Tytuł książki:
Samochody terenowe na ziemiach polskich
Autor książki:
Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | ZP Wydawnictwo |
Rok wyd.: | 2012 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 278 s. |
Wymiar: | 210x295 mm |
EAN: | 9788363829292 |
ISBN: | 978-83-63829-29-2 |
Data: | 2013-02-27 |
Cena wydawcy: 69.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Samochód terenowy w dzisiejszym pojęciu to pojazd kołowy przystosowany do jazdy po bezdrożach o wzmocnionej budowie i napędzanych wszystkich kołach jezdnych. Samochody tego typu wyposażane są w reduktory przełożeń skrzyni biegów blokowane mechanizmy różnicowe mostów napędowych ogumienie o terenowym bieżniku często wyciągarkę linową i wodoszczelną instalację elektryczną a niekiedy system centralnego pompowania kół umożliwiający zmianę ciśnienia w ogumieniu w czasie jazdy. Niektóre modele przystosowane są też do przejazdów przez płytkie przeszkody wodne. W początkowym okresie odtwarzania po 123 latach rozbiorów polskiej państwowości a więc od końca 1918 roku bo właśnie od tych trudnych dni rozpoczyna się nasza książka pojęcie samochód terenowy było nieco rozszerzone. Oczywiście że odnosiło się ono w pierwszym rzędzie do pojazdów kołowych z klasycznym napędem na wszystkie osie ale obejmowało także samochody gąsienicowe i półgąsienicowe oraz pojazdy kołowe dwu i wieloosiowe z napędem na koła tylne lecz wyposażone w atrybuty dzisiejszego wozu terenowego reduktor blokadę mechanizmu różnicowego specjalne ogumienie i wyciągarkę linową często w wersji uproszczonej w postaci tzw. samowyciągaczy czyli bębnów osadzonych na tarczach kół tylnych z linami umożliwiającymi wyjazd z ciężkiego terenu. Godzi się też przypomnieć że w początkowym okresie istnienia Państwa Polskiego a szczególnie w czasie walk o granice w latach 1918-1921 panowało odczucie że nie specjalna konstrukcja ale mocna budowa pojazdu duży prześwit i ogólne zdolności do pokonywania złych dróg powodują przydatność określonego modelu do jazdy terenowej. Trzeba tu dodać że wobec fatalnego stanu dróg a często ich braku i złego zaopatrzenia w paliwo podstawowym środkiem wojskowego transportu w owym okresie była lekka ciężarówka lub o mocnej konstrukcji samochód osobowy wyposażone w liny łopaty podkłady pod koła oraz zapas paliwa i smarów.Książka "Samochody terenowe na ziemiach polskich" - Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki - oprawa miękka - Wydawnictwo ZP . Książka posiada 278 stron i została wydana w 2012 r.