pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Projakościowe zarządzanie w organizacjach ochrony zdrowia. Diagnoza i kierunki doskonalenia

Dane szczegółowe:
Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Format: pdf
Ilość stron: 188 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378753896
Data: 2025-02-04
17.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Celem niniejszej pracy jest próba diagnozy stanu zarządzania jakością usług zdrowotnych na przykładzie wybranych organizacji lecznictwa zamkniętego, a także wskazanie sposobów i możliwości poprawy oraz doskonalenia procesów zarządzania jakością usług zdrowotnych w organizacjach tego typu. Podstawą takich działań powinien być pomiar świadczonych usług w ujęciu procesowym. Praca ma charakter teoretyczno-badawczy. Strukturę pracy tworzą cztery rozdziały. W rozdziale pierwszym zaprezentowano zamierzenia zmian organizacyjnych w systemie ochrony zdrowia. Rozważania rozpoczęto od zdefiniowania i przybliżenia kategorii systemu ochrony zdrowia, jego elementów, interesariuszy. Scharakteryzowano strukturę organizacyjną i ekonomiczną systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz przedstawiono założenia opieki koordynowanej i usieciowienia szpitali jako sposobów na poprawę jakości świadczeń zdrowotnych. Sformułowano priorytety systemu ochrony zdrowia w zakresie pomiaru jakości usług zdrowotnych. W rozdziale drugim uwaga została skoncentrowana na problematyce pomiaru jakości świadczeń zdrowotnych w podmiotach leczniczych, w tym na minimalizacji zdarzeń niepożądanych. Rozdział trzeci zawiera charakterystykę modelu doskonałości EFQM (European Foundation for Quality Management), jego obszarów, kryteriów i podkryteriów, który stał się kanwą oceny poziomu dojrzałości projakościowego systemu zarządzania w wybranych podmiotach leczniczych. W rozdziale czwartym zaprezentowano zjawisko certyfikacji podmiotów leczniczych na zgodność z normą ISO 9001.

E-book „Projakościowe zarządzanie w organizacjach ochrony zdrowia. Diagnoza i kierunki doskonalenia” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Cena 17.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp 9
Rozdział 1
Zamierzenia zmian organizacyjnych w systemie ochrony zdrowia. Kontekst badań
1.1. System ochrony zdrowia – specyfika, interesariusze i obszary aktywności 13
1.2. Projektowanie strategicznych kierunków zmian logiki systemu ochrony zdrowia w kraju 26
1.2.1. Struktura organizacyjna i ekonomiczna systemu ochrony zdrowia oraz planowane zmiany 26
1.2.2. Opieka koordynowana sposobem poprawy jakości świadczeń zdrowotnych 38
1.2.3. Usieciowienie szpitali 41
1.3. Priorytety systemu ochrony zdrowia w zakresie poziomu jakości świadczeń zdrowotnych – rozwiązania strukturalne 44
1.3.1. Normalizacja, akredytacja i certyfikacja na rzecz jakości świadczeń zdrowotnych w placówkach ochrony zdrowia 44
1.3.2. O systemie autoryzacji oraz o Agencji ds. Jakości Opieki Zdrowotnej i Bezpieczeństwa Pacjenta 47
Rozdział 2
Pomiar jakości świadczeń zdrowotnych podstawą doskonalenia projakościowego zarządzania w podmiotach leczniczych
2.1. Problematyka mierzenia jakości świadczeń w placówkach ochrony zdrowia 53
2.2. Minimalizacja zdarzeń niepożądanych w procesie pomiaru jakości świadczeń zdrowotnych w podmiotach leczniczych 60
2.3. Pomiar wyników organizacyjnych w podmiotach leczniczych w świetle badań własnych 70
2.3.1. Charakterystyka prowadzonych badań 70
2.3.2. Identyfikacja miar wyników organizacyjnych w podmiotach leczniczych. Studia przypadków 72
2.3.3. Ocena systemu pomiaru wyników w placówkach ochrony zdrowia. Wyniki badań ankietowych 91
2.2.4. Wielowymiarowa ocena dokonań podmiotu leczniczego. Propozycja zestawu miar 96
Rozdział 3
Ocena poziomu dojrzałości systemu zarządzania w podmiotach leczniczych według metodyki EFQM
3.1. Charakterystyka Modelu Doskonałości EFQM 99
3.1.1. Doskonałość organizacyjna – tło teoretyczne 102
3.1.2. Proces oceny systemu zarządzania organizacją 103
3.2. Metodyka badań – omówienie 105
3.2.1. Kryteria doskonałości organizacyjnej według Modelu Doskonałości EFQM 105
3.2.2. Procedura badań 107
3.3. Poziom dojrzałości systemu zarządzania w badanych organizacjach ochrony zdrowia – wyniki badań 108
3.3.1. Stopień dojrzałości systemu zarządzania w badanych organizacjach ochrony zdrowia – publicznych i niepublicznych 111
Rozdział 4
Regulacje normalizacyjne w zakresie projakościowego doskonalenia zarządzania w podmiotach leczniczych
4.1. Charakterystyka wymagań normy PN-EN ISO 9001:2009 oraz normy PN-EN ISO 9001:2015 jako podstawa certyfikacji systemu zarządzania jakością 114
4.2. Analiza porównawcza wymagań dla podmiotów leczniczych według wymagań normy PN-EN ISO 9001 i standardów akredytacyjnych CMJ 124
4.2.1. Charakterystyka wymagań normy PN-EN ISO 9001:2009. Rozdział 4 – Systemy zarządzania jakością 124
4.2.2. Charakterystyka wymagań normy PN-EN ISO 9001:2009. Rozdział 5 – Odpowiedzialność kierownictwa 128
4.2.3. Charakterystyka wymagań normy PN-EN ISO 9001:2009. Rozdział 6 – Zarządzanie zasobami 132
4.2.4. Charakterystyka wymagań normy PN-EN ISO 9001:2009. Rozdział 7 – Realizacja wyrobu 135
4.2.5. Charakterystyka wymagań normy PN-EN ISO 9001:2009. Rozdział 8 – Pomiary, analiza, doskonalenie 146
4.3. Standardy akredytacyjne CMJ a norma PN-EN ISO 9001 – analiza porównawcza 152
Podsumowanie 163
Bibliografia 167
Spis rysunków 175
Spis tabel 177
Załącznik
1. Kwestionariusz ankiety – miary 179
2. Kwestionariusz ankiety – EFQM 182
3. Okołooperacyjna Karta Kontrolna WHO 188