Tytuł książki:
Problem metafizyki w filozofii I. Kanta oraz M. Heideggera
Autor książki:
ks. Roman Rożdżeński
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Papieska Akademia Teologiczna |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 275 s. |
Wymiar: | 148x210 mm |
EAN: | 9788374380720 |
ISBN: | 83-7438-072-1 |
Data: | 2006-12-15 |
Cena wydawcy: 20.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Głównym zamiarem niniejszej rozprawy jest próba zrekonstruowania Kantowskiego oraz Heideggerowskiego sposobu ujęcia problematyczności metafizyki w oparciu – przede wszystkim – o ich własne wypowiedzi, i o to, co one rzeczywiście – choćby implicite – zawierają. (z Wprowadzenia)
Książka "Problem metafizyki w filozofii I. Kanta oraz M. Heideggera" - ks. Roman Rożdżeński - oprawa miękka - Wydawnictwo Papieska Akademia Teologiczna.
Spis treści:
Przedmowa
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ I
Problematyczność metafizyki w ujęciu Immanuela Kanta
1. Wprowadzenie. Problem metafizyki jako zasadniczy temat Kantowskiej Krytyki czystego rozumu
2. Problematyczność metafizyki jako nauki
3. Co Kant rozumiał przez tradycyjną metafizykę?
4. Ewolucja stanowiska Kanta w stosunku do metafizyki
5. Dlaczego dotychczas metafizyka nie stała się nauką?
6. Jak czysta matematyka dokonuje swoich syntetycznych poznań a prioril
7. Jak czyste przyrodoznawstwo dokonuje właściwych dla siebie syntetycznych poznań a apriori?
8. Podsumowanie. Sposób konstytuowania się poznań syntetycznych a priori
9. Kantowska ocena poznań, które były udziałem dotychczasowej metafizyki
10. Źródło dotychczasowych niepowodzeń metafizyki
11. Czy zatem metafizyka nigdy nie będzie mogła stać się nauką?
12. Podstawowe zasady, zgodnie z którymi będzie można opracować naukowąmetafizykę
13. Określenie granic czystego rozumu a otwarcie drogi dla nowej metafizyki
14. Dwojaka możliwa postać nowej (tj. naukowej) metafizyki. 15. Kantowskie wyzwolenie metafizyki z problematyczności
16. Podstawowe założenia Kantowskiego ujęcia problematyczności metafizyki
ROZDZIAŁ II
Problematyczność metafizyki we wczesnej filozofii Martina Heideggera
1. Wprowadzenie. Problematyczność metafizyki w perspektywie ontologicznej
2. „Skończoność" jako podstawa ontologicznego ugruntowania metafizyki
3. Na czym polega nasze rozumienie bycia? .
4. Rozumienie przez człowieka (Dasein) własnego bytowania jako bycia-w-świecie
5. Rozjaśnienie wewnętrznej możliwości rozumienia bycia przez byt ludzki (Daseiri)
6. Rozumienie bycia jest ontologiczną podstawą ugmntowania metafizyki
7. Pytanie o postać rozumienia bycia, która stanowi podstawę ugruntowania metafizyki
8. Nicość jako pierwotna postać samego bycia
9. Potwierdzenie faktu, że trwoga stawia nas w obliczu nicości
10. Pierwotna jawność bycia jako nicości jest źródłem pojęcia bytu jako takiego
11. Rzut oka na tradycyjne koncepcje dotyczące źródła pojęcia bytu jako takiego
12. Zapomnienie pierwotnego doświadczenia bycia jako nicości, które jest początkiem metafizyki
13. Logika jest tym, co umacnia codzienne zapomnienie źródłowej nicości
14. Podsumowanie. Heideggerowskie rozjaśnienie powodów problematyczności metafizyki
15. Modyfikacja sposobu ujęcia problematyczności metafizyki w późniejszej filozofii Heideggera
16. Podstawowe założenia Heideggerowskiego ujęcia problematyczności metafizyki
ROZDZIAŁ III
Próba krytycznej oceny obydwu ujęć problematyczności metafizyki
1. Istotne aspekty Kantowskiego ujęcia problematyczności metafizyki
2. Istotne aspekty Heideggerowskiego ujęcia problematyczności metafizyki w przeciwstawieniu do koncepcji Kanta
3. Zarys krytycznej oceny Kantowskiego ujęcia problematyczności metafizyki
4. Wieloznaczność bycia w tekstach Heideggera
5. Czy jedynie nastrój trwogi ujawnia człowiekowi nicość?
6. Możliwość innej interpretacji problematyczności metafizyki w stosunku do ujęcia Heidegera
7. Czy nastroje udostępniają człowiekowi bycie w sposób najbardziej pierwotny?
8. Pierwotna jawność bycia bytów, które człowiek napotyka w swoim codziennym otoczeniu
9. Zasadniczy sposób bycia bytów, które człowiek napotyka w codziennym otoczeniu
10. Pierwotne odkrywanie przez człowieka jego własnego, wielorako złożonego sposobu bycia
11. Próba wstępnej odpowiedzi na pytanie o źródło podstawowegopojęcia metafizyki
12. „Skończoność" jako najbardziej podstawowy charakter człowieczego bytowania
13. Jak jest w ogóle możliwe dla człowieka odkrycie tego, że bytuje on jako „rzucony" w bycie?
14. Perspektywy, jakie zostają otwarte dla myślenia człowieka wskutek mroczności ostatecznego horyzontu jego własnego bytowania
15. Próba rozjaśnienia źródła metafizyki oraz powodu jej problematyczności
16. Próba usytuowania całości rozważań rozprawy na tle zasadniczych odmian problematyczności metafizyki
17. Zakończenie. Pytanie o zasadność Heideggerowego roszczenia
Das Problem der Metaphysik in der Philosophie von I. Kant und M. Heidegger (Zusammenfassung)
Bibliografia
Skorowidz osób
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ I
Problematyczność metafizyki w ujęciu Immanuela Kanta
1. Wprowadzenie. Problem metafizyki jako zasadniczy temat Kantowskiej Krytyki czystego rozumu
2. Problematyczność metafizyki jako nauki
3. Co Kant rozumiał przez tradycyjną metafizykę?
4. Ewolucja stanowiska Kanta w stosunku do metafizyki
5. Dlaczego dotychczas metafizyka nie stała się nauką?
6. Jak czysta matematyka dokonuje swoich syntetycznych poznań a prioril
7. Jak czyste przyrodoznawstwo dokonuje właściwych dla siebie syntetycznych poznań a apriori?
8. Podsumowanie. Sposób konstytuowania się poznań syntetycznych a priori
9. Kantowska ocena poznań, które były udziałem dotychczasowej metafizyki
10. Źródło dotychczasowych niepowodzeń metafizyki
11. Czy zatem metafizyka nigdy nie będzie mogła stać się nauką?
12. Podstawowe zasady, zgodnie z którymi będzie można opracować naukowąmetafizykę
13. Określenie granic czystego rozumu a otwarcie drogi dla nowej metafizyki
14. Dwojaka możliwa postać nowej (tj. naukowej) metafizyki. 15. Kantowskie wyzwolenie metafizyki z problematyczności
16. Podstawowe założenia Kantowskiego ujęcia problematyczności metafizyki
ROZDZIAŁ II
Problematyczność metafizyki we wczesnej filozofii Martina Heideggera
1. Wprowadzenie. Problematyczność metafizyki w perspektywie ontologicznej
2. „Skończoność" jako podstawa ontologicznego ugruntowania metafizyki
3. Na czym polega nasze rozumienie bycia? .
4. Rozumienie przez człowieka (Dasein) własnego bytowania jako bycia-w-świecie
5. Rozjaśnienie wewnętrznej możliwości rozumienia bycia przez byt ludzki (Daseiri)
6. Rozumienie bycia jest ontologiczną podstawą ugmntowania metafizyki
7. Pytanie o postać rozumienia bycia, która stanowi podstawę ugruntowania metafizyki
8. Nicość jako pierwotna postać samego bycia
9. Potwierdzenie faktu, że trwoga stawia nas w obliczu nicości
10. Pierwotna jawność bycia jako nicości jest źródłem pojęcia bytu jako takiego
11. Rzut oka na tradycyjne koncepcje dotyczące źródła pojęcia bytu jako takiego
12. Zapomnienie pierwotnego doświadczenia bycia jako nicości, które jest początkiem metafizyki
13. Logika jest tym, co umacnia codzienne zapomnienie źródłowej nicości
14. Podsumowanie. Heideggerowskie rozjaśnienie powodów problematyczności metafizyki
15. Modyfikacja sposobu ujęcia problematyczności metafizyki w późniejszej filozofii Heideggera
16. Podstawowe założenia Heideggerowskiego ujęcia problematyczności metafizyki
ROZDZIAŁ III
Próba krytycznej oceny obydwu ujęć problematyczności metafizyki
1. Istotne aspekty Kantowskiego ujęcia problematyczności metafizyki
2. Istotne aspekty Heideggerowskiego ujęcia problematyczności metafizyki w przeciwstawieniu do koncepcji Kanta
3. Zarys krytycznej oceny Kantowskiego ujęcia problematyczności metafizyki
4. Wieloznaczność bycia w tekstach Heideggera
5. Czy jedynie nastrój trwogi ujawnia człowiekowi nicość?
6. Możliwość innej interpretacji problematyczności metafizyki w stosunku do ujęcia Heidegera
7. Czy nastroje udostępniają człowiekowi bycie w sposób najbardziej pierwotny?
8. Pierwotna jawność bycia bytów, które człowiek napotyka w swoim codziennym otoczeniu
9. Zasadniczy sposób bycia bytów, które człowiek napotyka w codziennym otoczeniu
10. Pierwotne odkrywanie przez człowieka jego własnego, wielorako złożonego sposobu bycia
11. Próba wstępnej odpowiedzi na pytanie o źródło podstawowegopojęcia metafizyki
12. „Skończoność" jako najbardziej podstawowy charakter człowieczego bytowania
13. Jak jest w ogóle możliwe dla człowieka odkrycie tego, że bytuje on jako „rzucony" w bycie?
14. Perspektywy, jakie zostają otwarte dla myślenia człowieka wskutek mroczności ostatecznego horyzontu jego własnego bytowania
15. Próba rozjaśnienia źródła metafizyki oraz powodu jej problematyczności
16. Próba usytuowania całości rozważań rozprawy na tle zasadniczych odmian problematyczności metafizyki
17. Zakończenie. Pytanie o zasadność Heideggerowego roszczenia
Das Problem der Metaphysik in der Philosophie von I. Kant und M. Heidegger (Zusammenfassung)
Bibliografia
Skorowidz osób