Społeczeństwo średniowiecza. Mentalność - grupy społeczne - formy życia
Otto Gerhard Oexle
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 179 s. |
EAN: | 9788323110224 |
ISBN: | 83-231-1022-0 |
Data: | 2001-01-27 |
Opis książki:
"Otto Gerhard Oexle jest niekwestionowanym autorytetem w zakresie badań nad społeczeństwem średniowiecznym, łączy umiejętnie metody pracy historyka z warsztatem badawczym socjologa, psychologa i ekonomisty. Znaczna część jego rozpraw [...] przynosi nie tylko nowe ustalenia i ciekawe propozycje naukowe, lecz także wprowadza do obiegu naukowego nie stosowany wcześniej kwestionariusz badawczy. Jego wypełnienie pozwala na znacznie lepsze poznanie przeszłości. Co więcej - prace prof. O. G. Oexlego stanowią dobre przykłady twórczości inspirującej do dalszych poszukiwań dotyczących możliwości odmiennego spojrzenia na znane źródła, wykrycia nowych źródłowych materiałów i ukazania badanych problemów na możliwie szerokim tle historycznym. O. G. Oexle potrafił zaproponować nowy sposób spojrzenia na wspólnoty zawodowe i społeczne, rozszerzając zakres poszukiwań na kwestie mentalności zbiorowej, ukazywanie doktryn społecznych epoki i ich związku z rzeczywistością, a także ukazując bardzo interesująco nowe perspektywy badawcze".
Z recenzji profesora Henryka Samsonowicza
Książka "Społeczeństwo średniowiecza. Mentalność - grupy społeczne - formy życia" - Otto Gerhard Oexle - oprawa twarda - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Spis treści:
Obcowanie żywych i umarłych. Rozważania o pojęciu "memoria" (tłum. Marian Arszyński)
Memoria i przekaz memoratywny we wczesnym średniowieczu (tłum. Stefan Kwiatkowski)
Średniowieczne gildie: ich tożsamość oraz wkład w formowanie się struktur społecznych (tłum. Andrzej Radzimiński)
Gildie i komuny. O powstaniu "związków" i "gmin" jako podstawowych form współżycia w Europie (tłum. Janusz Tandecki)
Formy pokoju w ruchach religijnych pełnego średniowiecza 1000-1300 (tłum. Zenon Hubert Nowak, Małgorzata Anna Nowak)
Ubóstwo i opieka nad ubogimi około 1200 roku. Przyczynek do zrozumienia dobrowolnego ubóstwa Elżbiety z Turyngii (tłum. Roman Czają)