pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Przeczucie końca. Modernizm późność i polskie kino

Autor książki:

Stelmach Miłosz

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Rok wyd.: 2020
Oprawa: Twarda z obwolutą
Ilość stron: 454 s.
Wymiar: 150x215 mm
EAN: 9788323143048
ISBN: 978-83-2314-304-8
Data: 2020-03-13
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

?Żaden człowiek nie jest samotną wyspą; każdy stanowi ułomek kontynentu, część lądu? - głosi słynna fraza Johna Donne?a, która posłużyła Ernestowi Hemingwayowi za motto powieści Komu bije dzwon. Parafrazując, można powiedzieć, że tym bardziej żadna kinematografia narodowa nie jest samotną wyspą; każda stanowi ułomek kontynentu, część lądu, jakim jest światowe kino i jeszcze szerzej - sztuka i kultura, przynajmniej od XIX wieku połączona siecią złożonych współzależności, inspiracji, uwarunkowań i powiązań o zasięgu globalnym. Powiązania te mogą mieć charakter ekonomiczny, intelektualny, polityczny, społeczny, artystyczny. Przeważnie są mieszanką ich wszystkich.

Dotyczy to także polskiego kina, a celem książki Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino jest przyjrzenie się wycinkowi rodzimej kinematografii, jaki stanowi powojenne kino autorskie, właśnie jako części tego bogatego kontynentu, którego jednym z najistotniejszych wymiarów był filmowy modernizm. Tropi ona kształtowanie się modernistycznego dyskursu, instytucji i poetyki zarówno w międzynarodowym, jak i lokalnym kontekście, a także kolejne przejawy i konsekwencje estetyczne oraz filozoficzne funkcjonowania tego paradygmatu w polskim kinie. Szczególny nacisk położony został na późną fazę modernizmu, której istnienie datuje się na lata siedemdziesiąte oraz (w mniejszym natężeniu) dekadę następną, a której czołowymi reprezentantami byli m.in. Andrzej Żuławski, Tadeusz Konwicki, Wojciech Jerzy Has, Grzegorz Królikiewicz czy Piotr Szulkin. Tego rodzaju ?utransnarodowienie? polskiego kina pozwala spojrzeć na nie świeżym okiem, nawet jeśli przedmiotem jego zainteresowania są postaci, zjawiska czy dzieła pozornie dobrze znane.

Książka "Przeczucie końca. Modernizm późność i polskie kino" - Stelmach Miłosz - oprawa Twarda z obwolutą - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 454 stron i została wydana w 2020 r.