pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Wyprzedaż na koniec roku
Tytuł książki:

Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Autor książki:

Małgorzata Mnich

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 256 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373081352
ISBN: 83-7308-135-6
Data:2001-02-03
Cena wydawcy: 24.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Rozwój sprawności językowej umożliwia i warunkuje wszechstronny rozwój osobowości każdego człowieka. Osiągnięcie tej sprawności ułatwia życie, współżycie i współpracę z innymi ludźmi, daje możliwość kształcenia i zdobywania wiedzy.

Książka jest wnikliwą analizą stanu sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym w zakresie pisania, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności systemowej, na którą składają się elementy leksykalne, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe oraz organizacja tekstu pisanego. Analiza uwzględnia założenia lingwistyki edukacyjnej oraz dynamiczną normę rozwojową, a nie jak dotychczas – statystyczną normę słownikową.

Odbiorcami publikacji będą nauczyciele nauczania początkowego, studenci kierunków: pedagogika wczesnoszkolna, wczesnoszkolne nauczanie zintegrowane, czy pedagogika przedszkolna, a także pracownicy naukowi interesujący się zarówno pedagogiką wczesnoszkolną, jak również językoznawstwem.

Książka "Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym" - Małgorzata Mnich - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Rozdział pierwszy
Założenia teoretyczne badań sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym

1. Sprawność językowa na tle uwarunkowań nabywania i kształcenia języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym
2. Przyswajanie systemu językowego przez dziecko – modele nabywania mowy
3. Sprawność językowa dzieci w świetle analizy literatury przedmiotu
4. Kryteria oceny sprawności językowej
5. Kształcenie sprawności językowej w edukacji polonistycznej w systemie zintegrowanym
6. Dwupoziomowość normy językowej a ocena języka mówionego i pisanego dzieci w młodszym wieku szkolnym
7. Tekst pisany jako forma komunikacji językowej
8. Implikacje teorii w koncepcji programowej „Świat i ja”

Rozdział drugi
Metodologia badań

1. Problem i cele badawcze
2. Metody i narzędzia badawcze
3. Przebieg badań i opis badanej populacji

Rozdział trzeci
Diagnoza stanu sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym w świetle tekstu pisanego

1. Nabywanie techniki pisania
2. Wykorzystanie techniki pisania do tworzenia tekstu
2.1. Charakterystyka zasobu leksykalnego i form składniowych
2.2. Odstępstwa od normy językowej
2.3. Diagnoza stanu sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym w świetle tekstu pisanego – wnioski

Rozdział czwarty
Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym – wyniki badań testowych

1. Funkcjonowanie kategorii słowotwórczych w języku dziecka
1.1. Analiza kategorii słowotwórczych w zakresie rzeczownika
1.2. Analiza kategorii słowotwórczych w zakresie przymiotnika
1.3. Analiza kategorii słowotwórczych w zakresie czasownika
1.4. Funkcjonowanie kategorii słowotwórczych w zakresie rzeczownika, czasownika i przymiotnika – wnioski
2. Konstruowanie tekstu w odmianie pisanej języka w aspekcie fleksji i organizacji
2.1. Analiza tekstu w odmianie pisanej języka w aspekcie fleksji i organizacji – wnioski

Rozdział piąty
Egzemplifikacje metodyczne
1. Zasób leksykalny i umiejętności słowotwórcze – test sprawności językowej dla uczniów klas początkowych z komentarzem metodycznym
2. Fleksja i organizacja tekstu w odmianie pisanej języka – test sprawności językowej dla uczniów klas początkowych z komentarzem metodycznym

Zakończenie
Spis tabel
Spis wykresów
Spis schematów
Wykaz skrótów
Bibliografia