Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 192 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788323503897 |
ISBN: | 978-83-2350-389-7 |
Data: | 2007-11-06 |
Opis książki:
Książka nawiązuje do publikacji z 1988 r. Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Zawiera informacje pochodzące z nowych badań, a dotyczące przekazywania rodzicom diagnozy, jakości związku małżeńskiego w rodzinach z dziećmi z zaburzeniami rozwoju, uwarunkowań radzenia sobie ze stresem przez rodziców, a także poczucia umocnienia u rodziców. Dodatkowo omawia sytuację rodzeństwa dzieci z zaburzeniami rozwoju - zagadnienie rzadko podejmowane w polskiej literaturze przedmiotu.
*
"Problematyka roli środowiska rodzinnego w procesie edukacji i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych jest niezwykle doniosła i absorbuje uwagę psychologów, pedagogów, nauczycieli i rodziców. W ostatnim trzydziestoleciu przeprowadzono wiele badań zmierzających do wszechstronnego rozpoznania psychologicznej i społecznej sytuacji rodzin wychowujących dzieci z zaburzeniami rozwoju. Jednakże książka Ewy Pisuli zajmuje wśród licznych publikacji na ten temat pozycję wyjątkową.
[...] przedstawione przez Ewę Pisulę badania znakomicie dokumentują tezę, że w rodzinie tkwi ogromny potencjał rehabilitacyjny. Dowodzą, że proces wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami rozwoju, szczególnie we wczesnych stadiach ontogenezy, powinien być prowadzony w środowisku rodzinnym i że w procesie tym znaczącą rolę mogą odegrać rodzice.
[...] książka napisana jest bardzo dobrym językiem. Klarowny i jasny styl, bardzo logiczny tok wywodu, ciekawe przykłady wypowiedzi rodziców i dzieci ilustrujące omawiane zagadnienia sprawiają, że [...] można ją polecić nie tylko pracownikom nauki, ale również wszystkim osobom zainteresowanym wspomaganiem dzieci z zaburzeniami rozwoju i ich rodzin - psychologom, nauczycielom, rehabilitantom, pracownikom socjalnym, pracownikom służby zdrowia, studentom i rodzicom".
z recenzji Andrzeja Twardowskiego
"[...] książka ta może być: (1) źródłem informacji o nowych sposobach podejścia do szeroko ujmowanego zagadnienia strategii radzenia sobie z przeżywanym przez rodziców stresem, jaki łączy się z wychowywaniem dziecka z poważnymi zaburzeniami rozwojowymi, (2) zwięzłym kompendium, ukazującym, jakie doświadczenia (zarówno pozytywne, jak i negatywne) stają się udziałem tej grupy rodziców w kontaktach z profesjonalistami, (3) interesującym studium przeżyć i konfliktów przeżywanych przez rodzeństwo dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi".
z recenzji Tadeusza Gałkowskiego
Ewa Pisula pracuje w Katedrze Psychologii Rehabilitacyjnej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się zaburzeniami rozwoju u dzieci, psychologiczną sytuacją rodziców i rodzeństwa dzieci z zaburzeniami rozwoju, stresem oraz radzeniem sobie ze stresem u dzieci i młodzieży, w tym pomocą psychologiczną.
Szczególną uwagę autorka poświęca funkcjonowaniu dzieci z autyzmem - ich rozwojowi poznawczemu, różnicom międzypłciowym, przywiązaniu, dynamice rozwoju, a także podstawom ich rehabilitacji.
Opublikowała wiele książek i artykułów, m.in.: Autyzm - fakty, wątpliwości, opinie (1993), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju (1998), Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia (2000), Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek (2003), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia (2005), A Comparative Study of Stress Profiles in Mothers of Children with Autism and those of Children with Down`s Syndrome "Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities", publikacja on-line (2006).
Książka "Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju" - Ewa Pisula - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Książka posiada 192 stron i została wydana w 2007 r.