pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Wyprzedaż na koniec roku
Tytuł książki:

Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL 1956-1980. Seria: W PRL

Autor książki:

Mariusz Mazur

Dane szczegółowe:
Wydawca: TRIO
Oprawa: miękka
Ilość stron: 268 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788388542718
ISBN: 83-88542-71-0
Data: 2005-03-17
Cena wydawcy: 31.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Mariusz Mazur (ur. 1972), absolwent Wydziały Politolgii oraz Instytutu Historii Uniwersytetu Marii Curii-Skłodowskiej w Lublinie, adiunkt w Instytucie Historii tego Uniwersytetu. Autor artykułów m.in. w "Więzi", "Przeglądzie Historycznym" i "Studiach Historycznych". Publikowana praca to bardzo udane studium mechanizmów funkcjonowa- nia propagandy politycznej PRL. Podkreślmy "mechanizmów", nie chodzi bowiem o prosty opis przebiegu wypadków, ale właśnie o odsłonięcie tego, co leżało u podstaw historii zdarzeniowej: o rekonstrukcję określonego światopoglądu intencjonalnie perswadowanego przez ówczesnych decydentów społeczeństwu za pośrednictwem kampanii prasowych. Wyznaczając przedmiot badań, Autor nie stawia pytań właściwych dla historiografii tradycyjnej: Kto Co Kiedy Nie interesuje go personalnie, kto stał za konkretnymi przedsięwzięciami propagandowymi, nie sytuuje się w roli historyka, prokuratora czy sędziego, ale stawia pytania o wiele głębsze i trudniejsze zarazem: o sposoby kreowania świata wyobrażonego, o socjotechnikę strategii prasowej, o struktury mentalne "stojące" za poszczególnymi strategiami walki prasowej z kolejnymi przeciwnikami ustrojowymi czy ideologicznymi, prof. Jan Pomorski Przeczytałem tę rozprawę z najwyższą ciekawością i z satysfakcją witam jej powstanie. Jest to teoretycznie podbudowana analiza porównawcza politycznych kampanii prasowych okresu 1956-1980, prezentująca uogólnione wnioski na temat charakteru i treści przekazu propagandowego w PRL. Ramy chronologiczne pracy są przekonująco uzasadnione. To "okres klasyczny" PRL jako kraju realnego socjalizmu, między burzliwymi latami budowy nowego porządku w okresie stalinowskim a dekadą widocznej erozji systemu w latach osiemdziesiątych. doc. Dariusz Stola

Książka "Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL 1956-1980. Seria: W PRL" - Mariusz Mazur - oprawa miękka - Wydawnictwo TRIO.

Spis treści:

Wykaz skrótów
Wstęp

CZĘŚĆ PIERWSZA. PODSTAWY TEORETYCZNE
Rozdział l. Propaganda
Rozdział 2. Prasa
Rozdział 3. Kampania propagandowa

CZĘŚĆ DRUGA. KAMPANIE PRASOWE
Rozdział l. Czerwiec 1976 roku
Sprawcy
„Chuligański wybryk"
Intencje
Postawa społeczeństwa
Rozdział 2. Komitet Obrony Robotników i Komitet Samoobrony
Społecznej KOR (1976-1977)
Uczestnicy
Wydarzenia
Cele
Wymiar międzynarodowy
Sprzeciw społeczny
Późniejsze klisze 11980-1981)

CZĘŚĆ TRZECIA. ANALIZA PORÓWNAWCZA KAMPANII Z LAT 1956-1980
Rozdział l. „Kozioł ofiarny" - kategoria wroga
Rozdział 2. Wróg globalny
Rozdział 3. „Spisek" albo „chuligański wybryk"
Rozdział 4. Charakterystyka dążeń wroga
Rozdział 5. Wykładnia polskiej racji stanu
Rozdział 6. Język

Zakończenie
Bibliografia