Slavica Wratislaviensia CVI. Z problematyki ekspresjonizmu w literaturze rosyjskiej. Od Leonida Andriejewa do Wsiewołoda Wiszniewskiego
Anna Paszkiewicz
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 114 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788322919514 |
ISBN: | 83-229-1951-4 |
ISSN: | `0239-661, 0137-1150 |
Data: | 2005-01-18 |
Opis książki:
Nazwa ekspresjonizm występuje w literaturze przedmiotu co najmniej w dwóch, a u niektórych badaczy - w trzech zakresach. Pierwszy ma charakter kategorialny: ekspresjonizm jest ponadhistoryczną, wielką formą sztuki, która co pewien czas powraca w różnych konfiguracjach. "Właściwie każdy prąd irracjonalny i introspektywny u swego dna musi być przesycony ekspresjonizmem - pisał Kazimierz Wyka. - W tym sensie ekspresjonistyczny jest barok, jest romantyzm, ekspresjonistyczny był symbolizm". Drugi zakres nazwy, drugi sposób jej użycia ograniczony jest historycznie, aczkolwiek wykracza poza historycznie zaświadczone stosowanie nazwy. Powszechnie wiadomo, że za ramy period yzacyjne ekspresjonizmu literackiego przyjmuje się tradycyjnie lata 1910-1925, przypisując go niemieckiemu obszarowi języko-kowemu2. W miarę rozszerzania się badań optyka uległa zmianie. Ekspresjonizmu przybywało i stale przybywa. John Willett, autor monografii o ekspresjonizm ie3, definiuje ten termin również jako zespół cech charakterystycznych dla nowoczesnej niemieckiej sztuki, literatury, muzyki i teatru od przełomu wieku po dzień dzisiejszy. W ten sposób jest on wyrazicielem poglądów tej grupy badaczy, którzy wysunęli tezę, że terminus ad ąuem należy cofnąć w głąb modernizmu oraz przyjąć, że praktyka ekspresjonistyczna miała znacznie szerszy zasięg niż ekspresjonistyczna świadomość. Wskazuje się na liczne utwory, które wyprzedziły ekspresjonistyczne manifesty. Dziś już właściwie badacze nie mają wątpliwości, że początki ekspresjonizmu należy umieścić w końcu XIX w., co więcej, coraz częściej skłaniają się również do przyjęcia tezy, że ekspresjonizm jest ciągle żywym fenomenem, który rozprzestrzenił się również poza krąg kultury niemieckiej i niemieckojęzycznej. Ekspresjonizmu przybywa zatem nie tylko pod względem czasowym, ale i przestrzennym.
Książka "Slavica Wratislaviensia CVI. Z problematyki ekspresjonizmu w literaturze rosyjskiej. Od Leonida Andriejewa do Wsiewołoda Wiszniewskiego" - Anna Paszkiewicz - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Spis treści:
Wstęp .. 5
Rozdział I. Antecedencje ekspresjonizmu w twórczości Leonida Andriejewa . 11
Rozdział II. Aleksieja Riemizowa uwikłania w ekspresjonizm 27
Rozdział III. Powieść Petersburg Andrieja Biełego . 35
Rozdział IV. Tendencje ekspresjonistyczne w twórczości Jewgienija Zamiatina 49
Rozdział V. Ippolit Sokołów i ugrupowanie rosyjskich ekspresjonistów 57
Rozdział VI. Emocjonaliści i ekspresjonizm 64
Rozdział VII. Ekspresjonizm i proza rosyjska lat dwudziestych ... 73
Rozdział VIII. Ekspresjonizm i dramaturgia rosyjska lat dwudziestych 85
Zakończenie ... 97
Bibliografia 99
Pe3K)Me . 107 Indeks nazwisk .. 109