Romantyczna antiquitas. Rzymskie inspiracje w teatrze i dramacie XIX wieku z uwzględnieniem mediacji calderonowskiej i szekspirowskiej
Elżbieta Wesołowska
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 164 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788323217350 |
ISBN: | 978-83-2321-735-0 |
Data: | 2007-08-17 |
Opis książki:
Zebrane w tomie teksty odnoszą się do różnych dokumentów kultury europejskiej, wśród nich Calderona, Szekspira, Offenbacha, Mereżkowskiego. Wielokrotnie w poszczególnych rozprawach i w sposób wszechstronny omawiane są polskie teksty literackie świadczące o XIX-wiecznych związkach kultury epoki z antykiem, m.in. o polskim dramacie romantycznym (Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego), o Kraszewskim jako tłumaczu Plauta, o Agezylauszu Słowackiego w kontekście Żywotów równoległych Plutarcha. Rozprawy różnią się metodą, także rozległością horyzontów badawczych, zebranie ich w jednej książce uświadamia, jak duże obszary kultury uzależnione były od starożytności rzymskiej.
Książka "Romantyczna antiquitas. Rzymskie inspiracje w teatrze i dramacie XIX wieku z uwzględnieniem mediacji calderonowskiej i szekspirowskiej" - Elżbieta Wesołowska (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM.
Spis treści:
RADOSŁAW PIĘTKA
Hellenizacja i deromanizacja. Dylematy dziewiętnastowiecznej refleksji o antyku
ANNA KRAJEWSKA, ELŻBIETA WESOŁOWSKA
Gdy Bóg milczy. Echa antyczne w dramacie romantycznym. Kilka uwag
BEATA BACZYŃSKA
Wątki i motywy antyczne w dramaturgii Pedra Calderóna de la Barca na podstawie Pierwszej (Madryt 1636) i Drugiej części dzieł dramatycznych (Madryt 1637)
TOMASZ SZCZESZEK
Galopujący Czterej Jeźdźcy: apokalipsa Edypa i piekło Leara
EWA SKWARA
Komedia rzymska na wielkiej scenie XIX wieku. Plaut a opera buffa
RADOSŁAW PIĘTKA
Romantyczna wizja Rzymu w Irydionie Zygmunta Krasińskiego
KATARZYNA KANIECKA
Plaut a la Kraszewski. Sceniczność XIX-wiecznego przekładu Plauta dokonanego przez Józefa Ignacego Kraszewskiego
ANDRZEJ DUDEK
Motyw sporów religijnych u schyłku Imperium Rzymskiego w dramaturgicznej interpretacji Dymitra Mereżkowskiego (dramat Julian Apostata)
ELŻBIETA WESOŁOWSKA
Widzieć jasno w zaślepieniu. Romantyczna ślepota i jej pierwowzory antyczne
EWA SKWARA
Piekielny Orfeusz. Offenbach i jego Orphee aux enfers wobec tradycji klasycznej
Indeks osób
Noty o autorach