pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Rola ziemi w przymierzu Boga z Izraelem. Studium historyczno-teologiczne Księgi Ezechiela

Autor książki:

ks. Wojciech Pikor

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2013
Oprawa: twarda
Ilość stron: 496 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788377026595
ISBN: 978-83-7702-659-5
Data: 2013-06-19
Cena wydawcy: 50.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Wstęp
Rozdział I. Kontekst tematu ziemi w Księdze Ezechiela
1. Uwarunkowania historyczno-teologiczne proroctwa Ezechiela o ziemi
1.1. Teofanijny charakter ziemi Izraela
1.1.1. Historyczny wymiar daru ziemi
1.1.2. Dar ziemi w kontekście przymierza
1.2. Konsekwencje geopolityczne wygnania babilońskiego
1.2.1. Historia ziemi Izraela w okresie neobabilońskim
1.2.2. Wygnanie babilońskie
1.2.3. Sytuacja Judy po upadku Jerozolimy
1.3. Konsekwencje teologiczne wygnania babilońskiego
1.3.1. Zakwestionowany status ziemi Izraela
1.3.2. Kryzys teologii Syjonu
1.3.3. Kres dynastii Dawidowej

2. Pole semantyczne ziemi w Księdze Ezechiela
2.1. Ziemia jako kategoria geomorfologiczna
2.2. Ziemia jako kategoria antropogeograficzna
2.3. Ziemia jako kategoria metaforyczna
2.3.1. Ziemia poddana substytucji metaforycznej
2.3.2. Ziemia jako element porównania
2.3.3. Ziemia w interakcji metaforycznej
3. Miejsce motywu ziemi w strukturze Księgi Ezechiela
3.1. Podejście diachroniczne do kompozycji Księgi Ezechiela
3.2. Synchroniczne ujęcie kompozycji Księgi Ezechiela
3.3. Motyw ziemi jako element "ekspozycji przejmującej" w Księdze Ezechiela

Rozdział II. Fenomenologia ziemi Izraela
1. Podmiotowość ziemi Izraela
1.1. Ziemia jako adresat wyroczni
1.2. Relacyjność ziemi Izraela
1.2.1. Relacja z Jahwe
1.2.2. Relacja z ludem Jahwe
1.2.3. Relacja z obcymi narodami
1.3. Ziemia Izraela a poznanie Jahwe

2. Solidarność ziemi w grzechu Izraela
2.1. Grzech ziemi Izraela
2.2. Ziemia Izraela ofiarą ludzkich grzechów
2.2.1. Grzechy społeczne
2.2.2. Grzechy kultowe
2.3. Utracona czystość ziemi Izraela

3. Ziemia poddana karze
3.1. Ziemia Izraela w dzień Jahwe
3.2. Spustoszona ziemia Izraela
3.3. Pytanie o przyszłość ziemi Izraela

Rozdział III. Dzieje Izraela pisane losami ziemi
1. Historia zbawienia w relacji do ziemi Izraela
1.1. Teologia historii w Ez 20
1.2. Exodus jako klucz do historii ziemi Izraela w Ez 20
1.3. Specyfika Ezechielowej wizji exodusu w perspektywie ziemi Izraela

2. Boża obietnica ziemi w Ez 20
2.1. Ziemia Obiecana jako element przymierza
2.2. Przeszkody na drodze realizacji obietnicy ziemi
2.3. Soteriologiczny dar ziemi

3. Problem własności Ziemi Obiecanej w dobie wygnania babilońskiego
3.1. Spór o ziemię w Ez 11,14-21
3.1.1. Kontekst historyczny sporu
3.1.2. Problematyczny tytuł własności ziemi
3.1.3. Status ziemi Izraela
3.2. Spór o ziemię w Ez 33,23-29
3.2.1. Kontekst historyczny sporu
3.2.2. Problematyczny tytuł własności ziemi
3.2.3. Status ziemi Izraela
3.3. Roszczenia obcych narodów wobec ziemi Izraela (Ez 35,1-36,15)
3.3.1. Kontekst historyczny sporu
3.3.2. Problematyczny tytuł własności
3.3.3. Status ziemi Izraela

Rozdział IV. Ziemia nowego przymierza
1. Miejsce ziemi Izraela w wyroczniach zbawienia
1.1. Perspektywa odrodzenia ziemi Izraela w Ez 34-39 w świetle odmiennych świadectw tekstualnych
1.1.1. Tekst Ez 34-39 w TM i î967
1.1.2. Retoryka ziemi Izraela w Ez 34-39
1.2. Odzyskana podmiotowość gór Izraela (Ez 36,1-15)
1.3. Dynamika odrodzenia ziemi Izraela
1.3.1. Wymiar demograficzny
1.3.2. Wymiar materialny
1.3.3. Wymiar polityczny
1.3.4. Wymiar religijny

2. Rola ziemi w nowym przymierzu
2.1. Miejsce ziemi Izraela w strukturze nowego przymierza
2.1.1. Ciągłość przymierza a nowa ziemia Izraela
2.1.2. Nowe przymierze a zamieszkanie w ziemi
2.1.3. Nowość przymierza pokoju
2.2. Nowy lud w odrodzonej ziemi
2.3. Ziemia przymierza pokoju
2.3.1. Ezechielowe zapowiedzi przymierza pokoju na tle tradycji biblijnej i pozabiblijnej
2.3.2. Obecność Jahwe w ziemi Izraela jako istota przymierza pokoju

3. Eschatologiczne perspektywy odrodzenia ziemi Izraela w Ez 38-39
3.1. Ez 38-39 w kontekście Ezechielowych wyroczni zbawienia dla Izraela
3.1.1. Ezechielowe pochodzenie wyroczni o Gogu
3.1.2. Teologiczny cel wyroczni o Gogu
3.2. Wymiar czasowy odrodzenia ziemi Izraela w Ez 38-39
3.3. Wymiar przestrzenny odrodzenia ziemi Izraela w Ez 38-39

Rozdział V. Wizja nowej ziemi Izraela w Ez 40-48
1. Obecność Jahwe w ziemi Izraela
1.1. Struktura wizji Ez 40-48
1.1.1. Perspektywa diachroniczna
1.1.2. Perspektywa synchroniczna
1.2. Powrót Chwały Jahwe do świątyni (Ez 43,1-12)
1.2.1. Wolność Jahwe wobec ziemi Izraela
1.2.2. Królowanie Jahwe w ziemi Izraela
1.2.3. Jahwe źródłem świętości ziemi Izraela
1.3. Przemieniająca ziemię obecność Jahwe (Ez 47,1-12)
1.3.1. Wymiar terytorialny transformacji ziemi w Ez 47,1-12
1.3.2. Wymiar teologiczny transformacji ziemi w Ez 47,1-12

2. Geografia teologiczna ziemi Izraela
2.1. Granice zewnętrzne ziemi Izraela
2.1.1. Identyfikacja toponimów występujących w Ez 47,15-20
2.1.2. Retoryczny wymiar nowych granic ziemi Izraela
2.2. Granice wewnątrz ziemi Izraela
2.2.1. Rozlokowanie pokoleń Izraela w odrodzonej ziemi
2.2.2. Retoryka nowych granic między pokoleniami
2.3. Sakralna koncepcja granic ziemi Izraela

3. Ziemia jako dziedzictwo ludu przymierza
3.1. Dziedziczenie ziemi przez pokolenia Izraela
3.2. Dziedziczenie ziemi przez gēr
3.2.1. Status gēr w Biblii Hebrajskiej
3.2.2. Status gēr w Ez 47,21-23

Zakończenie
The Role of the Land in God s Covenant with Israel. A Historico-Theological Study of the Book of Ezekiel (Summary)
Wykaz skrótów
Bibliografia
Indeks tekstów cytowanych
Indeks osób

Książka "Rola ziemi w przymierzu Boga z Izraelem. Studium historyczno-teologiczne Księgi Ezechiela" - ks. Wojciech Pikor - oprawa twarda - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 496 stron i została wydana w 2013 r.