Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Rok wyd.: | 2003 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 216 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323501886 |
ISBN: | 83-235-0188-2 |
Data: | 2001-02-02 |
Opis książki:
Książka jest poświęcona teoretycznym i praktycznym aspektom procesu nauczania i uczenia się języków obcych w szkole. Wyeksponowano w niej kwestię podmiotowości ucznia w procesie glottodydaktycznym, dzięki czemu stał się on współkreatorem tego procesu.
Rozwiązanie postulatów czy uwag, zgłaszanych przez uczących się (np. w ankietach), nie oznacza ich "automatycznego" akceptowania, lecz jedynie zróżnicowane wartościowanie i możliwość włączenia w proces nauczania i uczenia się języków obcych. Dostrzeganie i uwzględnianie wieloczynnikowych uwarunkowań nauczania sprzyja optymalnemu kierowaniu uczeniem się języków obcych przez uczniów na kolejnych etapach kształcenia oraz przygotowaniu do użytkowania języka i samodzielnego uczenia się.
Książka, adresowana do nauczycieli wszystkich szczebli nauczania, nie tylko ułatwi zrozumienie konkretnych modeli procesu glottodydaktycznego, lecz także codzienną, praktyczną działalność.
Książka "Proces glottodydaktyczny w szkole" - Władysław Figarski - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Książka posiada 216 stron i została wydana w 2003 r.
Spis treści:
Zagadnienia teoretyczne: Christoph Schatte, Podejście kognitywne w semantyczno-syntaktycznym opisie czasowników;
Kazimierz Michalewski, Morfonologia w słownikach;
Janusz Banczerowski, Gramatyka komunikacyjna jako model kompetencji komunikacyjnej człowieka. Zarys problematyki;
Stanisław P. Kaczmarski, Gramatyka a funkcjonalno-komunikacyjne nauczanie języka obcego;
Leszek L. Szkutnik, Nauka gramatyki jako przyswajanie nowego sposobu oglądu rzeczywistości;
Władysław Kaniuka, Specyfika języka biznesu w aspekcie gramatyki konfrontatywnej.
Badania empiryczne
Tomasz Konik, Rola gramatyki w kształceniu nauczycieli języka angielskiego;
Elżbieta Artowicz, Relacje między węgierską gramatyką opisową i praktyczną gramatyką języka węgierskiego (czasownik);
Ewa Tomczyk-Popińska, Zagadnienia specyfiki mówionego języka niemieckiego w glottodydaktyce.
Glottodydaktyka w szkole wyższej
Janusz Sikorski, "Theoria cum praxi". Fonetyka praktyczna języka niemieckiego w Polsce;
Bożena Banach, Interkulturowe tendencje we współczesnej glottodydaktyce;
Sambor Grucza, Struktura i funkcja słowników glottodydaktycznych. Słowniki do nauki języka obcego;
Katarzyna Malesa, O pomiarze progresji materiału gramatycznego w podręcznikach do nauki języka niemieckiego.
Recenzje i przeglądy
Ryszard Lipczuk, Paweł Mecner, Werner Westphal, Lexikon der modernen Linguistik. Ausgewaehlte Begriffe zur Kommunikation und Kognitionswissenschaft. Leksykon lingwistyki współczesnej. Wybrane pojęcia z zakresu komunikacji i nauk kognitywnych, Wydawnictwo Promocyjne "Albatros", Szczecin 1999 (Ewa Zwierzchoń);
Nowe tendencje w glottodydaktyce, pod red. Janusza Arabskiego, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, Katowice 1998 (Ewa Alicja Moszczyńska);
Paweł Szerszeń, Nauka języka niemieckiego w programie "Lingua Land" (1996-1997);
Klaus Lodewick, DSH-Training. Texte aus Wissenschaft und Gesellschaft (nicht nur) zur Vorbereitung auf die DSH, Fabouda Verlag, Goettingen 1997 (Ewa Alicja Moszczyńska);
Weronika Wilczyńska, Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa— Poznań 1999;
Janusz Henzel, Edward Szędzielorz, Wymowa i intonacja rosyjska dla uczniów szkół średnich, wydanie drugie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa