Postrzeganie siebie i własnego zachowania w kontekście zaburzeń adaptacyjnych młodzieży
Barbara Ostafińska-Molik
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 374 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323337683 |
ISBN: | 978-83-233-3768-3 |
Data: | 2014-12-10 |
Opis książki:
„Książka Barbary Ostafińskiej-Molik stanowi próbę egzemplifikacji teoretycznej, empirycznej i aplikacyjnej słabo eksplorowanego na gruncie polskiej pedagogiki mechanizmu autopercepcji (rozumianej wieloaspektowo) jako korelatu funkcjonowania psychospołecznego młodzieży w wieku gimnazjalnym (średniej adolescencji). Jest to mechanizm niezwykle istotny z punktu widzenia przebiegu rozwoju młodego pokolenia, traktowany przez Autorkę jako mechanizm adaptacji vs. dezadaptacji społecznej pomyślnego rozwoju i zaburzeń rozwojowych, przejawiających się w trzech ogólnie i specyficznie ujętych sferach funkcjonowania - aspektach tożsamości ja-ja (cechy osobowe), ja-inni (zachowanie wobec świata społecznego) oraz ja-zadanie (działania w podstawowych dla młodego pokolenia, ale wybiórczo ujętych dziedzinach). Autorka w sposób nowatorski - w ramach pedagogiki młodzieży i pedagogiki resocjalizacyjnej - ujmuje przedmiot badań własnych, konsekwentnie realizując projekt badawczy, który oprócz zakładanych przez nią celów eksploracyjno-diagnostycznych daje podstawę do realizowania niezmiernie ważnych dla pedagogiki celów aplikacyjnych. Publikację uważam za ważny wkład w rozwój wiedzy pedagogicznej, ponieważ w warstwie empirycznej dotyka ona zjawisk istotnych z perspektywy zarówno pedagogiki resocjalizacyjnej, jak i pedagogiki młodzieży. W założeniach teoretycznych Autorka odnosi się do analizy subiektywnego świata młodzieży, podejmując przedmiotowe zagadnienia z perspektywy autopercepcji młodego pokolenia, ale łączy je z perspektywą postrzegania zaburzeń w funkcjonowaniu młodego pokolenia przez reprezentantów dorosłego pokolenia (nauczycieli). Proponowane ujęcie problematyki badawczej jest nowatorskie i zasadne, a zawarte w pracy treści stanowią przyczynek do dalszej i szerszej debaty w obszarze przedmiotowych problemów”.
Z recenzji dr hab. Ewy Wysockiej
Barbara Ostafińska-Molik - pedagog, socjolog i terapeuta pedagogiczny. Pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Jagiellońskiego w Instytucie Pedagogiki. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół postrzegania rzeczywistości społecznej przez dzieci i młodzież, pedagogiki zaburzeń zachowania, terapii pedagogicznej, polityki społecznej, a przede wszystkim metodologii badań społecznych - analizy i interpretacji danych pozwalających na odkrywanie wiedzy o człowieku i świecie.
Książka "Postrzeganie siebie i własnego zachowania w kontekście zaburzeń adaptacyjnych młodzieży" - Barbara Ostafińska-Molik - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 374 stron i została wydana w 2014 r.
Spis treści:
Wstęp
PROBLEMATYKA BADAŃ W ŚWIETLE LITERATURY PRZEDMIOTU
Rozdział 1. PRZESTRZEŃ ŻYCIOWA CZŁOWIEKA. PODSTAWOWY ZAKRES ROZWAŻAŃ
1.1. Człowiek i jego środowisko w modelu kontekstualnym i socjoekologicznym
1.2. Środowiska wychowawcze jednostki: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła
1.3. Modele zdrowej osobowości - wzory oczekiwań wychowawczych
1.4. Proces socjalizacji i rozwoju zaburzeń funkcjonowania społecznego
Rozdział 2. MŁODOŚĆ I JEJ SPECYFIKA W KONTEKŚCIE BIEGU ŻYCIA
2.1. Istota ludzkiej egzystencji - etapy rozwoju człowieka
2.2. Kształtowanie się tożsamości i normatywność kryzysu dorastania
2.3. Adolescencja jako etap między dzieciństwem a dorosłością
2.4. Zadania rozwojowe okresu dorastania - bunt jako mechanizm stawania się dorosłym
Rozdział 3. PERCEPCJA SIEBIE - PRZESTRZEŃ MYŚLENIA O SOBIE I SWOIM ZACHOWANIU
3.1. Analiza znaczeń - percepcja i pojęcia z nią związane
3.2. Mechanizmy warunkujące percepcję siebie i świata w świetle wybranych teorii
3.3. „Ja” i wizerunek własnej osoby a samoocena
3.4. „Ja” w zwierciadle społecznym
3.5. Znaczenie obrazu samego siebie dla kształtowania zachowań jednostki
Rozdział 4. ZACHOWANIE I JEGO UWARUNKOWANIA
4.1. Zachowania a działanie - analiza zależności
4.2. Zaburzenia zachowania. Zakres analizowanego pojęcia
4.3. Kryteria diagnostyczne, typologia i metody diagnozy zaburzeń zachowania i osobowości
4.4. Uwarunkowania zaburzeń zachowania - aspekt biologiczny, psychologiczny, socjologiczny
4.5. Zaburzenia w zachowaniu a bunt i kontestacja - różnice i podobieństwa
4.6. Wybrane modele pomocy osobom z zaburzeniami zachowania
METODOLOGIA
Rozdział 5. METODOLOGIA PROWADZONYCH BADAŃ EMPIRYCZNYCH - KONCEPTUALIZACJA I OPERACJONALIZACJA
5.1. Cel i przedmiot badań
5.2. Problemy i pytania badawcze
5.3. Zmienne i wskaźniki
5.4. Metodyka zastosowana w badaniach. Dobór narzędzi pomiaru
5.5. Opis badanej grupy oraz organizacja i przebieg badań
5.6. Metody analizy statystycznej
ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH
Rozdział 6. WYZNACZNIKI ORAZ CZYNNIKI INDYWIDUALNEGO I SPOŁECZNEGO FUNKCJONOWANIA BADANEJ MŁODZIEŻY
6.1. Poziom i typ zaburzeń w zachowaniu badanej młodzieży
6.1.1. Charakter i poziom zaburzonego zachowania adolescentów
6.1.2. Szanse i zagrożenia rozwoju porównywanych grup młodzieży
6.1.3. Zakres i charakter oddziaływań prewencyjnych i pomocowych. Próba oceny skuteczności
6.2. Stan psychofizyczny i społeczne funkcjonowanie młodzieży
6.2.1. Stan zdrowia oraz rozwój psychofizyczny badanych adolescentów
6.2.2. Miejsce badanych w podstawowych ekosystemach: rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza
6.3. Osobowościowe wyznaczniki zaburzeń w zachowaniu
6.3.1. Wartościowanie i jego kryzys - różnice i podobieństwa w badanych grupach
6.3.2. Strategie działań młodzieży w sytuacjach problemowych w aspekcie porównawczym
6.3.3. Motywacja do nauki i poziom lęku szkolnego w badanych grupach
Rozdział 7. OBRAZ SAMEGO SIEBIE I WŁASNEGO POSTĘPOWANIA W ŚWIADOMOŚCI BADANEJ MŁODZIEŻY
7.1. Obraz własnej osoby i sposób percepcji siebie przez młodzież
7.2. Obraz własnego zachowania w percepcji adolescentów
7.3. Wieloaspektowość uwarunkowań percepcji siebie i swojego zachowania. Podstawowe ustalenia i stwierdzone zależności
Rozdział 8. DYSKUSJA, SYNTEZA WYNIKÓW I EGZEMPLIFIKACJE DLA PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
8.1. Dyskusja wyników w kontekście przyjętych założeń teoretycznych i metodologicznych
8.2. Implikacje i rekomendacje dla praktyki pedagogicznej
8.2.1. Zasady ogólne
8.2.2. Konkretyzacja form interwencji
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Spis tabel
Spis rysunków
Summary
Indeks