Ścieżki kultury. Tom 1. Wizualność w kulturze. Sztuka, kultura popularna i media cyfrowe
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej |
Rok wyd.: | 2020 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 160 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788322793367 |
ISBN: | 978-83-2279-336-7 |
Data: | 2020-05-25 |
Opis książki:
Koniec wieku XX i pierwsze dekady XXI stulecia często określane są pogardliwie mianem "epoki kultury obrazkowej". Współczesnym czasom zarzuca się detronizację kultury wysokiej i zabójstwo słowa. Wraz z szybko postępującym rozwojem technologii, zmieniającą się sytuacją polityczno-społeczną i globalnym rozpowszechnieniem massmediów badania potwierdzają stale zwiększającą się fascynację kulturą wizualną. Wizualność odgrywa wielką rolę w sposobie postrzegania i rozumienia współczesnego społeczeństwa. Relacja między obrazem a patrzącym odbiorcą znajduje się w centrum zainteresowania kultury wizualnej. U Johna Bergera czytamy: "Obraz to widok, który został odtworzony lub zreprodukowany. Obraz to wygląd rzeczy lub zbiór wyglądów, wyrwany z pierwotnego kontekstu, w którym powstał, i utrwalony - na kilka sekund lub na kilka stuleci. Każdy obraz ucieleśnia jakiś sposób widzenia". Ta teza pozwala na umiejscowienie obrazu - wytworu kultury wizualnej w dowolnej formie - na piedestale. Staje się on swoistym "axis mundi", wokół którego wirują wszelkie zależności i zjawiska. Niniejsza książka ukazuje wielowymiarowość kultury wizualnej z perspektywy końca drugiej dekady XXI wieku. Prezentowane w tomie teksty ukazują gamę problemów badawczych w obrębie sztuk pięknych, fotografii, kinematografii, cyfryzacji oraz mediów społecznościowych - różne sposoby ich ujmowania i rozumienia. Mamy nadzieję, że głos naukowców zabrzmi wyraziście w dyskusji na temat współczesnych tendencji kultury wizualnej i że te badania zobrazują rozległość problemu i jego złożoność.
Ewa Głażewska i Magdalena Grabias
Książka "Ścieżki kultury. Tom 1. Wizualność w kulturze. Sztuka, kultura popularna i media cyfrowe" - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Książka posiada 160 stron i została wydana w 2020 r. Cena 28.83 zł. Zapraszamy na zakupy!