Problem intencjonalności działania wychowawczego. Studium teoretyczne
Alina Wróbel
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 298 s. |
Wymiar: | 175x245 mm |
EAN: | 9788379695034 |
ISBN: | 978-83-7969-503-4 |
Data: | 2015-03-05 |
Opis książki:
Niniejsza rozprawa dotyczy problematyki badawczej, sytuowanej na pograniczu pedagogiki ogólnej i teorii wychowania - jest interdyscyplinarnym studium teoretycznych podstaw działania wychowawczego, osadzonym we współczesnym dyskursie paradygmatycznym, stanowi efekt hermeneutycznej interpretacji wybranych teorii pedagogicznych. Przeprowadzone przez Autorkę badania pozwalają odpowiedzieć na pytanie, jak odwołanie się do kategorii intencjonalności zmienia strukturę teorii pedagogicznej i sens nadany działaniu wychowawczemu jako podstawowemu elementowi praktyki pedagogicznej. Najważniejsze ustalenia teoretyczne zawarte w pracy są związane:
- z intencjonalnością jako kategorią badawczą i jej miejscem na mapach myśli współczesnych nauk humanistyczno-społecznych (filozofii, psychologii i socjologii);
- z analizą działania wychowawczego i jego właściwości w perspektywie wybranych formacji paradygmatycznych (strukturalizm, funkcjonalizm, interpretatywizm, radykalny humanizm);
- ze sformułowaniem dwóch koncepcji działania wychowawczego w kontekście pedagogii współdziałania oraz pedagogii skuteczności;
- ze wskazaniem pedagogicznych implikacji intencjonalnej instrumentalności wychowania.
Treść publikacji dostarcza takich impulsów, które pozwolą łączyć myślenie z działaniem, wzmacniać refleksyjny namysł nad realizowaną praktyką pedagogiczną i rekonstruować przesłanki tego działania. Rozumienie sensu własnego działania wynika przecież z myślenia i jest podstawą nadawania znaczeń.
Książka "Problem intencjonalności działania wychowawczego. Studium teoretyczne" - Alina Wróbel - oprawa twarda - Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Książka posiada 298 stron i została wydana w 2014 r.