Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | ARCANA |
Rok wyd.: | 2006 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 201 s. |
Wymiar: | 125x205 mm |
EAN: | 9788386225521 |
ISBN: | 83-86225-52-1 |
Data: | 2001-01-02 |
Opis książki:
Z wielką satysfakcją przystałem na prośbę o napisanie kilku słów skierowanych do czytelników pierwszego polskiego wydania Rewolucji i Kontrrewolucji. Pragnę zaznaczyć, że w czasie swej długiej walki w obronie cywilizacji chrześcijańskiej, przywiązując zawsze szczególną wagę do jej kolebki Europy, żywo interesowałem się drogim mi narodem polskim, który uważam za obdarzony w dwójnasób przez Opatrzność Bożą. Obdarzony w dwójnasób, gdyż po pierwsze jest jednolicie katolicki ("Polonia semper fidelis"), a po drugie zaś, posiada on strategiczne położenie swego terytorium, umieszczonego pomiędzy Zachodem a Orientem, dające możliwość odegrania decydującej roli w dziele nawrócenia Rosji oraz innych narodów sąsiednich, zdominowanych przez Kościół prawosławny. Naród ten, którego historia dodam pełna jest tragicznych i chwalebnych wydarzeń, zawsze pełnił na rzecz Chrześcijaństwa służbę o doniosłym znaczeniu, jako przedmurze wysunięte dla obrony przed najazdami wrogów. Ustawiczne walki, toczone z licznymi nieprzyjaciółmi, nieustannie usiłującymi nie tylko podbić terytorium, ale zwłaszcza zniszczyć to, co najcenniejsze dla ludu mieszkającego na nim, tj. wiarę katolicką, wymagały heroicznego wysiłku wielu pokoleń. Szczególnie tragicznym fragmentem dziejów Polski był okres tyranii komunistycznej, z której pozostałości naród polski wciąż jeszcze się całkowicie nie wyzwolił. Chluby przysparza mu ofiarowanie Kościołowi Rzymskiemu świętych, że wystarczy wspomnieć św. Kazimierza czy św. Stanisława Kostkę oraz wielu heroicznych obrońców cywilizacji chrześcijańskiej. Na przykład, gdy w roku 1655 w sanktuarium w Częstochowie ostatni katoliccy wierni, którzy bronili się jeszcze przed protestanckim najeźdźcą, skłaniali się ku kapitulacji, przeor, o. Augustyn Kordecki, podjął decyzję o odmowie poddania się, dając początek cudownej i zwycięskiej obronie Jasnej Góry i wyparciu wroga z Polski. Kiedy zaś w 1683 roku muzułmańska potęga stojąca u bram Wiednia zagrażała całemu chrześcijaństwu, król Jan III Sobieski poprowadził opromienione wojenną chwałą chrześcijańskie wojska do zwycięstwa. Jednak podstawowe problemy, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne, z którymi Polska zmagała się i zmaga nadal na przestrzeni prawie całej swej historii, podobnie jak i cała Europa, są konsekwencjami kryzysu, który dotyka całe chrześcijaństwo i zapoczątkowany został wraz z upadkiem średniowiecza, tej "słodkiej wiosny wiary". Kryzys ten nie przestał się pogłębiać w ciągu wieków, a conditio sine qua non zrozumienia go w całej jego rozciągłości jest uświadomienie sobie, że dotknął on wszystkie warstwy społeczności ludzkiej, a owładnąwszy umysłem człowieka wtargnął ze sfery doczesnej w sferę religijną. Doskonaląc się stopniowo doszedł on aż do dzisiejszych czasów, w których twórcy tego kryzysu, dysponując nieporównywalnie potężniejszymi zasobami środków działania, usiłują zetrzeć z powierzchni ziemi nieliczne już węgle żarzące się pod warstwą popiołów pozostałych po dawnej cywilizacji chrześcijańskiej. Przykładem zuchwałości, jaką osiągnął, niech będzie chociażby prawne uznanie najskrajniejszych dewiacji w dziedzinie moralnej. Ogół chrześcijaństwa wydaje się być głęboko przeniknięty myślą rewolucyjną i nie jest przesadą twierdzić, że ludzkość nie posiada już wystarczających sił, aby przeciwstawić się temu straszliwemu złu, które zgangrenowało niemal wszystkie narody stanowiące chrześcijański świat. Nie możemy niestety stwierdzić, że Polska stanowi w tym przypadku wyjątek. Wolność zdobyta wraz z tzw. "bankructwem" komunizmu przyniosła z jednej strony poprawę ekonomiczną, ale z drugiej przyczyniła się do poważnego upadku obyczajów, poprzez naśladownictwo świata zachodniego wraz z tym wszystkim, co w nim naganne. Pomimo że świat nadal pogrąża się w tym kryzysie, głęboko wierzę, podobnie jak wszyscy wierzący i myślący ludzie, że w ponurym klimacie dzisiejszej rzeczywistości zwiastującym wielkie i gwałtowne burze, roz-błyśnie światło będące gwarancją zwycięstwa chrześcijaństwa. Właśnie to światło, idące z nieba, zostało wyrażone w pięciu słowach wypowiedzianych przez Matkę Bożą w Fatimie w roku 1917: "W końcu moje Niepokalane Serce zatriumfuje". Triumf ten będzie polegał na restauracji porządku chrześcijańskiego na ziemi, przepowiedzianej przez wielkiego apostoła maryjnego św. Ludwika Marię Grignion de Montfort. Bez wątpienia chaos, który stopniowo ogarnia dzieje ludzkości zwiastując, moim zdaniem, przejście z jednej epoki historycznej do drugiej wymaga dla ich poprawnej analizy ducha roztropności, dlatego też, mając na uwadze konieczność właściwej interpretacji obecnej rzeczywistości, ofiaruję polskim czytelnikom niniejszą pracę jako przydatny dla prawidłowej w niej orientacji instrument. Nie ma bowiem dla mnie większego celu, jak służyć sprawie katolicyzmu w tych dniach pełnych niepewności. Niechaj więc Matka Boża Częstochowska, patronka Polski, raczy pobłogosławić ten wysiłek. Sao Paulo, maj 1995
Książka "Rewolucja i Kontrrewolucja" - Plinio Correa de Oliveira - oprawa twarda - Wydawnictwo ARCANA. Książka posiada 201 stron i została wydana w 2006 r.
Spis treści:
Przedmowa
Wstęp do wydania polskiego
Część I
Rewolucja
ROZDZIAŁ l
Kryzys współczesnego człowieka
ROZDZIAŁ II
Kryzys człowieka Zachodu i chrześcijanina
ROZDZIAŁ III
Charakterystyka tego kryzysu
1. Jest powszechny
2. Jest jednością
3. Jest totalny
4. Jest dominujący
5. Jest procesem
A. Rozkład średniowiecza
B. Pseudo-reformacja i renesans
C. Rewolucja Francuska
D. Komunizm
E. Monarchia, republika i religia
F. Rewolucja, Kontrrewolucja i dyktatura
ROZDZIAŁ IV
Metamorfozy procesu rewolucyjnego
ROZDZIAŁ V
Trzy warstwy Rewolucji: w tendencjach, ideach i faktach
1. Rewolucja w tendencjach
2. Rewolucja w ideach
3. Rewolucja w faktach
4. Uwagi
A. Warstwy Rewolucji nie sq identyczne z jej etapami chronologicznymi
B. Zróżnicowanie trzech warstw Rewolucji C. Proces rewolucyjny nie jest niepowstrzymywalny
ROZDZIAŁ VI
Marsz Rewolucji
1. Siła napędowa Rewolucji
A. Rewolucja a nieuporzqdkowane tendencje
B. Destrukcyjny charakter rewolucji jest w pełni obecny w jej genezie
C. Rewolucja potęguje swoje własne przyczyny
2. Pozorne przerwy w Rewolucji
3. Marsz Rewolucji poprzez wydoskonalanie
4. Zharmonizowane tempa Rewolucji
A. Szybki marsz
B. Wolny marsz
C. Jak tempo Rewolucji jest ze sobą zharmonizowane
5. Odparcie zarzutów
A. Rewolucjoniści wolnego marszu i ,,pół-kontrrewolucjoniści"
B. Protestanckie monarchie i katolickie republiki
C. Surowość protestancka D. Jednolity front Rewolucji
6. Agenci Rewolucji: masoneria i inne tajne siły
ROZDZIAŁ VII
Istota Rewolucji
1. Rewolucja par excellence
A. Znaczenie słowa „Rewolucja"
B. Rewolucja krwawa i bezkrwawa
C. Amplituda Rewolucji
D. Rewolucja par excellence
E. Niszczenie porzqdku par excellence
2. Rewolucja i prawowitość
A. Prawowitość par excellence
B. Katolicka kultura i cywilizacja
C. Sakralny charakter cywilizacji katolickiej
D. Kultura i cywilizacja par excellence
E. Nieprawowitość par excellence
3. Pycha i zmysłowość — metafizyczne wartości Rewolucji
A. Pycha a egalitaryzm
8. Zmysłowość a liberalizm
ROZDZIAŁ VIII
Rozum, wola i uczuciowość w determinowaniu ludzkich działań
1. Upadła natura, łaska i wolna wola
2. Zalążek Rewolucji
3. Rewolucja a zła wiara
ROZDZIAŁ IX
„Pół-kontrrewolucjonista" jest również synem
Rewolucji
ROZDZIAŁ X
Kultura, sztuka i środowiska w Rewolucji
1. Kultura
2. Sztuka
3. Środowiska
4. Historyczna rola sztuki i środowisk w procesie rewolucyjnym
ROZDZIAŁ XI
Rewolucja, grzech i Odkupienie — rewolucyjna utopia
1. Rewolucja neguje grzech i Odkupienie
2. Egzemplifikacja historyczna: negacja grzechu w liberalizmie i socjalizmie A. Niepokalane poczęcie jednostki B. Niepokalane poczęcie mas i państwa
3. Odkupienie przez naukę i technikę: rewolucyjna utopia
ROZDZIAŁ XII
Pacyfistyczny i antymilitarystyczny charakter Rewolucji
1. Nauka zlikwiduje wojny, siły zbrojne i policję
2. Doktrynalna sprzeczność pomiędzy Rewolucjq a mundurem
3. „Temperament" Rewolucji jest przeciwny życiu wojskowemu.
Część II
Kontrewolucja
ROZDZIAŁ l
Kontrrewolucja jest reakcjq
1. Kontrrewolucja: szczególna walka skierowana przeciw Rewolucji
2. Szlachetność tej reakcji
3. Reakcja skierowana również przeciw dzisiejszym przeciwnikom
4. Nowoczesność i integralność Kontrrewolucji
ROZDZIAŁ II
Reakcja a niezmienność historyczna
1. Co przywrócić
2. Co poprawić
ROZDZIAŁ III
Kontrrewolucja a pogoń za nowościami
1. Kontrrewolucja jest tradycjonalistyczna
A. Powód
B. Tlący się knot
C. Fałszywy tradycjonalizm
2. Kontrrewolucja jest konserwatywna
3. Kontrrewolucja jest istotnym warunkiem prawdziwego postępu
ROZDZIAŁ IV
Kto jest kontrrewolucjonistą?
1. W stanie aktualnym
2. W stanie potencjalnym
ROZDZIAŁ V
Taktyka Kontrrewolucji
1. W odniesieniu do kontrrewolucjonisty aktualnego
A. Działalność indywidualna
B. Działalność pokjczona
2. W odniesieniu do kontrrewolucjonisty potencjalnego
3. W odniesieniu do rewolucjonisty
A. Inicjatywa kontrrewolucyjna
B. Rewolucyjna kontrofensywa
4. Elity i masy w taktyce kontrrewolucyjnej
ROZDZIAŁ VI
Środki działania Kontrrewolucji
1. Zmierzać do uzyskania wielkich środków działania
2. Wykorzystanie skromnych środków: ich skuteczność
ROZDZIAŁ VII
Przeszkody w działaniu Kontrrewolucji
1. Przeszkody spotykane wśród kontrrewolucjonistów, które należy omijać
2. Slogany Rewolucji
A. „Kontrrewolucja jest bezowocna, ponieważ jest anachroniczna"
B. „Kontrrewolucja jest bezowocna, gdyż jest negaty-wistyczna"
C. „Argumentacja kontrrewolucyjna jest polemiczna i szkodliwa"
3. Błędne postawy wobec sloganów Rewolucji
A. Ignorowanie rewolucyjnych sloganów
B. Eliminowanie polemicznych aspektów akcji kontrrewolucyjnej
ROZDZIAŁ VIII
Procesualny charakter Kontrrewolucji i „wstrząs" kontrrewolucyjny
1. Istnieje proces kontrrewolucyjny
2. Typowe aspekty procesu rewolucyjnego
A. W szybkim marszu
B. W wolnym marszu
3. Jak zniszczyć proces rewolucyjny
A. Wielość dróg Ducha Świętego
B. Nic nie ukrywać
C. „Wstrzqs" wielkich nawróceń
D. Możliwość tego wstrzqsu w naszych dniach
E. Ukazywanie pełnego oblicza Rewolucji
F. Wskazywanie metafizycznych aspektów Kontrrewolucji
G. Dwa etapy Kontrrewolucji
ROZDZIAŁ IX
Siła napędowa Kontrrewolucji
1. Cnota a Kontrrewolucja
2. Życie nadprzyrodzone a Kontrrewolucja
3. Niezwyciężoność Kontrrewolucji
ROZDZIAŁ X
Kontrrewolucja, grzech i Odkupienie
1. Kontrrewolucja powinna przywrócić do życia pojęcie dobra i zła
2. Jak przywrócić do życia pojęcia dobra i zła
ROZDZIAŁ XI
Kontrrewolucja a społeczność doczesna
1. Kontrrewolucja a organizacje o charakterze społecznym
A. Dzieła miłosierdzia, opieka społeczna, stowarzyszenia pracodawców, pracowników itd.
B. Walka z komunizmem
2. Chrześcijaństwo a republika powszechna
3. Kontrrewolucja a nacjonalizm
4. Kontrrewolucja a militaryzm
ROZDZIAŁ XII
Kościół a Kontrrewolucja
1. Kościół jest o wiele wznioślejszy i szerszy niż Rewolucja i Kontrrewolucja
2. Kościół jest najbardziej zainteresowany zmiażdżeniem Rewolucji
3. Kościół jest zatem siłq fundamentalnie kontrrewolucyjng
4. Kościół jest największq z sił kontrrewolucyjnych
5. Kościół jest duszq Kontrrewolucji
6. Ideałem Kontrrewolucji jest wywyższenie Kościoła
7. W pewien sposób zakres Kontrrewolucji wykracza poza Kościół
8. Czy każdy katolik powinien być Kontrrewolucjonistq?
A. Kontrrewolucjonista implicite
B. Nowoczesność kontrrewolucyjnej wyrazistości
C. Kontrrewolucjonista explicite
D. Akcja kontrrewolucyjna nie stanowiqca apostolatu
9. Akcja Katolicka a Kontrrewolucja
10. Kontrrewolucja a niekatolicy
Część III
Rewoluqa i Kontrrewolucja — Dwadzieścia lał później
ROZDZIAŁ l
Rewolucja: proces w ciqgłej transformacji
l. „Rewolucja i Kontrrewolucja" oraz TFP: dwadzieścia lat działalności i walki
2. Czy w świecie, który stale i szybko się zmienia, „Rewolucja i Kontrrewolucja" jest nadal aktualna? Odpowiedź jest twierdzqca
ROZDZIAŁ II
Apogeum i kryzys Trzeciej Rewolucji
1. Apogeum III Rewolucji
A. Na drodze do swego apogeum, III Rewolucja ostrożnie unikała totalnych i bezużytecznych posunięć
B. Ryzykowne posunięcia w następnych etapach III Rewolucji?
2. Nieprzewidziane przeszkody w stosowaniu klasycznych metod przez III Rewolucję
A. Spadek siły przekonywania
B. Spadek rewolucyjnej siły przewodniej
C. Zarzut: komunistyczne sukcesy we Włoszech i Francji
3. Przekształcona nienawiść i przemoc rodzi totalnq rewolucyjnq wojnę psychologiczną
A. Dwa wielkie cele rewolucyjnej wojny psychologicznej
B. Totalna rewolucyjna wojna psychologiczna: rezultat apogeum lii Rewolucji i trudności, na jakie natrafiła
4. Psychologiczna ofensywa III Rewolucji w Kościele
A. Sobór Watykański II
B. Kościół, obecne centrum konfliktu pomiędzy Rewo-lucjq a Kontrrewolucjq
C. Reakcje oparte na „Rewolucji i Kontrrewolucji"
D. Pożyteczność działań stowarzyszeń TFP i pokrewnych organizacji inspirowanych przez „Rewolucję i Kontrrewolucję"
5. Bilans dwudziestu lat III Rewolucji według kryteriów „Rewolucji i Kontrrewolucji"
ROZDZIAŁ III
Narodziny Czwartej Rewolucji
1. IV Rewolucja przepowiedziana przez autorów III Rewolucji
2. IV Rewolucja i trybalizm: ewentualność
A. IV Rewolucja a pozanaturalność
B. Strukturalizm a tendencje pretrybalne
C. Skromny wkład
D. Opozycja umysłów przeciętnych
E. Kościelny trybalizm i ruch charyzmatyczny
3. Obowiązki kontrrewolucjonistów w obliczu rodzącej się IV Rewolucji
Zakończenie
Posłowie z 1992 roku