Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2012 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 389 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788373786912 |
ISBN: | 978-83-7378-691-2 |
Data: | 2012-07-19 |
Opis książki:
Ze Wstępu
Zagadnienie odpowiedzialności za podejmowane działania znajdujemy już w pismach starożytnych. Arystoteles w swych dziełach podkreśla znaczenie etycznego działania, kładąc nacisk na odpowiednie korzystanie z dó materialnych, a sprawiedliwość nazywając zaletą etyczną. Współcześnie wagę osobistego wyboru i określonych walorów dla danego człowieka podkreślał J.P. Sartre. Wątki odpowiedzialności za postępowanie zgodne z nakazem norm wynikających z natury ludzkiej odnajdujemy m.in. w Elementarzu etycznym K. Wojtyły. Trudno zakładać, że istnieje jedna, uniwersalna etyka dla całego świata, jednak cała ludzkość opiera się na określonych założeniach systemów etycznych. Pogląd ten podziela R.C. Salomon, który twierdzi, że "istnieje wiele zbiorów wartości i zasad w zależności od kontekstu, społeczności czy subkultury". Inni autorzy, jak A. Lewicka-Strzałecka, podkreślają, że "odpowiedzialność jest kategorią posiadającą walor poznawczy i praktyczny dla analizy życia gospodarczego". Teoria biznesu i społeczeństwa ( business and society ) ogłoszona przez S.L. Warticka i P.L. Cochrana prezentuje krytyczny stosunek do neoklasycznej tradycji ekonomii opartej na wzroście, zakładającej, że działalność zapewniająca maksymalizację zysku w ramach przepisów prawa jest jedyną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa przed społeczeństwem Wielowymiarowe działania zgodne z modelem społecznego działania Warticka i Cochrana nie tylko powiększają przewagę konkurencyjną, ale także tworzą wartość dodaną dla społeczności.
Geneza społecznej odpowiedzialności, według J.J. Mc Millana, tkwi w braku zainteresowania ludzi dbaniem o innych. Obecnie więc rolę tę przejmują organizacje. Coraz większa powszechność zjawiska wynika właśnie z silnego rozwoju gospodarczego, rozwoju przedsiębiorstw, instytucji itd. Wraz z postępem cywilizacyjnym i gospodarczym rozwijała się idea społecznej odpowiedzialności.
Od lat 60. sprawa społecznej odpowiedzialności stała się "ważnym problemem nie tylko dla sfery przedsiębiorstw, ale także dla teorii prawa, polityki i ekonomii". Zdaniem E. Peyro, największe zainteresowanie społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw, zanotowane w latach 70., było konsekwencją splotu wielu katastrof ekologicznych i kryzysu gospodarczego.
Książka "Społeczna odpowiedzialność uczelni" - Marcin Geryk - oprawa twarda - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 389 stron i została wydana w 2012 r.