pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2008
Oprawa: twarda
Ilość stron: 272 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788375871111
ISBN: 978-83-7587-111-1
Data: 2009-02-09
Cena wydawcy: 49.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Mapa nieobecnych dyskursów we współczesnych polskich debatach o edukacji jest w coraz większym stopniu zapełniana. Nowe obszary badań empirycznych z użyciem jakościowych i ilościowych metod mieszczących się czy to w pozytywizmie, czy to w społecznym konstruktywizmie; wyrafinowane metateoretyczne analizy polskich i zachodnich dyskursów i ideologii; orientacja na to, co mikro lub na to, co makro, na to, co możliwe do zobiektywizowania, i na to, co stricte subiektywne; coraz mniej kwestionowane i coraz bardziej oczywiste związki nauk o edukacji z politologią, socjologią, filozofią, psychologią, zarządzaniem – wszystko to sprawia, że coraz trudniej jest odnaleźć obszar niezapisany, zakątek, do którego oko i umysł naukowca jeszcze nie dotarły.
Wszystkie powyższe uwagi odnoszą się także do analiz selekcyjnej i stratyfikacyjnej funkcji edukacji. W dziedzinie tej opublikowano znakomite książki dotyczące różnych kontekstów relacji między tożsamością, edukacją i strukturą społeczną, w których postrzega się dostęp do wykształcenia zarówno w kontekście wykluczenia i marginalizacji, jak i ruchliwości i awansu społecznego. Analizuje się różnorodne socjologiczne konteksty edukacji zarówno w Polsce, jak i na świecie .
W takiej sytuacji książka, którą oddajemy do rąk Czytelnika, może stanowić tylko przyczynek do toczących się debat i sporów, pewne (i mamy nadzieję, że interesujące) dopełnienie lub uzupełnienie poznawanych obszarów.
W książce zostały podjęte trzy zasadnicze grupy problemów. Pierwsza z nich dotyczy teoretycznych kontekstów relacji między edukacją a stratyfikacją społeczną.
Druga, związana z pedagogiką porównawczą, odnosi się do praktyki edukacyjnej wybranych krajów w tym zakresie. Wreszcie trzecia grupa problemów obejmuje zagadnienia dotyczące roli edukacji w procesie emancypacji kobiet.
Książka ta powstała dzięki finansowaniu naszych wyjazdów studyjnych do uniwersytetów w Lund, Amsterdamie i Londynie, w ramach grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego: Problemy nierówności społecznych w teorii i praktyce edukacyjnej (nr 2H01 F0 6629), realizowanego w latach 2005–2008. Stanowi ona rezultat naszych wspólnych pasji i poszukiwań badawczych, których genezy należy szukać w inspiracjach Zbyszka Melosika. To właśnie jemu zawdzięczamy początek naszej naukowej współpracy i wieloletniej przyjaźni.

Książka "Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej" - Agnieszka Gromkowska-Melosik, Tomasz Gmerek - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 272 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Wstęp

Agnieszka Gromkowska-Melosik
Stratyfikacja, ruchliwość społeczna i edukacja

Tomasz Gmerek
Młodzież i dyplom akademicki.
Społeczne konstrukcje sukcesu życiowego

Tomasz Gmerek
Kapitalizm – edukacja – nierówność społeczna
(teoria reprodukcji ekonomicznej Samuela Bowlesa i Herberta Gintisa)

Agnieszka Gromkowska-Melosik
Patologie walki o równość edukacyjną – „kredencjalne młyny”

Agnieszka Gromkowska-Melosik
Indywidualizm, liberalna edukacja i paradoksy emancypacji kobiet

Agnieszka Gromkowska-Melosik
Macierzyństwo, dyplom akademicki i sukces zawodowy kobiet

Agnieszka Gromkowska-Melosik
Socjalizacja, równość społeczna i przemieszczona emancypacja kobiet. Kontrowersje wokół Power Girl

Agnieszka Gromkowska-Melosik
Edukacja, kultura i rekonstrukcje kobiecości we współczesnej Japonii (ucieczka do/od równości i wolności)

Tomasz Gmerek
Edukacja dla sukcesu i stratyfikacja społeczna w Korei Południowej

Tomasz Gmerek
Szkolnictwo i nierówności społeczne w Ameryce Łacińskiej
(studium na przykładzie Brazylii i Chile)

Tomasz Gmerek
Edukacja wyższa, rynek pracy i stratyfikacja społeczna w Finlandii

Tomasz Gmerek
Od polityki przemocy do afirmacji mniejszości? Studium przypadku na przykładzie ludu Saami w Norwegii

Tomasz Gmerek
Edukacja i procesy reprodukcji kulturowej. Studium przypadku na przykładzie mniejszości romskiej w Hiszpanii

Bibliografia