Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 308 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788373081635 |
ISBN: | 83-7308-163-1 |
Data: | 2007-06-28 |
Cena wydawcy: 19.80 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
W książce Autor próbuje przemierzyć drogę, którą pokonały losy piękna. Piękno rozpatrywane jest z punktu widzenia filozofii, estetyki oraz sztuki. "Piękno, dobro i prawda przez długie wieki z jednej strony wyznaczały w kulturze europejskiej dążenia człowieka. Towarzyszyły kulturze greckiej, rzymskiej, a później średniowiecznej. Ze względu zaś na to, że przysługiwały bytowi, rzeczywistości, były wzajemnie o sobie orzekane: to co piękne jest za razem prawdziwe i dobre, a co dobre - prawdziwe i piękne. Ich wyjątkowej pozycji wcale nie naruszał fakt, że nie zawsze potrafiono je wyraźnie oddzielić i zadowalająco zdefiniować..." (z Wprowadzenia).
Książka "Spór o piękno" - Piotr Jaroszyński - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część I
U źródeł sporu — teorie piękna w starożytności i średniowieczu
Rozdział 1
Trzy wielkie teorie piękna
1. Teoria harmonii
2. Teoria formy
3. Teoria relacjonistyczna
Rozdział 2
Jednoznaczność, wieloznaczność czy analogiczność?
Rozdział 3
Dlaczego nie sztuki piękne?
1. Co to jest sztuka?
2. Sztuka jest piękna
Podsumowanie
Część II
Piękno w estetyce
Rozdział 1
Co to jest estetyka?
1. Geneza estetyki
2. Główne nurty
3. Status piękna w estetyce
Rozdział 2
Oderwanie piękna od bytu
1. Niepoznawalność bytu
2. Recepcja szkotowskiej teorii bytu
Rozdział 3
Oderwanie piękna od natury
1. Natura jako pojęcie czysto systemowe
2. Natura jako korelat nauk szczegółowych
3. Natura jako podłoże przedmiotu estetycznego
Rozdział 4
Identyfikacja piękna z wartością estetyczną
Rozdział 5
Teorie piękna
1. Piękno jako własność podmiotu
2. Piękno jako ekspresja
3. Piękno: u progu myśli i wolności
Rozdział 6
Kryzys piękna w estetyce
Część III
W stronę filozofii piękna
Rozdział 1
Między bytem a osobą
Rozdział 2
Piękno jako pierwsze uderzenie bytu
Rozdział 3
Piękno jako odpowiedź osoby na byt
Rozdział 4
Piękno transcendentalne
1. Natura relacji
A) relatio secundum esse
B) relatio secundum dici
2. Status piękna jako transcendentalnej własności bytu
Rozdział 5
Analogiczność piękna
Paradoks brzydoty
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Indeks nazwisk
Część I
U źródeł sporu — teorie piękna w starożytności i średniowieczu
Rozdział 1
Trzy wielkie teorie piękna
1. Teoria harmonii
2. Teoria formy
3. Teoria relacjonistyczna
Rozdział 2
Jednoznaczność, wieloznaczność czy analogiczność?
Rozdział 3
Dlaczego nie sztuki piękne?
1. Co to jest sztuka?
2. Sztuka jest piękna
Podsumowanie
Część II
Piękno w estetyce
Rozdział 1
Co to jest estetyka?
1. Geneza estetyki
2. Główne nurty
3. Status piękna w estetyce
Rozdział 2
Oderwanie piękna od bytu
1. Niepoznawalność bytu
2. Recepcja szkotowskiej teorii bytu
Rozdział 3
Oderwanie piękna od natury
1. Natura jako pojęcie czysto systemowe
2. Natura jako korelat nauk szczegółowych
3. Natura jako podłoże przedmiotu estetycznego
Rozdział 4
Identyfikacja piękna z wartością estetyczną
Rozdział 5
Teorie piękna
1. Piękno jako własność podmiotu
2. Piękno jako ekspresja
3. Piękno: u progu myśli i wolności
Rozdział 6
Kryzys piękna w estetyce
Część III
W stronę filozofii piękna
Rozdział 1
Między bytem a osobą
Rozdział 2
Piękno jako pierwsze uderzenie bytu
Rozdział 3
Piękno jako odpowiedź osoby na byt
Rozdział 4
Piękno transcendentalne
1. Natura relacji
A) relatio secundum esse
B) relatio secundum dici
2. Status piękna jako transcendentalnej własności bytu
Rozdział 5
Analogiczność piękna
Paradoks brzydoty
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Indeks nazwisk