Przegląd filozoficzno-literacki. Hesse 2 (17) / 2007
Dane szczegółowe: | |
Producent: | Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 437 s. |
ISSN: | 1643-2045 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Na niczym spełzły usiłowania Platona, aby zapewnić duchowi miejsce na tronie, podobnie jak błędne okazały się wczesne wysiłki artysty w Politei, by rozum miał rządzić światem. Mimo tych obu niepowodzeń przez dwa tysiące lat Europa stworzyła może nie całkiem udaną historię świata, ale za to bardzo wartościową kulturę. Prawie w tych samych latach co Platon wielcy chińscy myśliciele dokonywali podobnych prób i choć także nie stworzyli państwa rządzącego się duchem, ale uzyskali głęboki wgląd w relacje pomiędzy państwem a duchem.
Hermann Hesse
To niemiecka idea państwa zniszczyła niemieckiego ducha.
[...] Przez stulecia miecz cesarza rozpowszechniał wiarę chrześcijańską, tak jak miecz Mahometa islam. I wcale nie dopiero dziś, ale już w czasach Gutenberga można było znaleźć w prasie optymistyczne opinie o tym, że naród niemiecki cieszy się poparciem Boga i został wybrany przez Opatrzność. Został jednak wybrany jedynie przez kardynałów, a forowany jedynie przez papieży. Niemieccy królowie zapewniali sobie pozycję poprzez rozlew krwi i przemoc, podczas gdy ich osiągnięcia kulturalne pozostawały daleko za osiągnięciami sztuki, literatury i nauki ówczesnych krajów arabskich, Hiszpanii czy Włoch.
Hugo Ball
Sprawa Grassa pokazuje, że artysta nie może się zbyt łatwo uchronić od odpowiedzialności moralnej, kiedy łączy swoją rolę z rolą publiczną, kiedy jest także publicystą, politykiem i autorytetem moralnym. Nie może sobie pozwolić na pewne niedopowiedzenia. Jeśli nawet jako artysta chce igrać z tajemniczością, niejasnością, to w wypadku, gdy sprawa dotyczy jego rzeczywistego wizerunku, a nie wizerunku kreowanego wraz z tworzoną literaturą, powinien zaspokoić czytelniczą ciekawość: "jak było naprawdę". Uciekanie w estetykę, w rodzaju: "czytajcie moją książkę", która de facto jest literacką autobiografią, okazuje się inscenizacją i uchylaniem przed odpowiedzialnością.
Stanisław Gromadzki
Nie da się usunąć aporetyczności pojednania. Rozwiązując jeden problem trafiamy na kolejny. Byłoby naiwnością sądzić, że jakiś jeden szlachetny i mądry akt zbiorowy mógłby je wszystkie usunąć. Być może nigdy nie zostaną usunięte, a tymczasem już dziś chcielibyśmy zająć postawę pojednania. Czym jest ta postawa? Sądzę, że powinna mieć dwa składniki: po pierwsze pewnego rodzaju męstwo moralne - postawa moralnego zdecydowania, która aporetyczność widzi, lecz nad nią przechodzi - nie wbudowuje jej w sferę motywacji, pozostawiając ją tam, gdzie wszelka aporetyczność z istoty przynależy - w dziedzinie refleksji; po drugie, ironiczny dystans wynikający ze zrozumienia nieskończonej perspektywy, jakiej wymaga obietnica przebaczenia, a zarazem zaakceptowanie konieczności powtarzania tej obietnicy.
Robert Piłat
Książka "Przegląd filozoficzno-literacki. Hesse 2 (17) / 2007" - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Spis treści:
KLASYKA
Hermann Hesse - Przyjaciele, tylko nie tym tonem! (wrzesień 1914) (przeł. J. Pabian) (s. 13-17)
Hermann Hesse - Jeśli wojna potrwa jeszcze dwa lata (koniec 1917) (przeł. J. Pabian) (s. 19-25)
Hermann Hesse - Historia Świata (listopad 1918) (przeł. J. Pabian) (s. 27-30)
Hermann Hesse - Droga miłości (grudzień 1918) (przeł. J. Pabian) (s. 31-35)
Hermann Hesse - Powrót Zaratustry (1919) (przeł. J. Pabian) (s. 37-58)
Hermann Hesse - Fragmenty listów z lat 1930-1944 (przeł. J. Pabian) (s. 59-80)
Hermann Hesse - Zakończenie dziennika z Rigi (sierpień 1945) (przeł. J. Pabian) (s. 81-83)
Hermann Hesse - List do Niemiec (1946) (przeł. J. Pabian) (s. 85-91)
Hermann Hesse - Fragmenty listów z lat 1945-1961 (przeł. J. Pabian) (s. 93-110)
Hugo Ball - Krytyka niemieckiej inteligencji (1919) (przeł. J. Pabian) (s. 111-138)
ROZPRAWY
Jerzy Pabian - Długa pielgrzymka samotnika. Hermann Hesse (1877-1962) (s. 139-166)
Maurice Blanchot - H. H. (przeł. P. Pieniążek) (s. 167-185)
Iwona Krupecka - Kryzys odniesienia czyli o Grze szklanych paciorków Hermanna Hessego (s. 187-206)
Robert Marszałek - Samodzielność osoby a suwerenność wspólnoty. Fichte, Heidegger i światopoglądowe przesłanki myśli faszystowskiej (s. 207-217)
Stanisław Gromadzki - Günter Grass i polsko-niemieckie sprawy (s. 219-244)
Robert Piłat - Ontologia pojednania (s. 245-255)
TWÓRCZOŚĆ
Andrzej Coryell - Aforyzmy trzecie (s. 257-258)
Dariusz Dziurzyński - Paliatywy (s. 259-266)
Coś (s. 259)
Hamburg. Druga odsłona (s. 260-261)
Rachunek (s. 262)
Paliatywy (s. 263)
Przejście (s. 264)
Miłość (s. 265)
Fotografia (s. 266)
Jarosław Surdel - Syn Słońca. Baśń metafizyczna (s. 267-288)
Smak cedrów (s. 267-278)
Przedświt (s. 279-288)
FORUM PHILOSOPHICUM
Agnieszka Matusiak - Słowne piruety w twórczości pisarzy "Młodej Muzy" (s. 289-318)
Jerzy Franczak - Schulz - klasyczny i (po)nowoczesny (s. 319-337)
Wojciech Zahaczewski - Surrealizm czyli sztuka rzeczywistości nieznanej. Max Hölzer i surrealizm niemieckojęzyczny (s. 339-365)
Renata Salecl - Milczenie kobiecej jouissance (przeł. A. Czarnacka) (s. 367-386)
Joanna Derkaczew - Kobiece wcielenia "obcego" w polskim dramacie po 2000 roku (s. 387-401)
RECENZJE I POLEMIKI
Mieszko Tałasiewicz - Naturalizm ontologiczny a naturalizm metodologiczny (na marginesie artykułu Marcina Miłkowskiego Naturalizm ontologiczny a argument Hume`a przeciwko wiarygodności cudów) (s. 403-408)
Marcin Miłkowski - Naturalizm. Reaktywacja (w odpowiedzi Mieszkowi Tałasiewiczowi) (s. 409-420)
Robert Marszałek - Łabędzi śpiew demokracji albo Sokrates w Poznaniu (recenzja książek Sokrates. Filozofia w działaniu oraz Deliberacja - Demokracja - Partycypacja Piotra W. Juchacza) (s. 421-430)
Noty o autorach (s. 431-437)