pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Przekład w komunikowaniu medialnym - perspektywa aksjologiczna

Autor książki:

Alicja Pstyga

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Rok wyd.: 2021
Oprawa: twarda
Ilość stron: 207 s.
Wymiar: 210x150 mm
EAN: 9788382061994
ISBN: 978-83-8206-199-4
Data: 2021-09-21
Cena wydawcy: 29.08 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Konfrontowane z tekstem oryginału indywidualne decyzje tłumacza, odtwarzającego zastaną rzeczywistość tekstową dla odbiorcy o zdecydowanie różnym w porównaniu z odbiorcą oryginału doświadczeniu, bądź też ostateczne rozstrzygnięcia czy modyfikacje redakcji, nawet w zakresie wskazanych problemów szczegółowych wymagają bardziej pogłębionej analizy i globalnej oceny dwutekstów oraz uwzględnienia wymiaru aksjologicznego w odniesieniu do wielu spośród analizowanych tekstów prasowych (). Aksjologia z punktu widzenia przekładów tekstów prasowych kreatywnych, zwykle o funkcji perswazyjnej, w których różne środki bywają wykorzystywane jako nośniki konotacji wartościujących, przedstawiając temat wypowiedzi w sposób negatywny bądź pozytywny skłania do zwrócenia uwagi na stopień odtworzenia (vs. zmiany) wartościowania. Z perspektywy przekładu ważne jest bowiem nie tylko użycie i dobór środków językowych (), ale również wybór tematu i tekstu do tłumaczenia, które bezpośrednio wiążą się z selekcją i wartościowaniem informacji, pozwalając ocenić ich medialną wartość. Dlatego też globalne, całościowe spojrzenie na oryginał i przekład w odniesieniu do tekstów prasowych/medialnych pozwala dostrzec także inne elementy struktury tekstów, których obecność, wyróżnienie lub pominięcie wpływa na wymiar aksjologiczny całego komunikatu z wprowadzenia do książki.

Książka "Przekład w komunikowaniu medialnym - perspektywa aksjologiczna" - Alicja Pstyga - oprawa twarda - Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Książka posiada 207 stron i została wydana w 2021 r.