Socjotechnika. Między magią a analogią. Szkice o masowej perswazji w PRL i III RP. Anthropos, vol. 8
Janusz Barański
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2001 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 170 s. |
Wymiar: | 148x210 mm |
EAN: | 9788323314349 |
ISBN: | 83-233-1434-9 |
Data: | 2001-01-13 |
Opis książki:
Zamiarem tej książki jest dostarczenie argumentów przemawiających za istnieniem mitycznego podłoża masowej perswazji, która zawsze pozostaje na usługach jakiejś ideologii: czy jest to doktryna realnego socjalizmu minionej doby, czy wzorce kultury konsumpcyjnej doby obecnej. Tym razem chodzi o wskazanie w medialnych przekazach obecności magii, mitu i rytuału, które składają się na logikę owej perswazji. Te odwieczne kulturowe kategorie przenikają nie tylko sferę polityki, ale także zjawiska kultury popularnej, jak reklama czy styl życia, o których jest także mowa w tej pracy. Niektóre wątki i mechanizmy okazują się przy tym ponadczasowe i ponadepokowe, a głód wyjaśniania świata w terminach nieredukowalnych jakości ujawnia się w podobnych formach - nie zważając na istniejący porządek ustrojowy.
Książka "Socjotechnika. Między magią a analogią. Szkice o masowej perswazji w PRL i III RP. Anthropos, vol. 8" - Janusz Barański - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 170 stron i została wydana w 2001 r.
Spis treści:
Magia siostrą nauki
Partycypacja i przyczynowość
Typy mowy
Język jako symboliczne działanie
Metafora i mit
Magia i retoryka
IDEOLOGIA I HISTORIA ALBO EPOS IDEOLOGICZNY
Quasi-sakralność ideologii
Semantyczne mosty
Historyczne hiperbole i eufemizmy
Ideologiczne mitotwórstwo
Niezbywalność politycznego mitu
SPISKOWA WIZJA ŚWIATA ALBO PIECZĘCIE CAŁOŚCI
Głód przyczynowości integralnej
Topos kauzalizmu-teologizmu
Od metafory do metonimii
POLITYCZNE METAMORFOZY ALBO SYMPATIA WSZECHRZECZY
Nowe wcielenie ideologii
Synkretyzm kodów
Magia i ideologia
Semiotechnika
CZY METAFORA MOŻE BYĆ BAJKĄ ALBO MAGIA REKLAMY
Reklama jako bajka
Reklama jako mit
Reklama jako rytuał
Reklama jako kod
PLURALIS NON MAIESTATICUS ALBO JĘZYKOWY RYTUAŁ
Pluralis dzisiaj
Archetyp, magia i rytuał
Identyfikacja polityczna
STYLE ŻYCIA ALBO MIT I TOŻSAMOŚĆ
Całościowy fakt kulturowy
Rynek image’ów
Antyczne inspiracje
Młodzież wobec wartości
Era Dionizosa
ZAKOŃCZENIE
LITERATURA