonstracja
3. Performatyw vs demonstracja a konflikt dwóch performatywów
3.1. Globalny performatyw utworu narracyjnego
3.2. Kino gatunków jako performatyw
3.3. Performatyw, akomodacja, demonstracja
4. Performatyw vs demonstracja a performatyw vs illokucja
4.1. O pewnej kontrowersji wokół Austina
4.2. Czy opozycja illokucja - performatyw ma zastosowanie do naszego przypadku?
5. Performatyw vs demonstracja a niefortunność performatywu
6. Performatyw vs demonstracja a motywacja ujemna
Zakończenie
Przypisy
Spis ilustracji
Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
Indeks filmów
1. Strategia i technika
2. Kino i postmodernizm
3. Słowo o metodzie
Rozdział pierwszy
1. Ogólny podział technik dezorientacji
2. Przedmiotowe techniki dezorientacji
3. Czy można mówić o nieprzedmiotowej demonstracji?
4. Demonstracyjne techniki dezorientacji
5. Narracyjne techniki dezorientacji
Rozdział drugi
1. Dezorientacja jako możliwy sens
2. Typy dezorientacji ze względu na stosunek do praktyk ideistycznych
3. Pojęcie zmiany dewiacyjnej
Rozdział trzeci
l Jedności znaczące i konkretyzacje
2. Motywacja przyczynowa
2.1. Przyczynowość jako gest przyczynowości
2.2. Przyczynowość jako meta-przyczynowość
3. Motywacja sekwencyjna
3.1. Motywacja sekwencyjna-skutki i konsekwencje
3.2. Motywacja sekwencyjna - iteracje
3.3. Motywacja sekwencyjna w zakończeniach utworów
4. Motywacja estetyczna
4.1. Motywacja estetyczna a motywacja artystyczna
5. Motywacja ramowa
5.1. Pojęcia ramy i operatory ramowe
6. Kontynualności, przeskoki, przełączenia, konkretyzacje
6.1. Kontynualności
6.2. Przeskoki
6.3. Przełączenia
6.4. Miejsce zdarzeń fabularnych w układzie jedności ciągłych
6.5. Konkretyzacje
6.6. Hierarchia konkretyzacji
7. Tradycyjne motywacje w kinie
Rozdział czwarty
1. Prawidłowy dysonans
2. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - uwagi wstępne
3. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - schematy praktyk dewiacyjnych
4. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - objaśnienia schematów
5. Motywowanie w kinie postmodernistycznym - dysfunkcje
5.1. Dysfunkcja przyczynowa
5.2. Dysfunkcja estetyczna
5.3. Dysfunkcja sekwencyjna
Rozdział piąty
1. Tetyczne i neutralne miejsca diegezy a "studium" i "punctum"
2. Przypadek do analizy - Subway Luca Bessona
Rozdział szósty
1. "Falowanie tetyczności"
2. Performatyw a demonstracja
3. Performatyw vs demonstracja a konflikt dwóch performatywów
3.1. Globalny performatyw utworu narracyjnego
3.2. Kino gatunków jako performatyw
3.3. Performatyw, akomodacja, demonstracja
4. Performatyw vs demonstracja a performatyw vs illokucja
4.1. O pewnej kontrowersji wokół Austina
4.2. Czy opozycja illokucja - performatyw ma zastosowanie do naszego przypadku?
5. Performatyw vs demonstracja a niefortunność performatywu
6. Performatyw vs demonstracja a motywacja ujemna
Zakończenie
Przypisy
Spis ilustracji
Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
Indeks filmów