Książka jest pierwszą w literaturze polskiej próbą monografii zagadnienia. Autor skoncentrował swoją uwagę na dobrze mu znanej epoce romantyzmu, tworzącej zręby żywej tradycji w kulturze polskiej. Literatura omawianej epoki powstawała w ramach wielu nurtów, z których głównym był romantyzm. Stąd też sporo uwagi poświecono postaciom Żydów w twórczości głównych poetów epoki: Zygmunta Krasińskiego, Adama Mickiewicza, Cypriana Norwida i Juliusza Słowackieg. Adam Mickiewicz, autor paru, poświeconych postaci Żyda tekstów poetyckich, pisarz, poruszający ten temat w "Ksiegach Narodu i Pielgrzymstwa" i "Składzie zasad", stworzył zarazem realistyczną postać Jankiela, jednego z bohaterów epopei "Pan Tadeusz". Pod wpływem tego wielkiego dzieła, głównie pod piórem Józefa Korzeniowskiego i Józefa Ignacego Kraszewskiego, a także pomniejszych pisarzy, takich jak Ignacy Chodźko czy Placyd Jankowski, powstawały utwory ujmujące postać Żyda w powieściach i dramatach realistycznych. W ramach romantycznej czy realistycznej konwencji powstawały zarazem poświecone Żydom utwory politycznie zaangażowane, poruszające tę tematykę w zwrotnych momentach dziejowych, takich jak kampania napoleońska, Wiosna Ludów czy powstania:listopadowe i styczniowe. Autor nie ograniczył się ściśle do omawianej epoki, obszernie omawiając literaturę okresu postoświeceniowego i preromantyczną, poswięconą tej postaci, oraz, sporadycznie, niektóre utwory z epoki pozytywizmu. Eksponując teksty powstałe w ramach literatury wysokiej, omawiał również utwory popularne, m.in. przenaczone dla ludu. Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, to omawiana monografia zagadnienia, drugą stanowi antologia tekstów poetyckich z lat 1822-1863 poświęconych postaci Żyda.
Książka "Postać Żyda w literaturze polskiej lat 1822-1864" - Mieczysław Inglot - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Spis treści:
I. Postać Żyda w literaturze polskiej lat 1822-1864: 1. Rozważania wstępne; 2. Romantyczne ujęcie postaci Żyda; 3. W kręgu realizmu; II. Żyd w utworach poetyckich epoki. Antologia: 1. Uwagi wstępne; Adam Mickiewicz: "Pchła i rabin", "Do Franciszka Grzymały"," Przypadek Marszałkowicza", "Karczma i karczmar", "Koncert nad koncertami"; 3. Kazimierz Brodziński: "Marzenie" (fragment); 4. Antoni Gorecki: "Panowie i Żydzi w Polsce", "Machabeusz" (fragment), "Judyt"; 5. Julian Klaczko: "Izraelita na zwaliskach Jerozolimy" (fragmenty); 6. Aleksander Groza: "Aron", "Pogrom"; 7. Antoni Czajkowski: "Żyd wieczny tułacz"; 8. Juliusz Słowacki: "Rozmowa z matką Makryną" (fragment); 9. Anonim:" Berko. Żyd"; Anonim: "Do..."; 10. J.C.Z. (Jan Zachariasiewicz):" Machabeusze"; 11. Kornel Ujejski: " Hymn wychodźców z Egiptu"; 12. Antoni Gorecki: " Cud Mojżesza"; 13. Stanisław Jachowicz: "Żydek"; 14. Józef Dunin-Borkowski: "Pełtew z rana"; 15. Teofil Lenartowicz: "Super flumina Babylonis"; 16. Wincenty Korotyński: "Kwestarz starozakonny"; 17. Aleksander Kraushar: "Handel! Handel!"," Przez wieki" (fragment); 18. Władysław Syrokomla: "Księgarz uliczny" (Gawęda), "Tandeciarz"; 19. Anonim: "Głos w imieniu Żyda polskiego"; 20. Anonim: "Modlitwa Żydów warszawskich w roku 1861"; 21. Cyprian Norwid: "Żydowie polscy. 1861"; 22. Mieczysław Romanowski: "Rabin"; 23. Henryk Mierzbach: "Równouprawnienie"," Do Matki Izraelk"i," Matka Machabeuszów"; 24. Karol Baliński: "Hasło polskie. Poemat" (fragmenty); 25. J.A. Cohn: "Głos Żyda do dzieci polskich"; 26. Józef Wojciechowski: "Judyta. Poemat biblijny" (fragment); 27. Wiktor Baworowski: " Psalm Dawidowy"; 28. Zygmunt Felitowicz: "Żyd"; 29. Mikołaj Epstein: "Czarna gwiazda r. 1849", "Do towarzyszów niewoli. 1864"; 30. Teofil Lenartowicz: "Izrael"; 31. (Ludwik Brzozowski?): " Fragment"; 32. Kornel Ujejski: "Mojżesz przed śmiercią" (fragment; 33. Włodzimierz Wolski: "Mosiek" (fragment).