Tytuł książki:
Przełom awangardy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce
Autor książki:
Joanna Orska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 520 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788324203277 |
ISBN: | 83-242-0327-3 |
Data: | 2001-01-09 |
Cena wydawcy: 41.60 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Zaletą tej pracy jest odważne podjęcie kwestii relacji historycznoliterackich pomiędzy modernizmem a awangardą w Polsce. Nawiązując do prac Fokkemy, Baumana, Eysteinssona, Adorna, autorka dochodzi do wniosku o podrzędności terminu "awangarda" wobec modernizmu i tezę tę dokumentuje zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i historycznoliterackim. Lejtmotiwem rozważań jest kwestia autonomii literatury, pozwalająca pokazać szerokie historycznoliterackie konteksty tej idei - zarówno ku Młodej Polsce, jak i ku literaturze po 1956 roku.
Książka "Przełom awangardy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce" - Joanna Orska - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.
Spis treści:
Wstęp
CZĘŚĆ I
Problemy z pojęciem modernizmu
I. Modernizm i postmodernizm; próba określenia wzajemnego stosunku pojęć (w kontekście stanowisk Zygmunta Baumana i Douwe`a Fokkemy)
II. O niejednoznaczności pojęć modernizmu i awangardy. Modernizm i awangarda w kręgu europejskiej i amerykańskiej krytyki
III. Awangarda i modernizm w „zewnętrznej" perspektywie badań. Prezentacja Koncepcji modernizmu
Astradura Eysteinssona
IV. Petera Burgera Teoria awangardy - słowo o autonomii sztuki nowoczesnej
V. O stosunku pojęć modernizmu i awangardy. Biirger, Eysteinsson i Adornowska Diatektyka negatywna
CZĘŚĆ II
Paradoksy modernizmu
Awangardowe utopie
I. Koło medialne jako metafora zwiążków modernizmu i awangardy
II. Pojęcie dehumanizacji w krytyce Eliota i Ortegi y Gasseta
III. Idea autonomii i utopia krytyki – modernizm i jego awangardowa opcja
CZĘŚĆ III
Modernizm i modernistyczna świadomość w polskim literaturoznawcze
I. „Podwójna" świadomość polskiej historii literatury
II. Problem granic w nowoczesności - „wykluczająco-redukujący" model literaturoznawstwa
III. Brzozowski i Irzykowski - dwie idee procesu literackiego i dwa sposoby na „przekroczenie sprzeczności"
IV. Pozytywna koncepcja modernizmu Ryszarda Nycza i powiązanie „negatywnie-dialektyczne" Awangardowe tradycje dla polskiej poezji
I. Granice awangardowości
II. Przyboś i Peiper. Polskie modele awangardowości
III. Sytuacja liryczna
IV i układ rozkwitania
Poezja narracyjna Tadeusza Peipera
Zakończenie
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks nazwisk
Summary
CZĘŚĆ I
Problemy z pojęciem modernizmu
I. Modernizm i postmodernizm; próba określenia wzajemnego stosunku pojęć (w kontekście stanowisk Zygmunta Baumana i Douwe`a Fokkemy)
II. O niejednoznaczności pojęć modernizmu i awangardy. Modernizm i awangarda w kręgu europejskiej i amerykańskiej krytyki
III. Awangarda i modernizm w „zewnętrznej" perspektywie badań. Prezentacja Koncepcji modernizmu
Astradura Eysteinssona
IV. Petera Burgera Teoria awangardy - słowo o autonomii sztuki nowoczesnej
V. O stosunku pojęć modernizmu i awangardy. Biirger, Eysteinsson i Adornowska Diatektyka negatywna
CZĘŚĆ II
Paradoksy modernizmu
Awangardowe utopie
I. Koło medialne jako metafora zwiążków modernizmu i awangardy
II. Pojęcie dehumanizacji w krytyce Eliota i Ortegi y Gasseta
III. Idea autonomii i utopia krytyki – modernizm i jego awangardowa opcja
CZĘŚĆ III
Modernizm i modernistyczna świadomość w polskim literaturoznawcze
I. „Podwójna" świadomość polskiej historii literatury
II. Problem granic w nowoczesności - „wykluczająco-redukujący" model literaturoznawstwa
III. Brzozowski i Irzykowski - dwie idee procesu literackiego i dwa sposoby na „przekroczenie sprzeczności"
IV. Pozytywna koncepcja modernizmu Ryszarda Nycza i powiązanie „negatywnie-dialektyczne" Awangardowe tradycje dla polskiej poezji
I. Granice awangardowości
II. Przyboś i Peiper. Polskie modele awangardowości
III. Sytuacja liryczna
IV i układ rozkwitania
Poezja narracyjna Tadeusza Peipera
Zakończenie
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks nazwisk
Summary