Prace Psychologiczne L. Zachowanie agresywne i nieśmiałe młodzieży w sytuacji ekspozycji społecznej
Danuta Borecka-Biernat
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 100 s. |
Wymiar: | 167x237 mm |
EAN: | 9788322918371 |
ISBN: | 83-229-1837-2 |
ISSN: | 0137-110X |
Data: | 2005-01-17 |
Opis książki:
Człowiek żyje, rozwija się i działa wśród ludzi. Wiele zadań w procesie uczenia się i pracy wykonuje w obecności innych, niektóre zaś w sytuacjach, w których uwaga większej grupy osób skupiona jest na działającej jednostce. Określa sieje mianem sytuacji ekspozycji społecznej. Wyniki eksperymentalnych badań psychologicznych świadczą o tym, że obecność innych ludzi wywiera modyfikujący wpływ na zachowanie się człowieka. Obok jednostek, u których sytuacja ekspozycji społecznej wpływa mobilizująco i facylitująco na przebieg wykonywanych przez nie czynności, spotykamy również takie, których zachowanie w podobnych sytuacjach ulega widocznej dezorganizacji. W przypadku osób podatnych na dezorganizację zachowania w sytuacji ekspozycji społecznej, a więc tych, dla których jest to sytuacja trudna, następuje uruchomienie mechanizmów obronnych, umożliwiających ochronę zagrożonego obrazu własnego "ja". Wśród nich wyróżnia się zachowanie agresywne (por. P. Jakobson, 1961; R. Stach, 1989) oraz nieśmiałe (por. M. Tyszkowa, 1978; B. Harwas-Napie-rała, 1995; P. Zimbardo, 1994). Badania własne przedstawione w tej książce są próbą wyjaśnienia, dlaczego w sytuacji ekspozycji społecznej u jednych osób występuje zachowanie przyjmujące formę agresji, u innych zaś nieśmiałości. Przy poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie pomocna jest koncepcja mechanizmu powstawania zmian w zachowaniu się w sytuacji trudnej M. Tyszkowej (1986). Według tej autorki istotną rolę odgrywają schematy poznawcze, wyznaczające procesy percypowania sytuacji zewnętrznej oraz emocjonalne odzwierciedlenie przez podmiot znaczenia tej sytuacji i przebiegu własnych działań. Sytuacje ekspozycji społecznej, w których jednostki oceniane są przez innych, mogą wywoływać u nich dezorganizację zachowania, powodując włączanie się w procesy regulacji swoiście ukształtowanych poznawczych struktur osobowości. Ważną rolę odgrywa tu specyficznie ukształtowana struktura "ja", w szczególności zaś samoocena podmiotu. Zachowanie człowieka w sytuacji trudnej zależy zatem od tego, jak ocenia on siebie i czego się po sobie spodziewa.
Książka "Prace Psychologiczne L. Zachowanie agresywne i nieśmiałe młodzieży w sytuacji ekspozycji społecznej" - Danuta Borecka-Biernat - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.