pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Postawa twórcza a hierarchia wartości młodego pokolenia

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego
Format: pdf
Ilość stron: 130 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788380126466
Data: 2025-03-28
12.60 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Zagadnienia dotyczące współzależności systemu aksjologicznego z postawą twórczą młodzieży gimnazjalnej i licealnej to obszar interesujący zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym. Prezentowana praca wpisuje się w powszechnie aprobowany interdyscyplinarny nurt ujmowania i badania zagadnień dotyczących hierarchizowania wartości wśród uzdolnionej twórczo młodzieży. Autorka skupia się na ustaleniu zależności pomiędzy postawą twórczą a preferencją określonych wartości, ze szczególnym uwzględnieniem różnic w preferencji wartości ostatecznych i instrumentalnych w zależności od poziomu przejawianej postawy twórczej. Zarysowana we wstępie tematyka jest odzwierciedleniem potrzeby uzasadnienia wyboru tego właśnie tematu, który niewątpliwie mieści się w sferze zainteresowań reprezentantów nauk społecznych.

Publikacja przygotowana z myślą o nauczycielach pedagogach, wychowawcach, a także osobach pracujących z uczniem uzdolnionym twórczo może stanowić również pomoc dla osób poszukujących informacji na temat mechanizmów wyboru wartości przez młodzież w wieku dorastania.

E-book „Postawa twórcza a hierarchia wartości młodego pokolenia” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 12.60 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Spis treści

Wstęp / 7

1. Problematyka twórczości i postawy twórczej / 11
1.1. Rozważania wokół pojęcia „twórczość” / 11
1.2. Postawa twórcza w kontekście psychologicznych teorii postaw / 16
1.3. Twórczość a konformizm i nonkonformizm / 27

2. Pojęcie i teorie wartości w naukach społecznych / 33
2.1. Problematyka wartości w ujęciu filozoficznym / 33
2.2. Pojęcie wartości w socjologii / 36
2.3. Wartości w psychologii / 38
2.4. Pedagogika wobec wartości / 40
2.5. Miltona Rokeacha teoria wartości / 43

3. System wartości młodego pokolenia w kontekście przemian społeczno-kulturowych / 49
3.1. Postawy młodzieży wobec wartości na tle współczesnych badań / 51
3.2. Dorastanie a kryzys w wartościowaniu / 59

4. Metodologia badań własnych / 66
4.1. Założenia teoretyczne / 66
4.2. Przedmiot oraz cele badań / 70
4.3. Problemy badawcze / 71
4.4. Hipotezy badawcze / 72
4.5. Zmienne i ich operacjonalizacja / 72
4.6. Narzędzia badawcze / 73
4.6.1. Stanisława Popka Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH w wersji dla uczniów / 73
4.6.2. Piotra Brzozowskiego Skala Wartości (SW) — polska adaptatacja Value Survey Miltona Rokeacha / 74
4.7. Charakterystyka badanej grupy i organizacja badań / 75
4.8. Kierunki analizy statystycznej / 76

5. Analiza i prezentacja wyników / 77
5.1. Statystyczny opis uzyskanych wyników / 77
5.1.1. Wartości zmiennych niezależnych ubocznych / 77
5.1.2. Postawa twórcza/odtwórcza badanych kwestionariuszem KANH / 78
5.1.3. Preferencje wartości wśród badanej młodzieży / 82
5.2. Statystyczna weryfikacja postawionych hipotez / 84
5.2.1. Związek między postawą twórczą/odtwórczą a hierarchią warości młodzieży / 84
5.2.2. Zróżnicowanie postawy twórczej ze względu na płeć i etap kształcenia / 90
5.2.3. Zróżnicowanie preferencji wartości ze względu na płeć i etap kształcenia / 93

6. Interpretacja wyników / 103
6.1. Postawa twórcza/odtwórcza osób badanych w świetle badań kwestionariuszem KANH / 103
6.2. Preferencje wartości w grupie badanej młodzieży / 105
6.3. Preferencje wartości młodzieży z wysokim wynikiem w skali heurystyki / 107
6.4. Postawa twórcza/odtwórcza a płeć i etap kształcenia młodzieży / 108
6.5. Preferencje wartości a płeć i etap kształcenia młodzieży / 110

Podsumowanie / 112

Bibliografia / 116

Summary / 125
Zusammenfassung / 127