Psychopedagogika działań twórczych
Krzysztof J. Szmidt, Monika Modrzejewska-Świgulska
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 352 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373084681 |
ISBN: | 83-7308-468-1 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Temat książki jest jak najbardziej aktualny, ponieważ w dzisiejszych czasach kreatywności i twórczego podejścia do problemów wymaga się od wszystkich: uczniów, studentów, pracowników. Zwłaszcza w zmiennych uwarunkowaniach społecznych, kulturowych i gospodarczych. Ciągle nie bardzo wiadomo jak wdrażać metody nauczania twórczości, jak stymulować twórcze zachowania w szkołach i firmach, jak oceniać efekty prowadzonych zajęć twórczych? Prezentowana książka daje odpowiedź na te pytania. W czterech kolejnych częściach autorzy przedstawiają teoretyczne, metodyczne oraz praktyczne uwarunkowania psychopedagogiki twórczości. Uważny Czytelnik znajdzie tu wiele inspiracji oraz dydaktycznych wskazówek usprawniających codzienny tok zajęć rozwijających postawy twórcze oraz prezentacje praktycznych form realizowanych w szkołach i placówkach kultury. Zaletą książki jest różnorodność i bogactwo ujęć – autorami są bowiem zarówno pedagodzy, jak i psycholodzy, artyści i nauczyciele. Książka adresowana jest do naukowców i studentów kierunków pedagogicznych i psychologicznych, pracowników ośrodków metodycznych i doskonalenia zawodowego, poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków terapii i rozwoju, instytucji kultury i animacji społeczno-kulturalnej (pracownicy domów kultury, muzeów, ośrodków sztuki, itd.).
Książka "Psychopedagogika działań twórczych" - Krzysztof J. Szmidt, Monika Modrzejewska-Świgulska (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
I. Nauczanie twórczości – nowe pytania
O nauczaniu twórczości w obliczu jej ambiwalencji
Psychopedagogiczna perspektywa rozwijania dyspozycji twórczych
„Romantyczne dopełnienie” w nowoczesnej edukacji jako kontekst interpretacyjny fragmentu badań pedagogicznych
Edukacja medialna i psychodydaktyka twórczości – razem czy osobno?
II. Problemy motywowania uczniów do działań twórczych
Motywacyjne uwarunkowanie twórczości
Problem rywalizacji w procesie wspierania twórczości dzieci i młodzieży
Motywowanie do nauki uczniów twórczo uzdolnionych
Motywowanie w dążeniu do sukcesu ucznia olimpijczyka i uczestnika lekcji twórczości– wyniki praktycznego zwiadu badawczego
III. Eksploracje badawcze twórczości
Zdolności twórcze a satysfakcja z pracy zawodowej
W poszukiwaniu osobowościowych uwarunkowań twórczości
Czy zajęcia z zakresu psychologii twórczości rozwijają werbalna i niewerbalną ekspresję twórczą studentów?
Warsztaty arteterapeutyczne jako metoda rozwijająca twórcze myślenia i działanie dzieci
Badania nad reprezentacją poznawczą twórczości – test analogii
Zamot, czyli skomplikowana sprawa. Analiza procesów syntezy pojęciowej w zadaniach odlingwistycznych
IV. Twórczość w klasie szkolnej
Warunki i sposoby stymulowania aktywności twórczej dziecka w systemie edukacji zintegrowanej
Czy naprawić „podcięte skrzydło edukacji”? O możliwościach rozwijania uczuć i wyobraźni w toku zajęć plastycznych
Metody stymulowania twórczości artystycznej uczniów klas IV-VI na przykładzie Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem
Fantazja regulowana odpowiedzialnością, czyli o lekcjach twórczości w Gimnazjum Niepublicznym w Zabierzowie Bocheńskim
O autorach