Poszukiwanie informacji w dziennikarskich działaniach komunikacyjnych
Marek Chyliński
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego |
Rok wyd.: | 2015 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 410 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788373956667 |
ISBN: | 978-83-7395-666-7 |
Data: | 2016-01-14 |
Opis książki:
Tematem książki są dziennikarskie procesy pracy, w tym przede wszystkim metodologia poszukiwania informacji, wykorzystania źródeł oraz dokumentowania materiałów dziennikarskich. Działania składające się na to, co w tradycji anglosaskiej określa się jako research dziennikarski, przedstawione zostały jako proces poznania, łączący elementy kognitywistki, nauki o informacji, teorii dokumentacji i bibliotekoznawstwa, ze stricte technicznymi umiejętności gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych.
Autor stara się ustalić najważniejsze reguły, metody i wytyczne postępowania związanego z poszukiwaniem informacji, a sam research rozpatrywać nie tylko w kategoriach wiedzy propozycjonalnej, składającej się na metodologiczną odpowiedź wiem jak, ale również pozwalającej na zgłębienie istoty przekazów medialnych oraz procesów komunikacji masowej. W szerszym polu widzenia chodzi więc o uchwycenie metodologicznej rzeczywistości dziennikarstwa w fazie zbierania materiałów i dokumentowania tematów.
Pionierskim osiągnięciem jest obszerna część badawcza, oparta na obserwacjach terenowych oraz badaniach monograficznych, przeprowadzonych w latach 2012-2014 w 18 redakcjach, wśród 300 dziennikarzy prasowych, radiowych, telewizyjnych i pracujących w nowych mediach oraz na podstawie analizy zawartości 2,5 tys. artykułów, audycji i programów. Wykorzystanie wyników tej ukierunkowanej obserwacji dziennikarskich procesów komunikacyjnych pozwoliło na dokonanie jednej z pierwszych w warunkach polskich szczegółowej analizy i wszechstronnego opisu metod researchu oraz dziennikarskich źródeł informacji.
Praca jest adresowana do specjalistów w dziedzinie komunikacji społecznej, jak również badaczy z dziedziny nauk o mediach, skupiających uwagę na różnych aspektach ich działania, rolach, jakie odgrywają w społeczeństwie, oraz wpływie, jaki wywierają. Po książkę powinni sięgnąć także studenci kierunków dziennikarstwo i komunikacja społeczna, gdyż jest ona cennym źródłem wiedzy o współczesności mediów i dziennikarstwa, w tym rzeczywistości nowych mediów. Wreszcie praca, poprzez swój wymiar użyteczny, adresowana jest do profesjonalistów w dziedzinie mediów, przede wszystkim dziennikarzy, pracowników public relations oraz instytucji okołomedialnych.
Książka "Poszukiwanie informacji w dziennikarskich działaniach komunikacyjnych" - Marek Chyliński - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Książka posiada 410 stron i została wydana w 2015 r.