pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Postawy pedagogów specjalnych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Format: pdf
Ilość stron: 462 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788377843154
Data: 2025-04-02
50.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

W książce poddano analizie postawy pedagogów specjalnych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz głębszym. Uwzględniono wymiar emocjonalny – wartościujący, poznawczy, behawioralny oraz kontekst tych postaw w postaci kompetencji osobowych.

E-book „Postawy pedagogów specjalnych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 50.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp 9

I. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna w wybranych koncepcjach normatywno-wyjaśniających 15

1. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście modeli niepełnosprawności 15
1.1. Definicyjne ujęcie seksualności człowieka 15
1.2. Indywidualny i społeczny model niepełnosprawności 18
1.3. Definicja niepełnosprawności i niepełnosprawności intelektualnej 33

2. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w ujęciu Rozwojowym 38
2.1 Seksualność dziecięca 40
2.2. Seksualność młodzieńcza 43
2.3. Seksualność dojrzała 52
2.4. Seksualność starcza 60

3. Seksualność człowieka w ujęciu normatywno-wartościującym 63
3.1. Rodzaje normatywnych uregulowań seksualności człowieka 63
3.2. Religijne podstawy wartościowania seksualności człowieka 69

II. Postawy specjalistów wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 77

1. Istota i znaczenie postaw społecznych 77
1.1. Tradycyjne i współczesne ujęcia postaw 77
1.2. Znaczenie postaw 87
1.3. Dotychczasowe ustalenia empiryczne w obszarze postaw specjalistów wobec osób z niepełnosprawnością 91

2. Analiza badań postaw specjalistów wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 98
2.1. Zasoby empiryczne dotyczące problematyki 98
2.2. Ustalenia empiryczne w obszarze postaw wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną a założenia teorii postaw 110

III. Konteksty zawodowego funkcjonowania pedagogów specjalnych 121

1. Prawno-organizacyjne i merytoryczne aspekty działalności pedagogów Specjalnych 121
1.1. Funkcje i zadania pedagogów specjalnych 121
1.2. Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną jako obszar działalności pedagoga specjalnego 133

2. Kompetencyjne uwarunkowania działalności pedagogów specjalnych 147
2.1. Zakres kompetencji pedagoga specjalnego 147
2.2. Empatia w zawodowym funkcjonowaniu pedagogów 154
2.3. Wartości w zawodowym funkcjonowaniu pedagogów specjalnych 159

IV. Podstawy badań własnych 165

1. Cel i problematyka badań 165

2. Metoda badań 173

3. Charakterystyka badanych grup 189

V. Postawy badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 197

1. Aspekt afektywny 197

2. Aspekt poznawczy 219

3. Aspekt motywacyjny 234
3.1. Motywacja do podejmowania działań wspierających 235
3.2. Zachowania i reakcje badanych wobec przejawów seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną 240

4. Struktura postaw badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 246

VI. Kompetencje emocjonalno-wartościujące badanych osób 259

1. Empatia 259

2. Hierarchia wartości badanych osób 264

3. Wartościowanie seksualności człowieka 272

4. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością 280

5. Preferencje modeli niepełnosprawności intelektualnej 287

VII. Struktura korelacyjna postaw badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz kompetencji osobowych 299

1. Korelacje postaw badanych wobec seksualności osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną z kompetencjami osobowymi 300

2. Korelacje postaw badanych wobec seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną z kompetencjami osobowymi 324
Podsumowanie i dyskusja 349

1. Postawy badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną 349

2. Kompetencje osobowe badanych osób 363

3. Powiązanie postaw wobec seksualności niepełnosprawnych intelektualnie z kompetencjami osobowymi badanych 372

Zakończenie 381
Literatura 391
Spis schematów, wykresów i tabel 415