Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 292 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378502166 |
Data: | 2025-03-31 |
Opis e-booka:
Publikacja zawiera opracowania ukazujące najbardziej aktualne dylematy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, które wyrażają się w konieczności wysoce refleksyjnego podejścia do możliwości ich integracji, sposobu jej organizowania, określania zakresu udzielanej w niej specjalnej pomocy pedagogicznej, a także do zakresu kompetencji nauczycieli ją realizujących oraz jakości ich wzajemnych relacji z rodzicami i uczniami – zarówno pełnosprawnymi, jak i niepełnosprawnymi.
Niestety, aktualnie ową edukację sprowadza się najczęściej do jednej formy – klasy integracyjnej bądź inkluzywnej (nauczanie włączające) – co przy dużej różnorodności potrzeb uczniów z niepełnosprawnością stwarza wiele problemów wszystkim zaangażowanym w nią podmiotom. Jednak w sposób szczególny doświadczają ich dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną, które z powodu braku szans w rywalizacji z pełnosprawnymi rówieśnikami uzyskują znacznie gorsze wyniki w nauce i egzystują na marginesie społeczności klasy czy grupy.
Wskazuje to na potrzebę elastycznego podejścia do integracji w edukacji uwzględniającego bogatą ofertę zróżnicowanych w jej stopniu form, których zmiana byłaby możliwa i zawsze adekwatna do potrzeb i możliwości dziecka niepełnosprawnego. Książka, wskazując trudne problemy i zagrożenia związane z aktualną realizacją edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, zainspiruje wszystkie uczestniczące w niej podmioty do jej refleksyjnego monitorowania i kreowania wspierających ją działań.
E-book „Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 29.80 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Andrzej Twardowski; Dylematy integracyjnego kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością 13
Aleksandra Maciarz; Dylematy edukacji specjalnej w klasach integracyjnych 33
Teresa Żółkowska; Wybrane koncepcje edukacji integracyjnej 43
Iwona Chrzanowska; Czy szkoła ogólnodostępna jest dostępna? Perspektywy powodzenia działań normalizacyjnych w edukacji uczniów upośledzonych umysłowo 55
Monika Gołubiew, Amadeusz Krause; Szkolnictwo specjalne – krajobraz po reformie 77
Elżbieta M. Minczakiewicz; W poszukiwaniu podstaw integracji 91
Marzenna Zaorska; Wyznaczniki skuteczności edukacji integracyjnej dzieci z zaburzeniami złożonymi 103
Grit Wachtel; Zur aktuellen Diskussion um die Beschulung von Kindern und Jugendlichen mit kognitiven Beeinträchtigungen in der BRD 117
Danuta Kopeć; Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji 133
Aleksandra Zawiślak; Nauczycielskie opinie o procesie integracji edukacyjnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną 145
Małgorzata Karwowska; Problemy edukacji integracyjnej w opinii kadry pedagogicznej 157
Grażyna Kwaśniewska; Integracja – odkrywanie pojęcia 171
Zenon Gajdzica; Szkic do badań nad efektywnością kształcenia integracyjnego 181
Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk; Perspektywy i zagrożenia społecznej integracji osób z niepełnosprawnością 195
Bernadeta Szczupał; Program PACE jako przykład skuteczności edukacji integracyjnej młodzieży z obniżoną sprawnością intelektualną 211
Ewelina Jutrzyna; Prointegracyjna terapia dzieci niepełnosprawnych intelektualnie z rodzin alkoholowych prowadzona poprzez działania twórcze 219
Katarzyna Parys; Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych 233
Anna Zamkowska; Osoba niepełnosprawna w systemie edukacji na przykładzie Republiki Irlandii 279