Psychomedyczne i edukacyjne aspekty prenatalnej diagnozy stanu zdrowia dziecka
Dorota Kornas-Biela
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2021 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 340 s. |
Wymiar: | 175x245 mm |
EAN: | 9788380619920 |
ISBN: | 978-83-8061-992-0 |
Data: | 2022-02-24 |
Opis książki:
Wprowadzenie .
1. Medyczny i społeczny kontekst profilaktyki wrodzonych wad w populacji .
1.1. Wady wrodzone w kontekście niepowodzeń prokreacyjnych .
1.1.1. Częstotliwość i przyczyny wad wrodzonych .
1.1.2. Wady wrodzone a wskaźniki jakości zdrowia prokreacyjnego .
1.2. Profilaktyka wad rozwojowych w okresie przedkoncepcyjnym oraz w okresie ciąży .
1.2.1. Profilaktyka pierwszorzędowa .
1.2.2. Profilaktyka drugorzędowa .
1.2.3. Profilaktyka trzeciorzędowa .
1.3. Diagnostyka prenatalna jako element poradnictwa genetycznego .
1.4. Diagnostyka prenatalna jako usługa medyczna w opiece nad kobietą w ciąży .
2. Nieinwazyjne metody diagnostyki prenatalnej .
2.1. Rozwój nieinwazyjnych metod diagnostyki prenatalnej .
2.1.1. Rozwój ultrasonografii .
2.1.2. Rozwój kardiografii i kardiotokografii .
2.2. Rodzaje nieinwazyjnych metod diagnostyki prenatalnej .
2.2.1. Ultrasonografia .
2.2.2. Test podwójny (PAPP-A) .
2.2.3. Test potrójny .
2.2.4. Badanie pozakomórkowego wolnego DNA pochodzenia płodowego w krwi matki .
2.2.5. Inne metody oceny dobrostanu dziecka przed urodzeniem lub w trakcie porodu .
2.2.5.1. Rezonans magnetyczny .
2.2.5.2. Kardiotokografia .
2.2.5.3. Ocena profilu biofizycznego płodu .
3. Inwazyjne metody diagnostyki prenatalnej .
3.1. Rozwój inwazyjnych metod diagnozy prenatalnej .
3.2. Rodzaje inwazyjnych metod diagnostyki prenatalnej .
3.2.1. Biopsja trofoblastu .
3.2.2. Amniopunkcja .
3.2.3. Kordocenteza .
3.2.4. Fetoskopia .
3.3. Diagnostyka preimplantacyjna .
4. Wyzwania związane z praktyką diagnostyki prenatalnej .
4.1. Obiektywne ograniczenia możliwości wykluczenia wady wrodzonej .
4.2. Prospektywna wartość wyników diagnostyki prenatalnej .
4.3. Kontrast między potencjałem diagnostycznym i leczniczym .
4.4. Użyteczność i funkcjonalność badań prenatalnych .
4.5. Ocena ciężkości choroby wrodzonej i czas jej wystąpienia .
4.6. Autonomia kobiety oraz wyrażenie świadomej zgody .
4.6.1. Zasada autonomii pacjentki w kontekście diagnostyki prenatalnej .
4.6.2. Trudności i niebezpieczeństwa w realizacji zasady autonomii .
4.6.3. Zasada świadomej zgody .
4.7. Wyzwania bioetyczne i psychospołeczne diagnostyki preimplantacyjnej .
5. Alternatywy działań po uzyskaniu niepomyślnego wyniku diagnozy prenatalnej .
5.1. Terapia prenatalna .
5.1.1. Rozwój terapii prenatalnej .
5.1.2. Możliwości terapii prenatalnej .
5.1.3. Płód jako pacjent .
5.1.3.1. Płód pacjentem - kwestie terminologiczne .
5.1.3.2. Płód pacjentem - kwestie bioetyczne .
5.2. Aborcja eugeniczna .
5.2.1. Aborcja eugeniczna - dyskurs terminologiczny .
5.2.2. Aborcja eugeniczna w liczbach .
5.2.3. Postawy personelu medycznego wobec aborcji eugenicznej .
5.3. Przygotowanie na urodzenie dziecka z chorobą lub wadą wrodzoną .
6. Psychoedukacyjny kontekst pracy personelu medycznego w ramach diagnostyki prenatalnej .
6.1. Rola personelu medycznego w edukacji rodziców w zakresie diagnostyki prenatalnej .
6.2. Przekaz informacji o niepomyślnym wyniku diagnozy prenatalnej .
6.3. Niepomyślny wynik diagnozy prenatalnej jako sytuacja trudna i wyzwanie dla personelu medycznego .
6.4. Rola personelu medycznego w procesie podejmowania decyzji przez rodziców po uzyskaniu niepomyślnego wyniku diagnozy prenatalnej .
6.5. Nieoczekiwana diagnoza prenatalna nie zawsze niepomyślna .
Zakończenie .
Bibliografia .
Netografia.
Książka "Psychomedyczne i edukacyjne aspekty prenatalnej diagnozy stanu zdrowia dziecka" - Dorota Kornas-Biela - oprawa twarda - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 340 stron i została wydana w 2021 r.