Przegląd filozoficzno-literacki. Ars poetica nr 3-4 (12) / 2005
Dane szczegółowe: | |
Producent: | Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 248 s. |
ISSN: | 1643-2045 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Czymże jest słowo poetyckie? Jeżeli nie jest to słowo codzienne, służące prostej komunikacji i jeżeli nie sposób go objaśnić za pomocą słowników, to jego specyfika polega chyba na tym, że – jak pisze Borges w Myśli i poezji – "ma wartość samo w sobie” i "jest jedyne”. Poeta wyzyskuje oczywiście jego podstawowe znaczenia, ale jednocześnie stara się to słowo udziwnić, nadać mu magiczną moc czy też wprowadzić je w krąg magii, w którym miało przebywać u swych źródeł, zanim nie stało się abstrakcją. W Credo poety okaże się, że dla Borgesa taki szczególny sposób istnienia słowa był najistotniejszym faktem w jego egzystencji i że przez swoje życie zabiegał właśnie o to, żeby owo słowo przyoblec w poezję.
Stanisław Gromadzki, Krzysztof Łapiński
Jeśli mam zdefiniować poezję, a nie bardzo wiem, jak to zrobić, jeżeli nie czuję się zbyt pewny, mówię coś w tym rodzaju: "Poezja jest ekspresją piękna za pośrednictwem słów artystycznie powiązanych”. Ta definicja mogłaby mieć wartość dla słownika lub podręcznika, ale nam wydaje się mało przekonująca. Jest coś znacznie ważniejszego: coś, co zachęciłoby nas nie tylko do próbowania nadal poezji, ale do rozkoszowania się nią, do odczuwania, że wiemy o niej wszystko.
Jorge Luis Borges
Wiemy, czym jest poezja. Wiemy to tak dobrze, że nie możemy jej zdefiniować za pomocą innych słów, jak nie potrafimy określić smaku kawy, koloru żółtego czy znaczenia gniewu, miłości, nienawiści, świtu, zmierzchu czy miłości do własnego kraju. Te rzeczy są w nas tak zakorzenione, że możemy je wyrazić tylko przez wspólne symbole, które dzielimy. I dlaczego mielibyśmy potrzebować więcej słów?
Jorge Luis Borges
W poszukiwaniu cnoty stoik podąża drogą, którą wskazuje mu oikeiosis, a jego uwaga, podobnie jak kręgi na wodzie, zaczyna obejmować coraz odleglejsze obszary – najpierw samego siebie, potem najbliższe osoby, a w końcu cały świat. Stawia sobie nieosiągalny, boski ideał cnoty, którego gwarantem istnienia jest mędrzec, postać ni to rzeczywista, ni to mityczna. Ku tej postaci kieruje się cały stoicki dyskurs. Stoik żyje i rozmyśla spoglądając na ów wzorzec. Nieustannie rozważa, czy tacy mistrzowie jak Zenon, Kleantes i Chryzyp ów ideał osiągnęli. Poszukuje go w największych postaciach minionych czasów, ale i w swoich najdrobniejszych, codziennych czynnościach. Jak postąpiłby mędrzec w danej sytuacji, jest pytaniem, które znajduje się u podstaw etycznych rozważań Stoi.
Krzysztof Łapiński
Książka "Przegląd filozoficzno-literacki. Ars poetica nr 3-4 (12) / 2005" - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Spis treści:
KLASYKA
Jorge Luis Borges – Sztuka poetycka (1967-1968) (przeł. i przypisami opatrzył A. Sobol-Jurczykowski) (s. 11-93)
Zagadka poezji (s. 11-25)
Metafora (s. 25-42)
Sztuka opowiadania opowieści (s. 42-51)
Muzyka słów i przekład (s. 51-63)
Myśl i poezja (s. 64-77)
Credo poety(s. 78-93)
Jorge Luis Borges – Awatary żółwia (1932) (przeł. i przypisami opatrzył A. Sobol-Jurczykowski) (s. 95-102)
Jorge Luis Borges – Siedem wieczorów (1977) (wybór) (przeł. i przypisami opatrzył A. Sobol-Jurczykowski) (s. 103-159)
Boska Komedia (s. 103-129)
Koszmar (s. 129-142)
Poezja (s. 142-159)
FORUM PHILOSOPHICUM
Krzysztof Łapiński – Prokope. Rozwój moralny w ujęciu Starszej Stoi (s. 161-173)
Wojciech Wciórka – „Ale Tamto nie jest Umysłem. Jakże więc rodzi Umysł?” Próba zrozumienia odpowiedzi Plotyna (Enn. V 1,7,5-6) (s. 175-194)
Marcin Miłkowski – Naturalizm ontologiczny a argument Hume’a przeciwko wiarygodności cudów (s. 195-206)
Sebastian Szymański – Społeczne uwarunkowania i funkcje sztuki według Karola Marksa (s. 207-228)
Marek J. Siemek – Hegel a Marksowskie pojęcie ideologii (s. 229-243)
Noty o autorach (s. 245-248)