Tytuł książki:
Roger Williams. Twórca nowoczesnych stosunków Państwo-Kościół
Autor książki:
Tadeusz J. Zieliński
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe Semper |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 288 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788386951338 |
ISBN: | 83-86951-33-8 |
Data: | 2001-02-03 |
40.95
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 7 dni
×
Opis książki:
Monografia postaci, która wywarła silny wpływ na ustrój, kulturę i rzeczywistość polityczną USA.
Książka "Roger Williams. Twórca nowoczesnych stosunków Państwo-Kościół" - Tadeusz J. Zieliński - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper. Cena 40.95 zł. Zapraszamy na zakupy!
Spis treści:
1. Wstęp.
1.1. Uwagi wstępne.
1.2. Stan wiedzy na temat osoby i dzieła Rogera Williamsa.
1.3. Założenia badawcze.
1.4. Baza źródłowa.
1.5. Podziękowania.
2. Osobiste losy Rogera Williamsa.
2.1. Podopieczny Sir Edwarda.
2.2. Pastor i banita.
2.3. Założyciel Rhode Island.
2.4. Dyplomata, publicysta i mąż stanu.
2.5. Niezmordowany Seeker.
3. Refleksja teologiczna Rogera Williamsa.
3.1. Teologiczny rodowód Rogera Williamsa.
3.2. Kwalifikacje teologiczne Rogera Williamsa.
3.3. Loci Williamowskiej refleksji teologicznej.
3.3.1. Kwestia autorytetu w sprawach wiary.
3.3.1.1. Autorstwo Biblii.
3.3.1.2. Akuratność Biblii.
3.3.1.3. Cel Biblii.
3.3.1.4. Biblia a inne źródła wiary.
3.3.1.5. Biblia jako obiektywna norma.
3.3.1.6. Studium i interpretacja Biblii.
3.3.1.7. Znajomość, szacunek i miłość do Biblii.
3.3.2. Zagadnienie fundamentaliów.
3.3.3. Teologia właściwa.
3.3.3.1. Człowieczeństwo Jezusa Chrystusa.
3.3.3.2. Boskość Jezusa Chrystusa.
3.3.3.3. Duch Święty.
3.3.3.4. Trójca Święta.
3.3.4. Soteriologia.
3.3.4.1. Chrystus ośrodkiem soteriologii.
3.3.4.2. Ordo salutis.
3.3.4.3. Upadek i grzech człowieka.
3.3.4.4. Predestynacja.
3.3.4.5. Wolna wola.
3.3.4.6. Usprawiedliwienie.
3.3.4.7. Duchowe odrodzenie.
3.3.4.8. Wytrwanie w zbawieniu.
3.3.5 Eklezjologia.
3.3.5.1. Pochodzenie, powstanie i cel Kościoła.
3.3.5.2. Istota Kościoła.
3.3.5.3. Członkowie i ustrój Kościoła.
3.3.5.4. Duchowni Kościoła.
3.3.5.5. Sakramenty i inne obrzędy Kościoła.
3.3.5.6. Eklezjalny sceptycyzm Williamsa.
3.3.6. Eschatologia.
3.3.7. Kwestia tożsamości wyznaniowej i antykatolicyzmu Rogera Williamsa.
3.3.7.1. Williams jako przeciwnik kwakrów.
3.3.7.2. Williams jako przeciwnik rzymskiego katolicyzmu.
3.3.7.3. Williams jako protestant.
3.4. Podsumowanie.
4. Refleksja politycznowyznaniowa Rogera Williamsa.
4.1. Kształtowanie się stosunków państwo-Kościół od zarania po wiek XVI.
4.2. Koncepcje stosunków państwo-Kościół w łonie Reformacji kontynentalnej.
4.2.1. Luterańska koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.2.2. Zwingliańsko-kalwińska koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.2.3. Anabaptystyczna koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.3. Koncepcje stosunków państwo-Kościół w łonie Reformacji angielskiej.
4.3.1. Anglikańska/episkopalna koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.3.2. Prezbiteriańska koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.3.3. Separatystyczno-baptystyczna koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.4. Stosunki państwo-Kościół w poglądach pisarzy heterodoksyjnych i laickich doby Reformacji.
4.5. Siedemnastowieczne koncepcje państwa.
4.6. Williams o wybranych elementach teorii państwa.
4.6.1. Geneza państwa.
4.6.2. Cel i zadania państwa.
4.6.3. Suweren władzy państwowej.
4.6.4. Zasady ustroju państwa.
4.6.5. Rząd ograniczony.
4.6.6. Istota państwa.
4.7. Williams o Kościele jako podmiocie stosunków z państwem.
4.7.1. Kościół jako dobrowolne stowarzyszenie.
4.7.2. Kościół jako podmiot prywatnoprawny.
4.7.3. Kościół jako podmiot autonomiczny.
4.8. Williams o zespoleniu państwa i Kościoła.
4.8.1. Williams o dziejach zespolenia państwa i Kościoła.
4.8.2. Władza świecka poza swoją domeną -- Williams o roli państwa w systemie zespolenia.
4.8.2.1. Ingerencja państwa w sprawy doktryny i praktyki religijnej.
4.8.2.2. Ingerencja państwa w ustalanie ustroju Kościoła oraz obsadę stanowisk kościelnych.
4.8.2.3. Ingerencja państwa w finansowanie religii.
4.8.2.4. Przymus państwowy w zakresie praktyk religijnych.
4.8.3. Władza duchowna poza swoją domeną -- Williams o roli Kościoła w systemie zespolenia.
4.8.3.1. Kościelne roszczenie do określania ideologicznego charakteru państwa.
4.8.3.2. Kościelne roszczenie do korzystania ze świeckiego ramienia.
4.8.3.3. Kościelne roszczenia do prowadzenia swej misji na koszt państwa.
4.8.3.4. Kościelne roszczenia do wpływu na sprawowanie władzy.
4.8.4. Człowiek w opresji -- Williams o położeniu jednostki w systemie zespolenia.
4.8.4.1. Przymus religijny ze strony państwa.
4.8.4.2. Przymus religijny ze strony Kościoła.
4.8.4.3. Przymus religijny ze strony otoczenia.
4.9. Williams o rozdziale państwa i Kościoła.
4.9.1. Wolne państwo -- Williams o roli państwa w systemie rozdziału.
4.9.1.1. Nieingerencja państwa w sprawy sumienia obywateli.
4.9.1.2. Nieingerencja państwa w sprawy doktryny i praktyki religijnej.
4.9.1.3. Nieingerencja państwa w ustalanie ustroju Kościoła i w obsadę stanowisk kościelnych.
4.9.1.4. Nieingerencja państwa w finansowanie religii.
4.9.2. Wolny Kościół -- Williams o roli Kościoła w systemie rozdziału.
4.9.2.1. Autonomia Kościoła w sprawach doktryny i praktyki religijnej.
4.9.2.2. Autonomia Kościoła w sprawach ustroju i obsady stanowisk kościelnych.
4.9.2.3. Autonomia Kościoła w sprawach dyscypliny kościelnej.
4.9.2.4. Rezygnacja przez Kościół z udziału w sprawowaniu władzy.
4.9.3. Wolny człowiek -- Williams o sytuacji jednostki w systemie rozdziału.
4.9.3.1. Wolność człowieka od presji ze strony państwa w sprawach religijnych.
4.9.3.2. Wolność człowieka od presji ze strony Kościoła.
4.9.3.3. Wolność sumienia dla każdego.
5. Znaczenie myśli i dzieła Rogera Williamsa.
5.1. Wpływ Williamsa na tradycję religijną.
5.2. Wpływ Williamsa na myśl politycznowyznaniową.
5.3. Wpływ Williamsa na instytucje ustrojowe USA.
5.4. Potencjalny wpływ idei Williamsa na instytucje ustrojowe III Rzeczypospolitej.
1.1. Uwagi wstępne.
1.2. Stan wiedzy na temat osoby i dzieła Rogera Williamsa.
1.3. Założenia badawcze.
1.4. Baza źródłowa.
1.5. Podziękowania.
2. Osobiste losy Rogera Williamsa.
2.1. Podopieczny Sir Edwarda.
2.2. Pastor i banita.
2.3. Założyciel Rhode Island.
2.4. Dyplomata, publicysta i mąż stanu.
2.5. Niezmordowany Seeker.
3. Refleksja teologiczna Rogera Williamsa.
3.1. Teologiczny rodowód Rogera Williamsa.
3.2. Kwalifikacje teologiczne Rogera Williamsa.
3.3. Loci Williamowskiej refleksji teologicznej.
3.3.1. Kwestia autorytetu w sprawach wiary.
3.3.1.1. Autorstwo Biblii.
3.3.1.2. Akuratność Biblii.
3.3.1.3. Cel Biblii.
3.3.1.4. Biblia a inne źródła wiary.
3.3.1.5. Biblia jako obiektywna norma.
3.3.1.6. Studium i interpretacja Biblii.
3.3.1.7. Znajomość, szacunek i miłość do Biblii.
3.3.2. Zagadnienie fundamentaliów.
3.3.3. Teologia właściwa.
3.3.3.1. Człowieczeństwo Jezusa Chrystusa.
3.3.3.2. Boskość Jezusa Chrystusa.
3.3.3.3. Duch Święty.
3.3.3.4. Trójca Święta.
3.3.4. Soteriologia.
3.3.4.1. Chrystus ośrodkiem soteriologii.
3.3.4.2. Ordo salutis.
3.3.4.3. Upadek i grzech człowieka.
3.3.4.4. Predestynacja.
3.3.4.5. Wolna wola.
3.3.4.6. Usprawiedliwienie.
3.3.4.7. Duchowe odrodzenie.
3.3.4.8. Wytrwanie w zbawieniu.
3.3.5 Eklezjologia.
3.3.5.1. Pochodzenie, powstanie i cel Kościoła.
3.3.5.2. Istota Kościoła.
3.3.5.3. Członkowie i ustrój Kościoła.
3.3.5.4. Duchowni Kościoła.
3.3.5.5. Sakramenty i inne obrzędy Kościoła.
3.3.5.6. Eklezjalny sceptycyzm Williamsa.
3.3.6. Eschatologia.
3.3.7. Kwestia tożsamości wyznaniowej i antykatolicyzmu Rogera Williamsa.
3.3.7.1. Williams jako przeciwnik kwakrów.
3.3.7.2. Williams jako przeciwnik rzymskiego katolicyzmu.
3.3.7.3. Williams jako protestant.
3.4. Podsumowanie.
4. Refleksja politycznowyznaniowa Rogera Williamsa.
4.1. Kształtowanie się stosunków państwo-Kościół od zarania po wiek XVI.
4.2. Koncepcje stosunków państwo-Kościół w łonie Reformacji kontynentalnej.
4.2.1. Luterańska koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.2.2. Zwingliańsko-kalwińska koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.2.3. Anabaptystyczna koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.3. Koncepcje stosunków państwo-Kościół w łonie Reformacji angielskiej.
4.3.1. Anglikańska/episkopalna koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.3.2. Prezbiteriańska koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.3.3. Separatystyczno-baptystyczna koncepcja stosunków państwo-Kościół.
4.4. Stosunki państwo-Kościół w poglądach pisarzy heterodoksyjnych i laickich doby Reformacji.
4.5. Siedemnastowieczne koncepcje państwa.
4.6. Williams o wybranych elementach teorii państwa.
4.6.1. Geneza państwa.
4.6.2. Cel i zadania państwa.
4.6.3. Suweren władzy państwowej.
4.6.4. Zasady ustroju państwa.
4.6.5. Rząd ograniczony.
4.6.6. Istota państwa.
4.7. Williams o Kościele jako podmiocie stosunków z państwem.
4.7.1. Kościół jako dobrowolne stowarzyszenie.
4.7.2. Kościół jako podmiot prywatnoprawny.
4.7.3. Kościół jako podmiot autonomiczny.
4.8. Williams o zespoleniu państwa i Kościoła.
4.8.1. Williams o dziejach zespolenia państwa i Kościoła.
4.8.2. Władza świecka poza swoją domeną -- Williams o roli państwa w systemie zespolenia.
4.8.2.1. Ingerencja państwa w sprawy doktryny i praktyki religijnej.
4.8.2.2. Ingerencja państwa w ustalanie ustroju Kościoła oraz obsadę stanowisk kościelnych.
4.8.2.3. Ingerencja państwa w finansowanie religii.
4.8.2.4. Przymus państwowy w zakresie praktyk religijnych.
4.8.3. Władza duchowna poza swoją domeną -- Williams o roli Kościoła w systemie zespolenia.
4.8.3.1. Kościelne roszczenie do określania ideologicznego charakteru państwa.
4.8.3.2. Kościelne roszczenie do korzystania ze świeckiego ramienia.
4.8.3.3. Kościelne roszczenia do prowadzenia swej misji na koszt państwa.
4.8.3.4. Kościelne roszczenia do wpływu na sprawowanie władzy.
4.8.4. Człowiek w opresji -- Williams o położeniu jednostki w systemie zespolenia.
4.8.4.1. Przymus religijny ze strony państwa.
4.8.4.2. Przymus religijny ze strony Kościoła.
4.8.4.3. Przymus religijny ze strony otoczenia.
4.9. Williams o rozdziale państwa i Kościoła.
4.9.1. Wolne państwo -- Williams o roli państwa w systemie rozdziału.
4.9.1.1. Nieingerencja państwa w sprawy sumienia obywateli.
4.9.1.2. Nieingerencja państwa w sprawy doktryny i praktyki religijnej.
4.9.1.3. Nieingerencja państwa w ustalanie ustroju Kościoła i w obsadę stanowisk kościelnych.
4.9.1.4. Nieingerencja państwa w finansowanie religii.
4.9.2. Wolny Kościół -- Williams o roli Kościoła w systemie rozdziału.
4.9.2.1. Autonomia Kościoła w sprawach doktryny i praktyki religijnej.
4.9.2.2. Autonomia Kościoła w sprawach ustroju i obsady stanowisk kościelnych.
4.9.2.3. Autonomia Kościoła w sprawach dyscypliny kościelnej.
4.9.2.4. Rezygnacja przez Kościół z udziału w sprawowaniu władzy.
4.9.3. Wolny człowiek -- Williams o sytuacji jednostki w systemie rozdziału.
4.9.3.1. Wolność człowieka od presji ze strony państwa w sprawach religijnych.
4.9.3.2. Wolność człowieka od presji ze strony Kościoła.
4.9.3.3. Wolność sumienia dla każdego.
5. Znaczenie myśli i dzieła Rogera Williamsa.
5.1. Wpływ Williamsa na tradycję religijną.
5.2. Wpływ Williamsa na myśl politycznowyznaniową.
5.3. Wpływ Williamsa na instytucje ustrojowe USA.
5.4. Potencjalny wpływ idei Williamsa na instytucje ustrojowe III Rzeczypospolitej.