pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Wyprzedaż na koniec roku
Tytuł książki:

Psychomedyczne i edukacyjne aspekty prenatalnej diagnozy stanu zdrowia dziecka

Autor książki:

Dorota Kornas-Biela

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2021
Oprawa: twarda
Ilość stron: 340 s.
Wymiar: 175x245 mm
EAN: 9788380619920
ISBN: 978-83-8061-992-0
Data: 2022-02-24
Cena wydawcy: 57.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Wprowadzenie .

1. Medyczny i społeczny kontekst profilaktyki wrodzonych wad w populacji .

1.1. Wady wrodzone w kontekście niepowodzeń prokreacyjnych .

1.1.1. Częstotliwość i przyczyny wad wrodzonych .

1.1.2. Wady wrodzone a wskaźniki jakości zdrowia prokreacyjnego .

1.2. Profilaktyka wad rozwojowych w okresie przedkoncepcyjnym oraz w okresie ciąży .

1.2.1. Profilaktyka pierwszorzędowa .

1.2.2. Profilaktyka drugorzędowa .

1.2.3. Profilaktyka trzeciorzędowa .

1.3. Diagnostyka prenatalna jako element poradnictwa genetycznego .

1.4. Diagnostyka prenatalna jako usługa medyczna w opiece nad kobietą w ciąży .

2. Nieinwazyjne metody diagnostyki prenatalnej .

2.1. Rozwój nieinwazyjnych metod diagnostyki prenatalnej .

2.1.1. Rozwój ultrasonografii .

2.1.2. Rozwój kardiografii i kardiotokografii .

2.2. Rodzaje nieinwazyjnych metod diagnostyki prenatalnej .

2.2.1. Ultrasonografia .

2.2.2. Test podwójny (PAPP-A) .

2.2.3. Test potrójny .

2.2.4. Badanie pozakomórkowego wolnego DNA pochodzenia płodowego w krwi matki .

2.2.5. Inne metody oceny dobrostanu dziecka przed urodzeniem lub w trakcie porodu .

2.2.5.1. Rezonans magnetyczny .

2.2.5.2. Kardiotokografia .

2.2.5.3. Ocena profilu biofizycznego płodu .

3. Inwazyjne metody diagnostyki prenatalnej .

3.1. Rozwój inwazyjnych metod diagnozy prenatalnej .

3.2. Rodzaje inwazyjnych metod diagnostyki prenatalnej .

3.2.1. Biopsja trofoblastu .

3.2.2. Amniopunkcja .

3.2.3. Kordocenteza .

3.2.4. Fetoskopia .

3.3. Diagnostyka preimplantacyjna .

4. Wyzwania związane z praktyką diagnostyki prenatalnej .

4.1. Obiektywne ograniczenia możliwości wykluczenia wady wrodzonej .

4.2. Prospektywna wartość wyników diagnostyki prenatalnej .

4.3. Kontrast między potencjałem diagnostycznym i leczniczym .

4.4. Użyteczność i funkcjonalność badań prenatalnych .

4.5. Ocena ciężkości choroby wrodzonej i czas jej wystąpienia .

4.6. Autonomia kobiety oraz wyrażenie świadomej zgody .

4.6.1. Zasada autonomii pacjentki w kontekście diagnostyki prenatalnej .

4.6.2. Trudności i niebezpieczeństwa w realizacji zasady autonomii .

4.6.3. Zasada świadomej zgody .

4.7. Wyzwania bioetyczne i psychospołeczne diagnostyki preimplantacyjnej .

5. Alternatywy działań po uzyskaniu niepomyślnego wyniku diagnozy prenatalnej .

5.1. Terapia prenatalna .

5.1.1. Rozwój terapii prenatalnej .

5.1.2. Możliwości terapii prenatalnej .

5.1.3. Płód jako pacjent .

5.1.3.1. Płód pacjentem - kwestie terminologiczne .

5.1.3.2. Płód pacjentem - kwestie bioetyczne .

5.2. Aborcja eugeniczna .

5.2.1. Aborcja eugeniczna - dyskurs terminologiczny .

5.2.2. Aborcja eugeniczna w liczbach .

5.2.3. Postawy personelu medycznego wobec aborcji eugenicznej .

5.3. Przygotowanie na urodzenie dziecka z chorobą lub wadą wrodzoną .

6. Psychoedukacyjny kontekst pracy personelu medycznego w ramach diagnostyki prenatalnej .

6.1. Rola personelu medycznego w edukacji rodziców w zakresie diagnostyki prenatalnej .

6.2. Przekaz informacji o niepomyślnym wyniku diagnozy prenatalnej .

6.3. Niepomyślny wynik diagnozy prenatalnej jako sytuacja trudna i wyzwanie dla personelu medycznego .

6.4. Rola personelu medycznego w procesie podejmowania decyzji przez rodziców po uzyskaniu niepomyślnego wyniku diagnozy prenatalnej .

6.5. Nieoczekiwana diagnoza prenatalna nie zawsze niepomyślna .

Zakończenie .

Bibliografia .

Netografia.

Książka "Psychomedyczne i edukacyjne aspekty prenatalnej diagnozy stanu zdrowia dziecka" - Dorota Kornas-Biela - oprawa twarda - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 340 stron i została wydana w 2021 r.