Skrypt z wybranych zagadnień bioetyki i etyki seksualnej
Marek Czachorowski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2013 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 188 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788377026540 |
ISBN: | 978-83-7702-654-0 |
Data: | 2013-06-03 |
Opis książki:
SPIS TREŚCI
I. ABORCJA
1. Ocena moralna aborcji
1.1. Ontyczny status embrionu i płodu
1.2. Aborcja czynem zawsze i wszędzie moralnie złym
2. Aspekt prawny
3. Historia poglądów dotyczące aborcji
4. Aborcja a totalitaryzm komunistyczny
4.1. Legalizacja aborcji w ZSRS
4.2. Legalizacja aborcji w innych krajach socjalistycznych
4.3. Marksistowski postulat «zniesienia rodziny»
5. Aborcja eugeniczna
6. Aborcja a neokolonializm
6.1. Polityka Trzeciej Rzeszy
6.2. Totalitaryzm komunistyczny
6.3. PRL
6.4. Polityka antynatalistyczna krajów kapitalistycznych
6.5. Mit przeludnienia
6.6. Działalność ONZ
6.7. Wpływ USA
7. Sytuacja Polski
Książka "Skrypt z wybranych zagadnień bioetyki i etyki seksualnej" - Marek Czachorowski - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 188 stron i została wydana w 2013 r.
Spis treści:
I. ABORCJA
1. Ocena moralna aborcji
1.1. Ontyczny status embrionu i płodu
1.2. Aborcja czynem zawsze i wszędzie moralnie złym
2. Aspekt prawny
3. Historia poglądów dotyczące aborcji
4. Aborcja a totalitaryzm komunistyczny
4.1. Legalizacja aborcji w ZSRS
4.2. Legalizacja aborcji w innych krajach socjalistycznych
4.3. Marksistowski postulat «zniesienia rodziny»
5. Aborcja eugeniczna
6. Aborcja a neokolonializm
6.1. Polityka Trzeciej Rzeszy
6.2. Totalitaryzm komunistyczny
6.3. PRL
6.4. Polityka antynatalistyczna krajów kapitalistycznych
6.5. Mit przeludnienia
6.6. Działalność ONZ
6.7. Wpływ USA
7. Sytuacja Polski
II. EUTANAZJA
1. Definicja
2. Historia poglądów na temat eutanazji
3. Ruchy na rzecz eutanazji
4. Niemiecki program eutanazji
5. Sytuacja prawna
6. Eutanazja a Rada Europy i Unia Europejska
7. Opinie Polaków na temat eutanazji
8. Kodeksy medyczne na temat eutanazji
9. Stanowisko Kościoła katolickiego
10. Moralna ocena eutanazji
III. KARA ŚMIERCI
1. Praktyka karna
2. Przegląd stanowisk filozoficznych
3. Ocena moralna kary śmierci
IV. KLONOWANIE CZŁOWIEKA
1. Definicja, rozróżnienia i przebieg eksperymentów
2. Sytuacja prawna
3. Moralna ocena klonowania
V. ANTYKONCEPCJA
1. Definicja i aspekty w podejściu do antykoncepcji
2. O poprawną argumentację w sprawie oceny antykoncepcji
2.1. Ocena moralna a etologiczne fakty
2.2. Ocena moralna a ocena higieniczna
2.3. Redukcja oceny moralnej do oceny prakseologicznej
2.4. Redukcja dobra moralnego do dobra przyjemnego
2.5. Eliminacja oceny moralnej z racji "przymusu ciała"
2.6. Problem błędu biologizmu
3. Błędy w sprowadzaniu NPR do antykoncepcji
3.1. Aspekt techniczny a aspekt etyczny
3.2. Komunikacja ciałem
3.3. Możliwość prokreacyjna jako istotny element osoby ludzkiej
3.4. Stosunek do rozumności człowieka
3.5. Stosunek do wolności
3.6. Stosunek do cnoty czystości
4. Ocena antykoncepcji a rozumienie etyki
4.1. Kult panującego obyczaju
4.2. Niemożliwość ujęcia istoty rzeczywistości
4.3. Nowożytny utylitaryzm i decyzjonizm(autonomizm)
VI. IDEE REWOLUCJI SEKSUALNEJ
1. Nowożytny projekt swobody seksualnej
2. Konsekwencje nowożytnej koncepcji nauki
3. Troska o spontaniczne przeżycia erotyczne i troska o zdrowie
4. Lęk a nieuporządkowane dążenie do przyjemności seksualnej
VII. MAŁŻEŃSTWO I RODZINA W EPOCE "GENDER": KU "EPOCE RODZINY"
1. Aprobata dla związków homoseksualnych
2. Nietrwałość związku małżeńskiego
3. Usprawiedliwienie antykoncepcji
VIII. ROZWÓD A OBIEKTYWISTYCZNE ROZUMIENIE RELACJI MAŁŻEŃSKIEJ
1. Miłość a obiektywna rzeczywistość
2. Prokreacyjny sens małżeństwa a miłość
3. Małżeństwo jako "wzajemna pomoc", a miłość jako "dar osoby dla osoby"
4. Konkluzje normatywne: nieodwołalność daru osoby dla osoby
IX. HOMOSEKSUALIZM: STAROŻYTNOŚĆ GRECKA A HOMOSEKSUALIZM
1. Panujący obyczaj
2. Spór o ateńskie prawo
3. Czyny "wbrew naturze"
3.1. Sokratesa "znawstwo Erosa"
3.2. Platona ocena nierespektowania możliwości prokreacyjnej
3.3. Nienaturalność homoseksualizmu według Arystotelesa