Stosunki polityczno-wyznaniowe w XVII-wiecznym Marylandzie na tle kształtowania się ustroju tej kolonii
Piotr Michalik
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe Semper |
Rok wyd.: | 2012 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 278 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788375071191 |
ISBN: | 978-83-7507-119-1 |
Data: | 2012-12-05 |
Opis książki:
Książka jest analizą sytuacji prawno-ustrojowej Marylandu w czasach Calvertów. Punktem wyjścia jest zarys reformacji w Anglii. Następnie autor analizuje ewolucję systemu prawnego i ustrojowego Marylandu i ukształtowanie się specyficznej tolerancji w kolonii zamieszkałej przez protestantów kilku konfesji, katolików i żydów.
Książka "Stosunki polityczno-wyznaniowe w XVII-wiecznym Marylandzie na tle kształtowania się ustroju tej kolonii" - Piotr Michalik - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper. Książka posiada 278 stron i została wydana w 2012 r. Cena 40.95 zł. Zapraszamy na zakupy!
Spis treści:
I. Wstęp 11
I.1. Temat i cel pracy
I.2. Podziękowania
I.3. Stan badań i baza źródłowa
I.3.1. Uwagi wstępne
I.3.2. Stworzenie bazy źródłowej dla badań nad XVII-wiecznym Marylandem - rozkwit political i constitutional history
I.3.3. Kontynuacja i kontestacja - od lat 20. do 60. XX w.
I.3.4. Rozkwit badań nad XVII-wiecznym Marylandem w latach 70. i 80. XX w. - dominacja social history
I.3.5. Badania polityczno-wyznaniowe w cieniu social history
I.3.6. Nowe prądy w historiografii XVII-wiecznego Marylandu na przełomie wieków - race-class-gender studies a badania polityczno-wyznaniowe
I.3.7. Paradygmaty badań nad stosunkami polityczno-wyznaniowymi w XVII-wiecznym Marylandzie
I.4. Uwagi redakcyjne
I.5. Wykaz skrótów
II. Wprowadzenie
II.1. Państwo i kościół w Anglii w dobie reformacji protestanckiej - Tudorowie (1532-1603)
II.1.1. Schizma Henryka VIII i początki anglikanizmu: Act of Supremacy z 1534 r. - luterańska koncepcja stosunków państwo-kościół
II.1.2. Reformacja za Edwarda VI: Acts of Uniformity z 1549 i 1552 r. - kalwińska koncepcja stosunków państwo-kościół
II.1.3. Kontrreformacja za Marii Tudor: Act of Repeal z 1554 r.
II.1.4. Elżbieta I i anglikański Settlement: Act of Supremacy i Act of Uniformity z 1559 r. - oath of supremacy
II.1.5. Początki purytanizmu za Elżbiety I: The Admonition to Parliament z 1572 r. i przyjęcie przez prezbiterian kalwińskiej koncepcji stosunków państwo-kościół
II.1.6. Tryumf protestantyzmu nad katolicyzmem: bulla Regnans in Excelsis i Act of Treason z 1570 r. - elżbietańskie penal laws
II.1.7. Church of England w kolejnych dekadach panowania Elżbiety I - narodziny separatyzmu i jego stanowisko w sprawie stosunków państwo-kościół
II.2. Państwo i kościół w Anglii w dobie reformacji purytańskiej - Stuartowie (1603-1689)
II.2.1. Katolicki Gunpowder Plot z 1605 r. a penal laws Jakuba I z 1606 r. - oath of allegiance
II.2.2. Rozłam anglikanizmu za panowania Jakuba I i Karola I - High Church party i Low Church party
II.2.3. Wojna domowa i zwycięstwo prezbiterianizmu: The Solemn League and Covenant z 1643 r. i Blasphemy Ordinance z 1646 r.
II.2.4. Dyktatura Cromwella oraz próby wprowadzenia tolerancji religijnej i anabaptystycznej koncepcji rozdziału kościoła od państwa, baptyści i kwakrzy
II.2.5. Restauracja Karola II i ostateczny Settlement anglikański: Act of Uniformity z 1662 r. i Kodeks Clarendona
II.2.6. Polityka Karola II a parlament: Declarations of Indulgence z 1672 i Test Act z 1673 r.
II.2.7. Prokatolicka polityka Jakuba II a Glorious Revolution: Declarations of Indulgence 1687 r. i Toleration Act z 1689 r.
III. Ustrojowe uwarunkowania stosunków polityczno-wyznaniowych w XVII-wiecznym Marylandzie
III.1. Prawne formy angielskiej kolonizacji Ameryki Północnej do XVII w.
III.1.1. Patent typu korporacyjnego (corporate charter) i kompanie handlowe
III.1.2. Patent typu właścicielskiego (proprietary charter) i pierwsze angielskie przedsięwzięcia kolonizacyjne
III.1.3. Patenty właścicielskie Stuartów - George Calvert i karta typu Durham
III.2. Calvertowie i specyfika ich kolonii - historia założenia Marylandu
III.2.1. George Calvert - przyczyny założenia kolonii Maryland
III.2.2. Cecil i Leonard Calvertowie - założenie Marylandu: 1632-1638
III.2.3. Czynniki społeczno-gospodarcze kształtujące wczesną kolonizację Marylandu - The Conditions of plantation
III.3. Charter of Maryland
III.3.1. Podstawowe (kolonialne) postanowienia patentu
III.3.2. Feudalne uprawnienia właściciela Marylandu - manors
III.3.3. Władza Lorda Baltimore w Marylandzie
III.4. Kształtowanie się ustroju Marylandu w pierwszych dekadach jego istnienia: 1634-1660
III.4.1. Powołanie organów władzy w kolonii: Commission to Governor Leonard Calvert and Council z 1637 r.
III.4.2. Spór o kompetencje prawodawcze: pierwsze General Assemblies w Marylandzie: 1635-1639
III.4.3. Status publicznoprawny Marylandczyków: Charter of Maryland czy Great Charter of Liberties of England - Calvin’s Case z 1608 r.
III.4.4. General Assembly uzyskuje kształt i przywileje legislacyjne parlamentu: 1639-1650
III.4.5. Formowanie się prawa wyborczego w Marylandzie w latach 1638-1660
III.4.6. Obalenie i restauracja ustroju Marylandu w dobie Republiki Angielskiej: 1649-1660
III.5. Ustrój Marylandu w dobie rozkwitu rządów właścicielskich: 1661-1688
III.5.1. Lord Baltimore i urzędnicy prowincjonalni (centralni) - Charles Calvert
III.5.2. Centralny wymiar sprawiedliwości - Provincial Court
III.5.3. County courts i administracja lokalna (terenowa)
III.5.4. General Assembly i jego pozycja ustrojowa jako marylandzkiej legislatywy
III.5.5. Reformy prawa wyborczego w latach 1670-71 i 1681-84
III.5.6. Prawo w Marylandzie
III.5.7. Maryland a Metropolia
III.6. Upadek ustroju właścicielskiego w Marylandzie: 1689-1692
III.6.1. Przyczyny upadku ustroju właścicielskiego
III.6.2. Revolution of Government - Maryland kolonią królewską: 1689-1691
III.6.3. Prawne skutki upadku ustroju właścicielskiego
IV. Wybrane aspekty stosunków polityczno-wyznaniowych w XVII-wiecznym Marylandzie
IV.1. Postanowienia Charter of Maryland dotyczące statusu religii i kościołów w Marylandzie
IV.2. Status Kościoła Rzymskiego w „katolickim” Marylandzie (do 1647 r.)
IV.2.1. An Act for Church liberties z 1639/1640 r. (cz. I)
IV.2.2. Stanowisko Societas Iesu w sprawie statusu kościoła katolickiego w Marylandzie: Thomas Copley i Bulla Coenae
IV.2.3. Stanowisko Johna Lewgera w sprawie statusu kościoła katolickiego w Marylandzie - Cases z 1638 r.
IV.2.4. An Act for Church liberties z 1639/1640 r. (cz. II) - Thomas Cornwallis i Magna Charta Libertatum
IV.2.5. Stanowisko Cecila Calverta w sprawie statusu kościoła katolickiego w Marylandzie - Points z 1641 r.
IV.2.6. Apogeum sporu o status kościoła rzymskiego w „katolickim” Marylandzie: 1641-1643
IV.2.7. Rozstrzygnięcie sporu o status kościoła katolickiego w Marylandzie - unilateral Concordat i koniec pierwszej misji jezuickiej: 1644-1647
IV.3. Wpływ An Act Concerning Religion z 1649 r. na status religii i kościołów w Marylandzie
IV.3.1. An Act Concerning Religion a chrześcijański establishment w Marylandzie
IV.3.2. Geneza An Act Concerning Religion - stanowisko Cecila Calvert w sprawie roli religii w państwie
IV.3.3. An Act Concerning Religion z 1649 r. - treść
IV.3.4. An Act Concerning Religion z 1649 r. - analiza
IV.3.5. Stanowisko purytanów (kongregacjonalistów) wobec An Act Concerning Religion - jego uchylenie i przywrócenie w latach 1654-1658
IV.3.6. Stanowisko katolików wobec An Act Concerning Religion (cz. I) - powrót jezuitów do Marylandu i sprawa oath of secrecy
IV.3.7. Stanowisko katolików wobec An Act Concerning Religion (cz. II) - Francis Fitzherbert i nowa wykładnia An Act for Church liberties
IV.4. Status kościołów w Marylandzie w dobie rozkwitu rządów właścicielskich
IV.4.1. Polityka rządu właścicielskiego wobec pierwszych kwakrów - nowy wymiar sporu o przysięgę i prześladowanie friends w Marylandzie: 1658-1661
IV.4.2. Rozwój kościołów nonkonformistycznych w Marylandzie po 1661 r. - kwakrzy a realizacja koncepcji polityczno-wyznaniowej sir Cecila
IV.4.3. Stanowisko kwakrów wobec składania przysięgi - granice free exercise of religion w fasadowym establishment sir Cecila (do 1675 r.)
IV.4.4. Stanowisko sir Charlesa wobec sprawy przysięgi - rozstrzygnięcie statusu Society of Friends w Marylandzie: 1676-1688
IV.4.5. Kościół Anglii jako ofiara koncepcji polityczno-wyznaniowej sir Cecila (do 1675 r.)
IV.4.6. Pierwsza próba wprowadzenia anglikańskiego establishment w Marylandzie - plan Johna Yeo: 1676-1677
IV.4.7. Polityka sir Charlesa wobec próby wprowadzenia anglikańskiego establishment w Marylandzie: 1678-1682
IV.4.8. Kościół katolicki w Marylandzie pod protekcją sir Charlesa: 1661-1688
IV.5. Kwestia tolerancji religijnej w XVII-wiecznym Marylandzie
IV.5.1. Przyczyny wprowadzenia tolerancji religijnej w Marylandzie i jej rola w ramach koncepcji polityczno-wyznaniowej Calvertów
IV.5.2. Realizacja tolerancji religijnej w „katolickim” Marylandzie - sprawa Williama Lewisa a proklamacja przeciwko „disputations in point of religion”
IV.5.3. Realizacja tolerancji religijnej w Marylandzie w oparciu o An Act Concerning Religion - sprawa Jacoba Lumbrozo
IV.6. Wprowadzenie anglikańskiego establishment w Marylandzie: 1689-1692(1704) - An Act for the Service of Almighty God z 1692 r.
V. Podsumowanie
BibliografiaIndeks postaci historycznych