Stosowanie substancji psychoaktywnych przez młodzież szkół śląskich - zasięg, skutki i przeciwdziałanie
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Krzysztof Sas-Nowosielski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 108 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373088603 |
ISBN: | 978-83-7308-860-3 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
W jednej ze swoich książek Hanna Rylke pisze: […] nasze dzieci i nasi uczniowie są ekspertami od narkotyków. Wiedzą o nich bardzo dużo, niezależnie od tego, czy sami ich używają, czy nie. Większość z nas ma małe szanse, aby im dorównać orientacją w problemie i praktyczną wiedzą (Rylke, 1999, s. 10).
W dzisiejszych czasach substancje psychoaktywne postrzegane są przez młode pokolenie jako środki wspomagające naukę czy dobrą zabawę, a nawet są traktowane jako niezbędny warunek obu tych sfer aktywności. Niestety, wiedza rodziców i nauczycieli na temat narkotyków jest daleka od poziomu, który pozwalałby na skuteczny dialog z młodzieżą w tym zakresie.
Aby podejmować skuteczne działania profilaktyczne w tym zakresie, potrzebna jest gruntowna wiedza na temat zasięgu omawianego zjawiska interesującej nas populacji. I temu celowi ma służyć niniejsza praca, w której omówiono m.in. poszczególne kategorie substancji psychoaktywnych (kanabinole, stymulanty, halucynogeny, inhalanty, depresanty, opiaty oraz steroidy anaboliczno-androgenne) z uwzględnieniem ich charakterystyki oraz wpływu na funkcjonowanie psychosomatyczne, kryteriów rozpoznawania ich przyjmowania oraz zasięgu stosowania wśród młodzieży szkolnej.
Książka "Stosowanie substancji psychoaktywnych przez młodzież szkół śląskich - zasięg, skutki i przeciwdziałanie" - Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Krzysztof Sas-Nowosielski - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 108 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Etiologia i epidemiologia stosowania substancji psychoaktywnych przez młodzież
1.1. Przyjmowanie narkotyków i steroidów anaboliczno-androgennych przez młodzież
1.1.1. Przyczyny sięgania po środki uzależniające
1.1.2. Kryteria diagnostyczne i fazy rozwoju uzależnienia
1.1.3. Czynniki determinujące powstawanie uzależnienia
1.2. Zasięg i przyczyny stosowania substancji psychoaktywnych wśród młodzieży śląskiej
1.2.1. Odczuwanie pokusy sięgnięcia po narkotyki
1.2.2. Przyjmowanie narkotyków przez badanych
1.2.3. Skutki uboczne doznawane przez badanych z powodu stosowania narkotyków
1.2.4. Znajomość osób, które doznały negatywnych skutków przyjmowania substancji psychoaktywnych
1.2.5. Motywy osób niebiorących narkotyków
Rozdział II
Konsekwencje przyjmowania poszczególnych rodzajów substancji psychoaktywnych a ich stosowanie w badanej populacji
2.1. Kanabinole (przetwory konopi indyjskich)
2.1.1. Charakterystyka kanabinoli i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.1.2. Stosowanie kanabinoli w badanej populacji
2.2. Stymulanty
2.2.1. Charakterystyka stymulantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.2.2. Stosowanie stymulantów w badanej populacji
2.3. Halucynogeny
2.3.1. Charakterystyka substancji halucynogennych i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.3.2. Stosowanie środków halucynogennych w badanej populacji
2.4. Inhalanty (środki wziewne)
2.4.1. Charakterystyka inhalantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.4.2. Stosowanie inhalantów w badanej populacji
2.5. Depresanty
2.5.1. Charakterystyka depresantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.5.2. Stosowanie depresantów w badanej populacji
2.6. Opiaty
2.6.1. Charakterystyka opiatów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.6.2. Stosowanie opiatów w badanej populacji
2.7. Steroidy anaboliczno-androgenne
2.7.1. Charakterystyka steroidów anaboliczno-androgennych i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.7.2. Stosowanie steroidów anaboliczno-androgennych w badanej populacji
Rozdział III
Profilaktyka uzależnień
3.1. Definicja i cele działań profilaktycznych
3.2. Rozstrzygnięcia dotyczące posiadania i stosowania substancji psychoaktywnych w polskim systemie prawnym
3.3. Rodzaje programów profilaktycznych
3.4. Profilaktyka w szkole 3.5. Zasady i metody pracy w grupie
Bibliografia
Aneks 1
Kwestionariusz ankiety dotyczącej uzależnień w szkole
Aneks 2
Przykładowe przepisy szkolne dotyczące posiadania i stosowania substancji psychoaktywnych (które powinien podpisać i posiadać w wersji drukowanej każdy uczeń)