pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
książka:

Rozumienie i tradycja w hermeneutyce filozoficznej Hansa-Georga Gadamera

Dane szczegółowe:
Producent: Papieska Akademia Teologiczna
Oprawa: miękka
Ilość stron: 230 s.
Data:2001-02-02
Cena wydawcy: 12.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Pojęcie rozumienia stanowi w filozofii Hansa-Georga Gadamera główną kategorię poznawczą i zarazem centralną kategorię hermeneutyczną. Gadamerowi nie chodzi o to, co robimy, lecz o to, co dzieje się z nami niezależnie od naszej woli i działania. Najważniejszą rolę w procesie rozumienia dla (...) H.-G. Gadamera odgrywa przeszłość, a dokładniej mówiąc: tradycja. – (ze Wstępu)

Książka "Rozumienie i tradycja w hermeneutyce filozoficznej Hansa-Georga Gadamera" - ks. Marek Sołtysiak - oprawa miękka - Wydawnictwo Papieska Akademia Teologiczna.

Spis treści:

I. Rozumienie jako podstawowy problem hermeneutyki
1. Rozumienie jako odtworzenie pierwotnego tworzenia u Friedricha Schleiermachera
2. Problem rozumienia w ujęciu Wilhelma Diltheya
3. Rozumienie jako podstawowy sposób bycia człowieka według Martina Heideggera
4. Zwrot w myśleniu Martina Heideggera a hermeneutyka filozoficzna Hansa-Georga Gadamera

II. Rozumienie jako bycie-w-tradycji
1. Przesądy (Vorurteile)
2. Autorytet
3. Dzieje efektywne (Wirkungsgeschichte)
4. Rozumienie, zastosowanie i interpretacja
5. Koło hermeneutyczne

III. Rozumienie i język
1. Językowy charakter rozumienia
2. Językowe ukonstytuowanie świata rozumienia
3. Uniwersalność języka i rozumienia
4. Język jako spekulatywne medium rozumienia
5. Byt jako autoprezentacja

IV. Procesualny charakter rozumienia
1. Otwartość epistemologiczna
2. Rozumienie i autoprezentacja rzeczy
3. Pytanie o kryterium prawdziwości rozumienia
4. Rozumienie jako fronesis
5. Rozumienie jako porozumienie z drugim człowiekiem
6. Od porozumienia do prawdy

V. Wpływ tradycji i jej przekazu na rozumienie
1. Tradycja podstawą rozumienia
2. Przekaz tradycji jako ciągłość pamięci
(Kontinuität des Gedächtnisses)
3. Przekaz tradycji jako czysta obecność przeszłości w formie pisma
4. Wpływ przekazu tradycji na rozumienie