Problemy społeczno-emocjonalne dzieci z dyslalią. Wyzwania edukacyjne
Weronika Pudełko
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Ignatianum |
Rok wyd.: | 2023 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 320 s. |
EAN: | 9788376145662 |
ISBN: | 978-83-7614-566-2 |
Data: | 2023-06-12 |
Opis książki:
Weronika Jadwiga Pudełko podjęła temat ważny i to zarówno z naukowego, jak i pragmatycznego punktu widzenia. [...] Szczególnie doceniam wypracowanie modelu poprawy funkcjonowania dzieci z dyslalią, który Autorka proponuje w oparciu o rezultaty i refleksje z badań własnych.
Recenzowana książka zarówno w części teoretycznej, metodologicznej, jak i prezentującej analizę materiału pozyskanego w badaniach własnych może stanowić rzetelne źródło wiedzy o problemach społeczno-emocjonalnych doświadczanych przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym z dyslalią.
Należy podkreślić jej przydatność dla nauczycieli-wychowawców edukacji wczesnoszkolnej, logopedów i rodziców, dla których wyjście naprzeciw potrzebom tej grupy uczniów stanowi rzeczywiste wyzwanie.
Dr hab. Tamara Cierpiałowska, prof. UP
Publikacja Weroniki Jadwigi Pudełko na temat problemów społeczno-emocjonalnych dzieci z dyslalią dotyczy, zgodnie z tytułem, emocjonalności dzieci z wadami mowy, a zajmuje się tym problemem z punktu widzenia pedagogicznego.
Autorka przeprowadziła badania w dwóch grupach dzieci: dzieci z dyslalią i bez tego zaburzenia. Uzyskane przez Autorkę wyniki zostały bardzo staranie przedstawione w licznych tabelach i porównane za pomocą testów statystycznych. Jak się okazało, emocjonalność badanych grup rożni się bardzo znacznie, a w wielu problemach w sposób statystycznie istotny. Wynik ten Autorka zinterpretowała jako zależność cyrkularną, w której zależność badanych problemów wzajemnie się wzmacnia, czyli że problemy emocjonalne powodują zaburzenie mowy, a zaburzenia mowy wpływają na emocje, takie jak poczucie mniejszej wartości, poczucie osamotnienia, bezradność, podwyższenie poziomu niepokoju oraz trudności z kontaktem w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym.
Cyrkularność podejścia do związku miedzy dyslalią i trudnościami emocjonalnymi stanowi podstawę dla wniosków pedagogicznych. Publikacja jest uzupełniona modelem poprawy funkcjonowania dzieci z dyslalią, ma więc duże znaczenie dla praktyki pedagogicznej. Warto żeby zapoznały się z nią wszystkie osoby mające kontakt z dziećmi z dyslalią.
Książka będzie bardzo pożyteczna dla logopedów, psychologów-praktyków, nauczycieli, a także dla studentów pedagogiki.
Prof. dr hab. Maria Braun-Gałkowska
Książka "Problemy społeczno-emocjonalne dzieci z dyslalią. Wyzwania edukacyjne" - Weronika Pudełko - oprawa miękka - Wydawnictwo Ignatianum. Książka posiada 320 stron i została wydana w 2023 r.