Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement cz. 1
Marcin Szeląg
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 168 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788324226191 |
ISBN: | 978-83-2422-619-1 |
Data: | 2014-12-11 |
Opis książki:
Tom pierwszy składa się z wypowiedzi pracowników muzeów w Polsce na temat edukacji muzealnej. Część pierwsza to zapis dyskusji środowiska edukatorów muzealnych, w której ogniskują się główne problemy przed jakimi w praktyce stają osoby zajmujące się edukacją muzealną. Stanowi ona efekt seminariów problemowych poświęconych muzeom i edukacji zorganizowanych przez Forum Edukatorów Muzealnych w 2012 roku. Dyskusja obejmuje takie zagadnienia jak współpraca wewnątrz muzeów oraz ze szkołami, potrzeba profesjonalizacji edukacji muzealnej, jej teoretycznych podstaw, oczekiwań publiczności, poszerzanie pola oddziaływania edukacji, marketingu w muzeum, kwestii bezpośrednio wpływających na jakość edukacji w praktyce muzealnej. Ponadto składają się na nią komentarze muzealników na temat rekomendacji Raportu o stanie edukacji muzealnej w Polsce (2012). Część druga składa się z wywiadów z dyrektorami warszawskich muzeów i galerii na temat edukacji muzealnej. Swoje poglądy na temat tego czym jest edukacja muzealna, jakie są jej cele i rola, kim jest edukator, a także planów rozwoju edukacji prezentują dyrektorzy m.in. Muzeum Narodowego, Zamku Królewskiego, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Centrum Sztuki Współczesnej.Tom drugi rozwija wnioski Raportu o stanie edukacji muzealnej w Polsce, konkluzje dyskusji na jego temat prowadzonych w środowisku muzealnym oraz uwzględnia opinie i uwagi na temat edukacji formułowane przez dyrektorów muzeów. Poprzez pryzmat teoretycznych studiów poświęconych edukacyjnemu wymiarowi muzeów omawiane są takie kwestie jak modele edukacji realizowane w polskich muzeach, zagadnienia edukacyjnego wymiaru wystaw, komunikacji, interpretacji, partycypacji. Ukazanie praktycznej strony tych zagadnień w świetle teoretycznych studiów muzealnych służy wskazaniu najważniejszych obszarów problemowych, których rozwój pozwala na zmiany muzeów, wspomagając ich otwarcie na edukację. Tom zamyka propozycja rozwoju obecnej jak i przyszłej kadry muzeów, której celem jest wzmocnienie wiedzy, kompetencji i umiejętności muzealników na rzecz pełniejszego wykorzystania potencjału edukacyjnego muzeów w Polsce.
Książka "Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement cz. 1" - Marcin Szeląg (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 168 stron i została wydana w 2014 r.
Spis treści:
MARCIN SZELĄG
Wprowadzenie
CZĘŚĆ PIERWSZA
MARCIN SZELĄG
Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Suplement
MARCIN SZELĄG
Rekomendacje. Główne kierunki rozwoju edukacji muzealnej w Polsce
w opracowaniu uczestników seminariów z cyklu „Raport o stanie edukacji
muzealnej w Polsce. Suplement”
MARCIN SZELĄG
Edukacja muzealna i muzea w opiniach uczestników seminariów z cyklu „Raport
o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Suplement”
JEREMIASZ MISIAK
Muzeum jako organizacja usługowa
CZĘŚĆ DRUGA
EMILIA ZDUŃCZYK
O edukacji muzealnej. Wywiady z dyrektorami warszawskich muzeów i galerii
Wywiad z Agnieszką Morawińską, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie
Wywiad z Andrzejem Rottermundem, dyrektorem Zamku Królewskiego w Warszawie
Wywiad z Przemysławem Mrozowskim, zastępcą dyrektora Zamku
Królewskiego ds. naukowych, edukacyjnych, muzealnych i zbiorów
Wywiad z Pawłem Jaskanisem, dyrektorem Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Wywiad z Jolantą Gumulą, zastępcą dyrektora ds. muzealnych Muzeum
Łazienek Królewskich w Warszawie
Wywiad z Fabio Cavallucci, dyrektorem Centrum Sztuki Współczesnej
Wywiad z Hanną Wróblewską, dyrektor Zachęty Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie
Zakończenie