pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Relacyjny wymiar rozwoju osobowego w systemie rodzinnym. Studium teologicznopastoralne

Autor książki:

Marian Z. Stepulak

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2010
Oprawa: twarda
Ilość stron: 408 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788377020142
ISBN: 978-83-7702-014-2
Data: 2012-06-22
46.64 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis książki:

Niniejsza publikacja to nowatorskie monograficzne studium teologicznopastoralne, wpisujące się w naukową refleksję nad problematyką rodziny w rozumieniu systemowym. Należy przyznać, że jest to pierwsza w literaturze polskiej, a może nawet zagranicznej, książka, która w tak interesujący i holistyczny sposób dotyka badań nad rodziną w aspekcie relacyjnego wymiaru rozwoju osobowego. Otrzymaliśmy dzieło o wysokich walorach naukowych i dydaktycznych, a nade wszystko starannie przemyślane i zrealizowane, uwzględniające najnowsze badania oraz ukazujące wieloaspektowe spojrzenie na rozwój osobowy w systemie rodzinnym. Książka adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców, którzy pragną pogłębić swoją wiedze pod tym względem, przede wszystkim do pracowników instytucji naukowych i studentów, a także do psychologów, pedagogów, teologów, socjologów, duszpasterzy, rodziców i nauczycieli.

Książka "Relacyjny wymiar rozwoju osobowego w systemie rodzinnym. Studium teologicznopastoralne" - Marian Z. Stepulak - oprawa twarda - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 408 stron i została wydana w 2010 r. Cena 46.64 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP

Rozdział I. PROBLEMATYKA RELACYJNOŚCI

1. Reakcja
2. Interakcja
3. Relacja
3.1. Definicja relacji
3.2. "Osoba" i "osobowość" jako terminy podstawowe dla relacji osobowych
3.3. Typologie relacji
4. Komunikacja
4.1. Definicja
4.2. Komunikacja interpersonalna
4.3. Wybrane modele komunikacji interpersonalnej
4.4. Zasady interpersonalnej komunikacji religijnej
4.5. Communicatio idiomatum
5. Komunia
5.1. Pojęcie komunii
5.2. Natura komunii
5.3. Specyfika relacji w komunii


Rozdział II. RELACYJNOŚĆ W PSYCHOLOGII DUCHOWOŚCI JAKO SZCZYT ROZWOJU OSOBOWEGO

1. Wieloznaczność pojęcia "duchowość"
2. Psychologia transpersonalna i integralna teoria świadomości - próby relacyjnego ujęcia rozwoju osobowego
2.1. Duchowość w psychologii transpersonalnej
2.2. Integralna teoria świadomości a duchowość
3. Victora E. Frankla relacyjna koncepcja człowieka
4. Inteligencja duchowa
5. Psychologiczne stadia rozwoju duchowego
5.1. Jamesa W. Fowlera relacyjna koncepcja rozwoju wiary
5.2. Relacyjna koncepcja rozwoju rozumienia języka religijnego w ujęciu Ronalda Goldmana
6. Relacyjny charakter pracy nad sobą w psychologii duchowości o orientacji katolickiej
6.1.Czynne oczyszczenie zmysłów
6.1.1. Opanowanie zmysłów zewnętrznych
6.1.2. Opanowanie zmysłów wewnętrznych
6.2. Oczyszczenie umysłu
6.3. Oczyszczenie serca


Rozdział III. DIALOG OSOBOWY JAKO RODZAJ RELACYJNOŚCI

1. Pojęcie dialogu i jego znaczenie w nauce i kulturze
2. Struktura dialogu
3. Dialog a rozwój osobowy
4. Dialog osobowy jako podstawowy wymiar zdarzeń życiowych
4.1. Rodzaje zdarzeń życiowych
4.2. Zdarzenia życiowe a rozwój duchowy
5. Religijno-duchowe aspekty dialogu osobowego


Rozdział IV. WYMIARY ROZWOJU OSOBOWEGO

1. Rzeczowe rozumienie terminu "rozwój" i jego geneza
2. Rozwój i terminy pokrewne
2.1. Szczegółowe aspekty wzrastania i rozwoju
2.2. Dojrzewanie człowieka
2.3. Dojrzewanie a ćwiczenie
2.4. Środki sprzyjające samorealizacji w okresie dzieciństwa
2.5. Rodzaje zmian rozwojowych
2.6. Rozwój jako wynik dojrzewania i uczenia się
2.7. Metody badania zmian rozwojowych
3. Sfery i kategorie rozwoju człowieka
3.1. Rozwój biotyczny
3.2. Rozwój poznawczy
3.3. Rozwój motywacyjno-emocjonalny
3.4. Rozwój społeczny
3.5. Rozwój estetyczny
3.6. Rozwój moralny
3.7. Rozwój religijny
3.7.1. Niemowlęctwo (do 1. r.ż.)
3.7.2. Okres poniemowlęcy (1.-2. r.ż.)
3.7.3. Okres przedszkolny (3.-7. r.ż.)
3.7.4. Młodszy wiek szkolny (7.-11./12. r.ż.)
3.7.5. Średni wiek szkolny - dorastanie (11./12.-14/15. r.ż.)
3.7.6. Starszy wiek szkolny (14/15.-18/19. r.ż)
3.7.7. Okres młodzieńczy- młodość (19.-25. r.ż.)
3.7.8. Wczesna dorosłość - dojrzała młodość (25.-40. r.ż.)
3.7.9. Wiek średni - średnia dojrzałość (40.-60/65. r.ż.)
3.7.10. Starość - późna dorosłość (po 65. r.ż.)
3.8. Rozwój duchowy
3.8.1. Zagadnienia wstępne
3.8.2. Geneza rozwoju duchowego
3.8.3. Cele życia duchowego
3.8.4. Etapy rozwoju duchowego


Rozdział V. RELACYJNA NATURA I SPECYFIKA SYSTEMU RODZINNEGO

1. Pojęcie systemu rodzinnego
2. Podstawowe właściwości systemu rodzinnego
3. Miłość w rozumieniu systemowym
4. Małżeństwo w rozumieniu systemowym
5. Rodzina w rozumieniu systemowym
6. Wybrane zaburzenia systemu rodzinnego
6.1. System rodzinny wobec niepełnosprawności intelektualnej dzieci w stopniu lekkim
6.2. Kościół wobec niepełnosprawności intelektualnej dziecka w stopniu lekkim
6.3. Zjawisko przemocy wobec dzieci w systemie rodzinnym
6.4. Wybrane zaburzenia osobowości w systemie rodzinnym


Rozdział VI. TYPOLOGIA ROZWOJU OSOBOWEGO W SYSTEMIE RODZINNYM

1. Człowiek zewnętrzny
2. Człowiek pograniczny
3. Człowiek wewnętrzny
4. Człowiek uwewnętrzniony

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA
SUMMARY
INDEKS OSÓB