Psychologiczno-edukacyjne aspekty przesilenia systemowego
Jerzy Brzeziński, Zbigniew Kwieciński
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Rok wyd.: | 2000 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 259 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323112211 |
ISBN: | 83-231-1221-5 |
Data: | 2001-01-28 |
Opis książki:
(..)Wyróżniamy się wśród krajów cywilizowanych złą jakością wykształcenia powszechnego, wielkością i trwałością zróżnicowań społecznych w osiąganiu wyższych poziomów wykształcenia, rozbieżnością efektów kształcenia szkolnego i oczekiwań rynku pracy, tradycjonalizmem szkoły nasyconej rutyną, bezmyślnością, nudą i lękiem, zupełnie nie radzącej sobie z wyzwaniami czasu: innowacyjnością, otwarciem na świat, wielością i szybkością przepływu informacji, zderzeniem kultury pisma z kulturą migotliwych obrazów, sprzecznościami rynku i demokracji. Publiczne szkolnictwo nasze zastygło mimo szybkich i głębokich przemian jego otoczenia. Reforma edukacji jest więc oczekiwana i konieczna. Ale czy taka i tak realizowana? Dlaczego znów jest odgórna i nie przygotowana? Czyż nie jest to złamanie zasady pomocniczości, konstytucyjnego podłoża demokracji, nakazującej respektowanie inicjatywy decyzyjnej i wykonawczej oddolnych podmiotów społecznych i ludzi w strukturach organicznych? Czy tak wielka operacja może nic nie kosztować? Czy przygotowani są do niej jej główni wykonawcy? Czyż nie jest tak, że nauczyciele - z jednej strony - nie są do niej przygotowani, z drugiej - mają już z trudem zdobyte, ale jakże rozmaite wykształcenie wyższe, a z trzeciej - mylą nowe kompetencje i nowe wysiłki wyłącznie z wyższą płacą? (..)
Za zgodą Pana Prof. Lecha Witkowskiego oraz Wydawnictwa EDYTOR dokonaliśmy wyboru tekstów, które -jak nam się wydawało - warte są przypomnienia, gdyż akcentują nadal palące problemy nurtujące polskie społeczeństwo. Ponadto książki, z których pochodzą zamieszczone artykuły, są trudno dostępne (ich nakład dawno się już wyczerpał), a ich przydatność w edukacji uniwersyteckiej nieraz była nam sygnalizowana. (...)Mamy nadzieję, że będzie on pomocny - zwłaszcza studentom nauk społecznych - w zrozumieniu tego, co się wokół nas i w nas samych, dzieje.
Z Uwag Wprowadzających Jerzego Brzezińskiego z Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Zbigniewa Kwiecińskiego z Instytutu Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Książka "Psychologiczno-edukacyjne aspekty przesilenia systemowego" - Jerzy Brzeziński, Zbigniew Kwieciński (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 259 stron i została wydana w 2000 r.
Spis treści:
Janusz Reykowski - Psychologiczne wymiary zmiany społecznej (Esej o zasadach społecznej koordynacji)
Marek Ziółkowski - Interesy i wartości społeczeństwa polskiego w okresie systemowej transformacji
Bogdan Wojciszke - Produktywność i godność jako wartości etyczne współczesnego społeczeństwa polskiego
Zdzisław Chlewiński - Dylematy tolerancji
Wiesław Łukaszewski - Koncepcje natury ludzkiej ukryte w sadach społecznych
Helena Sęk - Wypalenie zawodowe u nauczyc
ieli. Społeczne i podmiotowe uwarunkowania Krzysztof Konarzewski - Wzory kultury a indywidualność
II. EDUKACJA JAKO WARUNEK I UCZESTNIK ZMIAN Tomasz Szkudlarek - Kultura mowy, kultura pisma i edukacja krytyczna Zbyszko Melosik - Ponowoczesność: między globalizmem, amerykanizacją i fundamentalizmem
Czesław Nosal - Kształcenie umysłu - na progu edukacyjnej rewolucji Zbigniew Kwieciński - Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu
III. O UNIWERSYTECIE
Jerzy Brzeziński - Rozważania o uniwersytecie
Leszek Nowak - Na poły filozoficzny a na poty naukoznawczy esej o postmodernizmie
Lech Witkowski - Uniwersytet wobec zderzenia wizji nowoczesności w kulturze