Poznanie i komunikacja - rozwój typowy i atypowy. Psychologia Rozwojowa. Tom 10 nr 3 / 2005
Marta Białecka-Pikul
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2006 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 204 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788323321248 |
ISBN: | 83-233-2124-8 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Tematyka niniejszego tomu skupia się wokół rozważanego od lat w psychologii problemu rozwoju relacji mowa – myślenie. Część pierwsza zeszytu (Rozwój wybranych kompetencji poznawczych) zawiera artykuły poświęcone głównie rozwojowi tzw, teorii umysłu, czyli wiedzy o stanach mentalnych, pozwalającej dzieciom i dorosłym wyjaśniać i przewidywać zachowania innych ludzi. Zawatarte w zeszycie teksty dotyczą nie tylko rozwoju prawidłowego i przeciętnego, typowego, ale również zmian rozwojowych, które zwykliśmy nazywać zaburzeniami rozwoju, nieprawidłowościami rozwojowymi. W tytule publikacji posłużono się okresleniem "atypowy” – dla oznaczenia rozwoju innego niż przeciętny, zachodzącego według innych, nieznanych nam praw czy reguł. Zaakcentowano w ten sposób istnienie indywidualnych ścieżek rozwoju, a więc podkreślono iż proces ten może u każdej osoby przebiegać inaczej. Pisanie o rozwoju atypowym wydaje się uzasadnione zwłaszcza w przypadku dzieci które muszą sobie radzić z nieprawidłowościami, deficytami, zaburzeniami (jak autyzm, ADHD czy dysleksja). Przyjęcie takiej perspektywy jest spojrzeniem szerszym, otwarytm na różnorodność zjawiska rozwoju i bardziej humanistycznym, bo nienaznaczającym dzieci rozwijających się inaczej niż przeciętnie piętnem "deficytu" czy "zaburzenia rozwoju". Może więc warto zacząć pisać o rozwoju typowym i atypowym?
Książka "Poznanie i komunikacja - rozwój typowy i atypowy. Psychologia Rozwojowa. Tom 10 nr 3 / 2005" - Marta Białecka-Pikul - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 204 stron i została wydana w 2006 r.