Skąd się bierze lekcja polskiego? Scenariusze, pomysły, konteksty
Katarzyna Kuczyńska-Koschany
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2016 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 230 s. |
Wymiar: | 144x205 mm |
EAN: | 9788323231561 |
ISBN: | 978-83-2323-156-1 |
Data: | 2017-05-16 |
Opis książki:
Po ponad dwudziestu latach notowania przemyśleń dydaktycznych wykładowczyni akademicka i nauczycielka nie-akademicka postanowiła zebrać w jednym tomie scenariusze, pomysły, teksty publikowane w "Polonistyce" oraz "Polonistyce. Innowacjach". Konspektów brak. Cała książka, także jej zaczepny tytuł, jest - twórczą, a nawet prowokacyjną - dyskusją z tradycyjnymi regułami metodyki. Autorka akcentuje rolę osobowości nauczyciela-polonisty i jego kompetencji nie (tylko) jako dobrze wyedukowanego dysponenta narzędzi dydaktycznych, lecz przede wszystkim jako fascynującego, uważnego, wrażliwego pośrednika między światem dziecięcej i młodzieńczej wyobraźni a literaturą (przede wszystkim - poezją).
Książka składa się z pięciu tematycznie wyodrębnionych części: 1) Interpretacje w liczbie pojedynczej; 2) Temat i (jego) teksty; 3) Porównanie to czasem (jest) dowód; 4) Małe portrety; 5) Polonistka (bywa) recenzentką. Wskazują one na preferencje naukowe autorki: interpretację, tematologię, komparatystykę, biografistykę, przygodną kondycję wartościowania. Jednocześnie w ramie kompozycyjnej książki zaakcentowano predylekcję hermeneutyczną osoby prowadzącej badania naukowe i równocześnie stale uczącej.
Namysł nad rozpoznawalnymi osobami i tekstami przeplata się w książce z pochyleniem się nad zapomnianymi, czy też pozostającymi na marginesie szkolnych mód, przyzwyczajeń i (skostniałego) kanonu. Zapis rzeczywistych lekcji przeplata się z wyobrażeniem czy projektem. Ujęcia przekrojowe - ze studium detalu. Autentyczny zachwyt sąsiaduje z trzeźwą diagnozą.
Książkę zaadresowano jak list otwarty: szeroko i jednocześnie bardzo precyzyjnie. Do nauczycieli szkolnych i akademickich, do bibliotekarzy i doradców metodycznych, do doktorantów, studentów i maturzystów.
Książka "Skąd się bierze lekcja polskiego? Scenariusze, pomysły, konteksty" - Katarzyna Kuczyńska-Koschany - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 230 stron i została wydana w 2016 r.