pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Psychologiczno-edukacyjne aspekty przesilenia systemowego

Autor książki:

Jerzy Brzeziński, Zbigniew Kwieciński

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Rok wyd.: 2000
Oprawa: miękka
Ilość stron: 259 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788323112211
ISBN: 83-231-1221-5
Data:2001-01-28
Cena wydawcy: 18.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

(..)Wyróżniamy się wśród krajów cywilizowanych złą jakością wykształcenia powszechnego, wielkością i trwałością zróżnicowań społecznych w osiąganiu wyższych poziomów wykształcenia, rozbieżnością efektów kształcenia szkolnego i oczekiwań rynku pracy, tradycjonalizmem szkoły nasyconej rutyną, bezmyślnością, nudą i lękiem, zupełnie nie radzącej sobie z wyzwaniami czasu: innowacyjnością, otwarciem na świat, wielością i szybkością przepływu informacji, zderzeniem kultury pisma z kulturą migotliwych obrazów, sprzecznościami rynku i demokracji. Publiczne szkolnictwo nasze zastygło mimo szybkich i głębokich przemian jego otoczenia. Reforma edukacji jest więc oczekiwana i konieczna. Ale czy taka i tak realizowana? Dlaczego znów jest odgórna i nie przygotowana? Czyż nie jest to złamanie zasady pomocniczości, konstytucyjnego podłoża demokracji, nakazującej respektowanie inicjatywy decyzyjnej i wykonawczej oddolnych podmiotów społecznych i ludzi w strukturach organicznych? Czy tak wielka operacja może nic nie kosztować? Czy przygotowani są do niej jej główni wykonawcy? Czyż nie jest tak, że nauczyciele - z jednej strony - nie są do niej przygotowani, z drugiej - mają już z trudem zdobyte, ale jakże rozmaite wykształcenie wyższe, a z trzeciej - mylą nowe kompetencje i nowe wysiłki wyłącznie z wyższą płacą? (..)
Za zgodą Pana Prof. Lecha Witkowskiego oraz Wydawnictwa EDYTOR dokonaliśmy wyboru tekstów, które -jak nam się wydawało - warte są przypomnienia, gdyż akcentują nadal palące problemy nurtujące polskie społeczeństwo. Ponadto książki, z których pochodzą zamieszczone artykuły, są trudno dostępne (ich nakład dawno się już wyczerpał), a ich przydatność w edukacji uniwersyteckiej nieraz była nam sygnalizowana. (...)Mamy nadzieję, że będzie on pomocny - zwłaszcza studentom nauk społecznych - w zrozumieniu tego, co się wokół nas i w nas samych, dzieje.
Z Uwag Wprowadzających Jerzego Brzezińskiego z Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Zbigniewa Kwiecińskiego z Instytutu Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego

Książka "Psychologiczno-edukacyjne aspekty przesilenia systemowego" - Jerzy Brzeziński, Zbigniew Kwieciński (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 259 stron i została wydana w 2000 r.

Spis treści:

I. PSYCHOLOGICZNE PROBLEMY ZMIANY SPOŁECZNEJ I KULTUROWEJ
Janusz Reykowski - Psychologiczne wymiary zmiany społecznej (Esej o zasadach społecznej koordynacji)
Marek Ziółkowski - Interesy i wartości społeczeństwa polskiego w okresie systemowej transformacji
Bogdan Wojciszke - Produktywność i godność jako wartości etyczne współczesnego społeczeństwa polskiego
Zdzisław Chlewiński - Dylematy tolerancji
Wiesław Łukaszewski - Koncepcje natury ludzkiej ukryte w sadach społecznych
Helena Sęk - Wypalenie zawodowe u nauczyc
ieli. Społeczne i podmiotowe uwarunkowania Krzysztof Konarzewski - Wzory kultury a indywidualność


II. EDUKACJA JAKO WARUNEK I UCZESTNIK ZMIAN Tomasz Szkudlarek - Kultura mowy, kultura pisma i edukacja krytyczna Zbyszko Melosik - Ponowoczesność: między globalizmem, amerykanizacją i fundamentalizmem
Czesław Nosal - Kształcenie umysłu - na progu edukacyjnej rewolucji Zbigniew Kwieciński - Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu

III. O UNIWERSYTECIE
Jerzy Brzeziński - Rozważania o uniwersytecie
Leszek Nowak - Na poły filozoficzny a na poty naukoznawczy esej o postmodernizmie
Lech Witkowski - Uniwersytet wobec zderzenia wizji nowoczesności w kulturze