Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | ZNAK |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 276 s. |
Wymiar: | 144x205 mm |
EAN: | 9788324001538 |
ISBN: | 83-240-0153-0 |
Data: | 2003-03-19 |
Opis książki:
Jaka jest polska poezja ostatnich lat Jak radzi sobie z wyzwaniem wolności, jak podchodzi do kwestii stylu, jak ustosunkowuje się do tradycji, co oznacza dla niej arcydzieło Piotr Śliwiński pisze o tym kompetentnie i przystępnie - na szeroko zarysowanym tle sytuacji literatury i krytyki literackiej lat dziewięćdziesiątych szkicuje analizy wybranych zagadnień z twórczości poetów tak wybitnych jak Herbert, Różewicz czy Barańczak, a także szczegółowo i oryginalnie przedstawia sylwetki twórców młodszego pokolenia - Świetlickiego, Podsiadły i ich następców.
Książka "Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej" - Piotr Śliwiński - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK.
Spis treści:
część pierwsza
TRZY PYTANIA NA KONIEC DZIWNEJ DEKADY
- Gorzej czy normalnie?
- Upadek języka
Dojrzewanie parnasu
Nowa "nowa prywatność"?
Przewrót albo powrót
Co ja tutaj robię?
Oczywistości
Wolność czy wielkość?
- Dwie dyskusje, dwie literatury?
Świat nieprzedstawiony czy niewyrażalny?
Forma formans i forma formata
Jaki przełom? Oczywiście, romantyczny
Edek i córa romantyzmu
Sieć czy więź?
- Uwierzyć by krytykowi
Konserwatywny anarchista
Miejsce kanonu
Skazani na aktualność?
Powiedz (swoją) prawdę, do tego służysz
część druga
DESTRUKCJE, UPÓR I CIEMNE OLŚNIENIA
- Zbigniew Herbert: poezja, czyli bunt
- W kręgu awangardy
Człowiek, podmiot, "ja"
Akcenty nad nicością
Minimum sensu
Nuda według Różewicza
- Świętość albo nic
Wszystko albo nic
Nic albo nic
Zamiast konkluzji
Stawka większa niż wiersz
- Zmysły i sensy (Joanna Pollakówna)
Intymny heroizm (Joanna Pollakówna)
Forma znaczy format (Julia Hartwig)
Figury podniebne (Adriana Szymańska)
Stanisław Barańczak: droga ku arcydziełu
- Czym jest klasyka
Kunszt i czyn
Ekstrawagancja i kontradykcje
Arcydzieło jako wyzwanie i oparcie
Poeta lector
Wypowiedziane i niewyrażalne. Iwaszkiewicz i Miłosz
- Szukanie twarzy
Koniec i forma
Elegijność hieratyczna
Hieratyczność uzwyklona
Dialogi istotne
O(d)słonięcie
część trzecia
POLOWANIE NA ARCYDZIEŁO
- Poetyka bez etyki?
- "Mała rozbita dusza" poetycka
Ucieczka w nieoznaczoność
Poetyka bez języka
- "Mała rozbita dusza" poetycka
Wiersze graniczne
- Zarastanie
Zbuntowanie
Zmęczenie
Zakończenie
Wiersz jako dziennik intymny (O Jacku Podsiadle, 1998)
- Rozwinąć wstęgę wiersza
Wzdłuż biograficznej osi
Pogańska, dytyrambiczna, radosna
Miłość i droga
Bawić się formami
Nic prócz wiersza (O Jacku Podsiadle, 2001)
- Życie książkowe
Między mistrzami
Sosnowski i Podsiadło w jednym stali domku?
Solidarność i osobność (O Mariuszu Grzebalskim)
- Obowiązki realisty
Współczucie i przeczucie
Poeta wobec kryzysu (1996)
"Historia literatury wchłania wszystko"
Klasycyzm i postmodernizm: albo - albo
W imię dobra i piękna, i życia
Klasycystyczne wezwanie, czyli romantyczny bunt
Postscriptum 2001
Artur Szlosarek
Marzanna Bogumiła Kielar
Krzysztof Fedorowicz
Forma i rozpad (O Dariuszu Susce)
- Senne widzenie Ocalenie (w) śmierci
Kochanek ostateczności (O Eugeniuszu Tkaczyszynie-Dyckim)
- Danse macabre, popisowy, lekki
W środku i nigdzie
Obecny, osobny
Albo Mickiewicz
- My z niego wszyscy, a głównie - krytycy
Tradycja, czyli wariant
Architektura pamięci
Perspektywy nowego spotkania
Odwołanie portretu (O Adamie Wiedemannie)
- Sto procent tautologii
"paradygmat utworu oddającego ducha"
To nie ja
"Soliloquium" - z ostatniej chwili
Kwadratura koła
- Wysoki, czyli wzniosły?
Dekada szyderców?
Manifest, czyli "prospekt sztuki"?
część czwarta
KONIEC CZY POCZĄTEK
- Epilog: koniec czy początek
Kariera cudzysłowu
- Przed wierszem, czyli w utopii
W wierszu, czyli w środku
Po wierszu, czyli nigdzie
Nota bibliograficzna
Indeks osób