Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego. Studium teoretyczno-empiryczne
Ewa Bochno
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2004 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 212 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373084414 |
ISBN: | 83-7308-441-X |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Książka przeznaczona jest dla tych wszystkich, których interesują komunikacyjne aspekty wychowania człowieka, a szczególnie dla nauczycieli wszystkich typów szkół, wychowawców, rodziców i studentów.
Składa się z trzech części złożonych z siedmiu rozdziałów. W części pierwszej Autorka prezentuje perspektywę teoretyczną, która stanowi odniesienie dla problematyki badawczej (definicja rozmowy, jej cechy i struktura, związek doświadczeń, wychowania i rozwoju jednostki, przegląd klasyfikacji metod wychowawczych pod kątem umiejscowienia wśród nich metody rozmowy).
Część druga zawiera opis koncepcji badań empirycznych. Przedstawiono tu również zastosowaną w badaniach metodę, techniki badawcze oraz organizację i przebieg badań.
W trzeciej części książki zaprezentowano m. in. wykorzystanie rozmowy w trakcie lekcji oraz rozmów indywidualnych nauczyciel-uczeń.
Książka "Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego. Studium teoretyczno-empiryczne" - Ewa Bochno - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 212 stron i została wydana w 2004 r.
Spis treści:
Rozdział I
Rozmowa w codziennych kontaktach międzyludzkich
1. Rozmowa jako akt komunikacyjny
2. Struktura i cechy rozmowy
Rozdział II
Rozmowa w szkole
1. Socjalizacyjne i wychowawcze konteksty rozwoju jednostki...
2. Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego
3. Wartość rozmowy w kontaktach nauczyciela i uczniów
Rozdział III
Procedury badawcze
1. Projekt badawczy
2. Metody i techniki badań
3. Organizacja badań własnych
Rozdział IV
Wykorzystanie rozmowy w toku lekcji
1. Nauczycielski styl kierowania wychowawczego i komunikowania się w czasie lekcji
2. Typy wykorzystania rozmowy przez nauczycielki w czasie lekcji
2.1. Nauczyciel – mistrz
2.2. Nauczyciel – iluzjonista
2.3. Nauczyciel – sztukmistrz
Rozdział V
Wykorzystanie rozmowy w indywidualnych kontaktach nauczyciela i ucznia
1. Przebieg indywidualnych rozmów nauczyciela i ucznia
2. Typy wykorzystania rozmowy przez nauczycielki w czasie indywidualnych kontaktów z uczniem
2.1. Nauczyciel-mistrz
2.2. Nauczyciel-iluzjonista
2.3. Nauczyciel-sztukmistrz
2.4. Nauczyciel-kuglarz
Rozdział VI
Obraz rozmów nauczycielek i uczniów
1. Rozmowa z uczniem w perspektywie doświadczeń nauczycielek
2. Rozmowa z nauczycielem w perspektywie doświadczeń uczniów
3. Zbieżność – rozbieżność perspektyw nauczycielek i uczniów dotyczących rozmów między nimi
Rozdział VII
Magia słów. Wnioski – interpretacje – pytania
1. Szkolne rozmowy nauczycielek i uczniów klas początkowych
1.1. Rozmowa N–U jako interakcja komunikacyjna
1.2. Wizerunek nauczycielki i uczniów w rozmowach
1.3. Organizacja procesów komunikacyjnych i wychowawczych w szkole
2. Metafora plastyczna zamiast zakończenia
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów