Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne
Jerzy Modrzewski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 284 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788323217343 |
ISBN: | 83-232-1734-3 |
Data: | 2007-08-09 |
Opis książki:
Autor przedstawił złożoną problematykę formowania się i przejawiania społecznych biografii jednostek tworzących podstawowe kategorie społeczne - płci i wieku - i formy ich doświadczenia we współczesnych społeczeństwach przemysłowych. Praca stanowi kompendium wiedzy oraz reguł racjonalnego działania w procesie transformacji społecznych i edukacyjnych, zainspirować może kreatorów współczesnego ładu społeczno-edukacyjnego do podjęcia nowych, bardziej efektywnych i pragmatycznych rozwiązań. To interdyscyplinarne ujęcie - najbliższe jest pedagogice i socjologii; a ściślej mówiąc: pedagogice społecznej i socjologii wychowania.
Książka "Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne" - Jerzy Modrzewski - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 284 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Uwagi wprowadzające
ROZDZIAŁ I
O procesie socjalizacji z perspektywy poznawczej pedagogiki społecznej
1.1. Potrzeba kontynuacji orientacji socjologicznej w pedagogice społecznej
1.2. Socjologiczna tradycja teorii socjalizacji społecznej
1.3. O znaczeniu interdyscyplinarnej teorii socjalizacji dla umacniania autonomicznego charakteru pedagogiki społecznej
1.4. Możliwości typologii socjalizacji odniesionej do cyklu życia jednostki (cyklu jej życiowego uczestnictwa społecznego)
1.5. Niektóre prakseologiczne konsekwencje typologii socjalizacji
ROZDZIAŁ II
O typologii społecznego uczestnictwa i jej egzemplifikacji w społeczeństwie doświadczającym zmiany cywilizacyjnej
2.1. 0 społecznej obecności jednostki
2.2. Uczestnictwo społeczne jako społeczny aspekt i przejaw życia jednostki
2.3. Typologia społecznego uczestnictwa osób
2.3.1. Uczestnictwo identyfikacyjne
2.3.2. Specjalizacyjny typ uczestnictwa społecznego
2.3.3. Adaptacyjny typ uczestnictwa społecznego
2.3.4. Retrogresywny typ uczestnictwa społecznego
2.3.5. Ideacyjny typ uczestnictwa społecznego
2.3.6. Projekcyjny typ uczestnictwa społecznego
2.4. Uczestnictwo społeczne jako funkcja procesów socjalizacyjnych
ROZDZIAŁ III
O biograficznym wymiarze procesu socjalizacji
3.1. Socjalizacja a biografia społeczna jako kulturowo wykreowana postać społecznego uczestnictwa jednostki
3.2. Kulturowe uwzorowanie przebiegu życia ludzkiego
3.3. Udział procesów socjalizacyjnych w formowaniu biografii społecznej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych ich interpretacji
3.4. O potrzebie wzorowania biografii w pedagogice społecznej
ROZDZIAŁ IV
O istocie i przejawach społecznego problemu dziecięcego i potrzebie jego przezwyciężania
4.1. Pedagogiczne zainteresowania dzieciństwem jako problemem społecznym
4.2. Istota społecznej kwestii dziecięcej
4.3. Zróżnicowanie doświadczania świata społecznego w dzieciństwie
4.4. Uwarunkowania i niektóre zagrożenia pomyślnej adaptacji społecznej w wieku dziecięcym
ROZDZIAŁ V
O młodości zależnej, kreatywnej, przedwcześnie usamodzielnionej i społecznie degradowanej
5.1. Młodość, młodzież jako przedmiot naukowego oglądu i refleksji teoretycznej
5.2. Istota społecznego problemu młodzieży
5.3. Społeczna funkcja młodzieńczej kategorii wieku społecznego
5.4. Realizacja społecznej funkcji wieku młodzieńczego
Rozdział VI
O dorosłości ustabilizowanej, awansującej, degradującej się i zmarginalizowanej
6.1. O poznawczych zainteresowaniach dorosłością
6.2. Społeczna kwalifikacja dorosłości
6.3. Uczestnictwo społeczne dorosłych: formy i niektóre uwarunkowania
ROZDZIAŁ VII
O starości społecznie koniecznej, tolerowanej i izolowanej
7.1. O problemie kwalifikacji społecznej kategorii wieku starczego
7.2. O kategoriach osób starych społecznie i mechanizmach ich wyłaniania 7.3.0 teoriach tak zwanego wieku starczego
ROZDZIAŁ VIII
O pedagogicznych modelach pomocy jako kulturowo uwzorowanych formach socjalizacyjnej reakcji społecznej na sytuacje zagrażające standardowemu uczestnictwu społecznemu
8.1. O pomocowym wzorze reakcji społecznej - zachowania społecznego
8.2. O przesłankach konstrukqi optymalizacyjnych modeli pomocowych w pedagogice społecznej
8.3. O istocie zjawiska pomocy społecznej
8.4. O formach reakcji społecznej na sytuację trudną
8.5. Uwaga końcowa
ROZDZIAŁ IX
O pedagogice angażującej się w kształtowanie obrazu społecznego uczestnictwa jednostek i ich kategorii wiekowych w zmieniających się środowiskach ich życia
9.1. O obecności pedagogiki społecznej w kompleksowo konstruowanej teorii środowisk wychowawczych
9.2. O udziale pedagogiki społecznej w rozwijaniu teorii środowisk wychowawczych
Zamiast zakończenia - o idei lokalności, czyli przesłankach pedagogicznych projekcji wychowawczego funkcjonowania środowisk terytorialnych
Zestawienie literatury przywoływanej w tekście
Socialisation and social participation. A socio-pedagogical study (Sumrnary)