Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 256 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373081352 |
ISBN: | 83-7308-135-6 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Rozwój sprawności językowej umożliwia i warunkuje wszechstronny rozwój osobowości każdego człowieka. Osiągnięcie tej sprawności ułatwia życie, współżycie i współpracę z innymi ludźmi, daje możliwość kształcenia i zdobywania wiedzy.
Książka jest wnikliwą analizą stanu sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym w zakresie pisania, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności systemowej, na którą składają się elementy leksykalne, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe oraz organizacja tekstu pisanego. Analiza uwzględnia założenia lingwistyki edukacyjnej oraz dynamiczną normę rozwojową, a nie jak dotychczas – statystyczną normę słownikową.
Odbiorcami publikacji będą nauczyciele nauczania początkowego, studenci kierunków: pedagogika wczesnoszkolna, wczesnoszkolne nauczanie zintegrowane, czy pedagogika przedszkolna, a także pracownicy naukowi interesujący się zarówno pedagogiką wczesnoszkolną, jak również językoznawstwem.
Książka "Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym" - Małgorzata Mnich - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Założenia teoretyczne badań sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym
1. Sprawność językowa na tle uwarunkowań nabywania i kształcenia języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym
2. Przyswajanie systemu językowego przez dziecko – modele nabywania mowy
3. Sprawność językowa dzieci w świetle analizy literatury przedmiotu
4. Kryteria oceny sprawności językowej
5. Kształcenie sprawności językowej w edukacji polonistycznej w systemie zintegrowanym
6. Dwupoziomowość normy językowej a ocena języka mówionego i pisanego dzieci w młodszym wieku szkolnym
7. Tekst pisany jako forma komunikacji językowej
8. Implikacje teorii w koncepcji programowej „Świat i ja”
Rozdział drugi
Metodologia badań
1. Problem i cele badawcze
2. Metody i narzędzia badawcze
3. Przebieg badań i opis badanej populacji
Rozdział trzeci
Diagnoza stanu sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym w świetle tekstu pisanego
1. Nabywanie techniki pisania
2. Wykorzystanie techniki pisania do tworzenia tekstu
2.1. Charakterystyka zasobu leksykalnego i form składniowych
2.2. Odstępstwa od normy językowej
2.3. Diagnoza stanu sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym w świetle tekstu pisanego – wnioski
Rozdział czwarty
Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym – wyniki badań testowych
1. Funkcjonowanie kategorii słowotwórczych w języku dziecka
1.1. Analiza kategorii słowotwórczych w zakresie rzeczownika
1.2. Analiza kategorii słowotwórczych w zakresie przymiotnika
1.3. Analiza kategorii słowotwórczych w zakresie czasownika
1.4. Funkcjonowanie kategorii słowotwórczych w zakresie rzeczownika, czasownika i przymiotnika – wnioski
2. Konstruowanie tekstu w odmianie pisanej języka w aspekcie fleksji i organizacji
2.1. Analiza tekstu w odmianie pisanej języka w aspekcie fleksji i organizacji – wnioski
Rozdział piąty
Egzemplifikacje metodyczne
1. Zasób leksykalny i umiejętności słowotwórcze – test sprawności językowej dla uczniów klas początkowych z komentarzem metodycznym
2. Fleksja i organizacja tekstu w odmianie pisanej języka – test sprawności językowej dla uczniów klas początkowych z komentarzem metodycznym
Zakończenie
Spis tabel
Spis wykresów
Spis schematów
Wykaz skrótów
Bibliografia